היצירה "מק ישו" (צילום מתוך אתר מוזיאון חיפה)
היצירה "מק ישו" (צילום מתוך אתר מוזיאון חיפה)

עוד ניצחון לקליש רותם בבית המשפט, הפעם בפרשת "מק ישו"

בית המשפט המחוזי דחה את עתירתה של האגודה לזכויות האזרח נגד ראש העיר עינת קליש רותם בנוגע להסרת היצירה "מק ישו" מהתערוכה "סחורה מקודשת": "יש לה הסמכות ואף החובה לפעול למניעת פגיעה ברגשות אוכלוסיית העיר". האגודה: "נערער לעליון"

פורסם בתאריך: 11.2.19 09:40

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה אתמול (ראשון) את עתירתה של האגודה לזכויות האזרח נגד ראש העיר עינת קליש רותם בנוגע ליצירה "מק ישו".

כזכור, האגודה לזכויות האזרח עתרה נגד קליש רותם בעקבות הסרתה של היצירה מהתערוכה "סחורה מקודשת" שמוצגת במוזיאון חיפה בטענה כי צעד זה הוא חריגה מסמכותה של ראש העיר, וביקשה להורות לה להימנע מהתערבות בתכנים שמועלים במוסדות התרבות שבבעלותה של עיריית חיפה או כאלה שנתמכים על ידה. כמו כן טענה האגודה כי לקליש רותם, בהיותה ראש רשות מקומית, אין סמכות להתערב בתכנים אמנותיים, וכי גם אם ההחלטה להסיר את היצירה מהתערוכה היתה מאוזנת ומידתית, לא היה לה תוקף חוקי מכיוון שהיא התקבלה מחוסר סמכותה של ראש העיר להחליט בעניין.

בית המשפט פסק כי הגורם המוסמך לקבוע את תכני התערוכה במוזיאון הוא הגורם המקצועי וכי עליו לפעול משיקולים מקצועיים, אך הדגיש כי עליו להביא בחשבון את החובה למנוע פגיעה ברגשות הציבור "בדרך של יצירת האפשרות לכל מבקר במוזיאון לבחור לפי שיקול דעתו העצמאית לא לצפות ולא להיחשף לחלק כזה או אחר של התערוכה המוצגת במוזיאון". כמו כן פסק בית המשפט כי לראש העיר אין סמכות להתערב בתכני התערוכה אך "יש לה הסמכות ואף החובה לפעול למניעת פגיעה ברגשות אוכלוסיית העיר. לשם כך עליה לפעול באמצעות גורמי אכיפת החוק. בד בבד מוסמכת ראש העיר לפעול בדרך של עידוד ההידברות בין קבוצות אוכלוסיה ועדות שונות. נוסף על כך מוסמכת ראש העיר להנחות את כל גורמי הרשות המקומית, לרבות גורמי אמנות ותרבות הפועלים מטעם העירייה ובתחום שיפוטה, להביא במסגרת שיקוליהם העצמאיים את החובה למנוע פגיעה ברגשות ולאפשר בחירה חופשית באפשרות לצפות בתכנים אמנותיים כאלו או אחרים או להימנע מחשיפה".

 

 

באגודה לזכויות האזרח הביעו אכזבה מפסיקת בית המשפט. היועץ המשפטי של האגודה עו"ד דן יקיר מסר בתגובה להחלטה: "פסק הדין מעגן את חופש הפעולה של המוזיאונים ואת עצמאותם, אך עם זאת הוא מכשיר מעורבות של ראש עיר בתוכן האמנותי של מוסד תרבות שפועל בעירו, כאשר הדבר נועד להגן מפני פגיעה ברגשות הציבור. זו לא רק קביעה משפטית שגויה שמתעלמת מעמדת היועץ המשפטי לממשלה בפרשה, אלא גם מתן פתח מסוכן ביותר למעורבות של נבחרי ציבור ופוליטיקאים ביצירות שמועלות במוסדות תרבות. לפיכך, בכוונת האגודה לערער על פסק הדין לבית המשפט העליון".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. מני גולדשמיט

    פסיקה ראקציונרית ומסוכנת. בהמשך דתיים ידרשו להסיר תמוגות על האבולוציה וחילונים ידרשו להסיר תמונות של רבנים וכולי וכולי.

  2. גבי

    יצירת "האומנות" הזו מהווה פרסום בוטה לבשר הטחון שנקרא המבורגר. אין בינו לבין אמנות אמיתית שום קשר ומהווה פרובוקציה חמורה כנגד המאמינם הנוצרים. יש להוקיעו ולסלקו לאלתר. יהודי.

  3. אמנות עכשווית

    ״ זו זבל ״ – ליאונרדו דה וינצ׳י אמר לחברו ואן גוך, והמבין באמנות אמיתית יבין. חבל על הזמן והכסף בפניה לעליון. כשאין שכל חבל על הרגליים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר