מבנה שוק תלפיות (צילום: עופר וקנין)
מבנה שוק תלפיות (צילום: עופר וקנין)

החלו עבודות השיקום של שוק תלפיות

הבוקר החלו עבודות פינוי וניקוי במבנה שוק תלפיות ההיסטורי כהכנה לפרויקט שיקומו וחידושו של המבנה ההיסטורי, וזאת כחלק מתוכנית אסטרטגית כוללת לשיקום מתחם השוק שיוזמת עיריית חיפה

פורסם בתאריך: 16.5.18 11:18

הבוקר (רביעי) החלו עבודות פינוי וניקוי במבנה שוק תלפיות ההיסטורי בשכונת הדר בחיפה כהכנה לפרויקט שיקומו וחידושו של המבנה כחלק מתוכנית אסטרטגית כוללת לשיקום מתחם השוק שיוזמת עיריית חיפה. התוכנית נמצאת בשלבי תכנון מתקדמים, ובשלב הראשון של יישומה תשקיע העירייה כ-30 מיליון שקל.

מבנה שוק תלפיות נבנה ביוזמתו של ועד הדר הכרמל בהתאם לתכנונו של האדריכל משה גרסטל. המבנה שנחנך בשנת 1940 והוכרז על ידי העירייה כמבנה לשימור מהווה אבן דרך בתולדות אדריכלות הסגנון הבין לאומי בארץ. המבנה כולל שש קומות, כאשר הקומה התחתונה המשמשת כשוק פירות וירקות תמשיך לפעול במתכונת זו בהתאם לתוכנית האסטרטגית החדשה (וגם במהלך ביצוע עבודות השיקום והחידוש של המבנה). מהעירייה נמסר כי חמש הקומות האחרות, אשר עומדות כיום ריקות, יתמלאו בהמשך בתוכן חדש וישמשו את תושבי השכונה והעיר בשימושים מסחריים וקהילתיים, כאשר על גג המבנה מתוכננת מסעדה שתשקיף לנוף של הר הכרמל ומפרץ חיפה.

 

 

 

"לקידום התוכנית האסטרטגית שותפים סוחרי השוק, בעלי העסקים והתושבים", נמסר מהעירייה, שקיימה עד כה שלושה מפגשי שיתוף ציבור בקשר לתוכנית. מפגש נוסף מתוכנן במהלך חודש יולי, ובמסגרתו יוצגו תוצרי השלב הראשון של התכנון האסטרטגי, וכל בעלי העניין יתבקשו לקחת חלק פעיל בהמשך תכנון תהליך ההתחדשות.

מהעירייה נמסר עוד: "מתחם השוק יפותח כמוקד עירוני בעל ערכים אדריכליים, מסחריים וחברתיים שבאים לידי ביטוי במרחב עירוני נגיש ומזמין למגוון אוכלוסיות, בדגש על קהילות פעילות חברתית. תוכנית ההתחדשות תטפל בכל היבטי החיים – החל במגורים ומוסדות ציבור ועד לתחבורה, למסחר ולמבנה השוק עצמו. בין הנושאים שעליהם יושם דגש במסגרת התכנון – טיפול בסביבת המגורים והשמשת מבנים נטושים, עידוד מגורים ארוכי טווח של צעירים, שימור קפדני של הערכים האדריכליים וההיסטוריים הקיימים במתחם, שיפור צירי הליכה באמצעות הרחבת מדרכות ודרגנועים המתוכננים לכיוון רחוב הרצל והעיר התחתית, הסדרת חניות, שיפור והנגשת התחבורה הציבורית, הכשרת גינות בשטחים ציבוריים והקמת מוסדות ציבור וחינוך".

ראש העיר יונה יהב: "שוק תלפיות הוא ממוקדי המשיכה החשובים של העיר, והתחדשותו מהווה אבן דרך חשובה בתהליך ההתחדשות של העיר כולה. נעשה הכל כדי ללמוד מטעויות שנעשו במתחמים אחרים על מנת לשמר את אופיו האותנטי והייחודי כשוק תוסס אשר מערב מתחם בילוי ומוקד משיכה לצעירים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. רן

    מעולה, סוף סוף ממשים פוטינצאל. רק בבקשה בבקשה תשקיעו ותעשו את זה כמו שצריך עד הסוף. זה ישתלם סוף

  2. חיפאית

    יונה יהב בהיסטרייה מוחלטת לקראת הבחירות. 15 שנה הוא לא עשה כלום עם המבנה המוזנח הזה ופתאום 5 חודשים לפני הבחירות הוא התעורר? הוא כל כך שקוף שזה פאתטי…

