מתחם בתי הזיקוק (צילום: רמי שלוש)
מתחם בתי הזיקוק (צילום: רמי שלוש)

חזית הסירוב: שמונה רשויות עתרו נגד תוכנית בז"ן

חיפה, נשר, קרית אתא, קרית טבעון ורשויות אחרות הגישו היום עתירה בבית המשפט המחוזי נגד החלטת המועצה הארצית לאשר את תוכנית בז"ן. ביחד עם עתירת ארגוני איכות הסביבה מדובר בחזית ציבורית רחבה ביותר

פורסם בתאריך: 15.8.17 