  3. אבי

    שני קווי רכבת חדשים מגיעים עמוסי נוסעים לחיפה כל יום, בדרכם למרכז הארץ: קו אחד מבית שאן, שמביא איתו גם נוסעים מאזור נצרת, שעולים בתחנת עפולה. קו שני מכרמיאל, שמביא איתו נוסעים גם מאזור צפת והגליל העליון, עמק החולה ורמת הגולן.
    כל סוחר טוב נוהג להציג את מרכולתו על אם הדרך, כדי שהנוסעים יקנו. הם גם נוהגים לעשות עסקים נוספים באותה הזדמנות. זה סדר העולם מימים ימימה.
    לא כך בחיפה. הרכבות חולפות על פניה עמוסות נוסעים, וראש העיר לא מציג שום סחורה לראווה. הנוסעים חולפים מנומנמים ומפוהקים על פני העיר התעשיתית הדוחה והחולה, ומיחלים לרגע שיסיימו לחצות אותה. הם יודעים היטב שאין לו מה להציע להם, אפילו לא שלט "ברוכים הבאים בשערי עירנו".
    כך התעלם מהמציאות ראש העיר גם בשנתיים שפעל בחיפה, בהצלחה חסרת תקדים, נמל תעופה בינלאומי צנוע. הוא לא טרח לארגן קו אוטובוס ממרכזית המפרץ, מרחק של פחות מעשר דקות נסיעה, שהיה משמש כשאטל בין תחנת הרכבת לטרמינל.
    דוגמא נוספת: אזרחים מקומיים ותיירים רבים נהנים מסיור וקניות בשוק הכרמל בתל אביב ומחנה יהודה בירושלים. שווקים אלה ממוקמים לאורך צירים ארוכים ישרים, עם סמטאות שיוצאות מהן בזווית ישרה לעבר שדרות מקבילות, שמאפשרות את הרחבת השווקים. בשוק תלפיות בשכונת הדר בחיפה עולה התחושה של חוסר התמצאות ומבוכה. השוק בנוי על מדרון תלול, ואין לו מבנים, רחובות, מדרכות ודוכנים מסודרים.
    עדיף שגם השוק העירוני בחיפה יהיה ממוקם לאורך ציר מישורי מרכזי ארוך, אשר יתפצלו ממנו צירי רוחב קצרים. המקום המתאים לכך הוא הוא מבנה השוק הסיטונאי הריק ברחוב קיבוץ גלויות, אשר כיום עומד שומם ברחוב ארוך, רחב, ומישורי זה, שריק גם הוא כיום ברובו.
    מבנה השוק הסיטונאי נמצא במרחק של כ-200 מטרים בלבד מתחנת הרכבת הראשונה של חיפה, שכיום משמשת כחלק ממוזיאון הרכבת. צירי התנועה של המטרונית, וכביש אבן גבירול המהיר, הם עורקי תנועה ראשיים מקבילים נוספים, במרחק עשרות מטרים בודדים. סביב צירי התנועה המרכזיים האלה, שמרכיבים יחד את דרך המלך שחוצה את העיר חיפה בין דרום לצפון, ניתן לפתח שוק אזורי ללא הגבלה.

  4. סבר

    השאלה מי יהיה אחראי על הבניין בכלל בכדי לטפל בהפקרות שהולך וילך בקומה הבסטות בשוק,
    שוק הזה תוכנן לצרכים לפני 100 שנה שבסטות היו מוכרות אולי איזה עגלה, היום מדובר בנפח מסחר פי מאות אלפים, יש בשטח הרים של קרטונים וערמות של זבל, האם העירייה חושבת ששטח קומת מסחר מתפקד כראוי? אולי עדיף להעביר את הבסטות למקום אחר ולשדרג את המבנה כולו למלון או עסק אחר שיזם עומד אחרי הכל ולוקח אחריות תפעול , אני סוך יותר ביזם מאשר העירייה עד כמה שמדובר בתחזוקה תקינה
    חוץ מי זה כל מה שנאמר בכתבה הכל מעורפל ולא סגור לך תידע במה התכוון המשורר

  5. עדי

    מברכת על השיפוץ.
    תוהה לגבי מפגשי שיתוף הציבור שנאמר שנעשו…

  6. למה הכל כמו גנבים בלילה?

    היה צריך להכין תוכנית לכל השוק. להעיף את החניון לעשות שם רחבה עם מסעדות כמו בכל העולם כיכר שוק אמיתית.
    חצי שנה לבחירות עושים טלאים משפצים עם שלטים כדי שיוכלו להגיד הנה עשינו..
    ככה לא משפצים את שוק מחנה תלפיות ולא את הבניין.
    איפה הייתם עשרים שנה לא שמענו ממכם הגה פתאום כותרות בעיתון ולא ברור מה ייצא מהבניין. מינימום לספר לתושבים ולסוחרים מה קורה שם גם זה קשה?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר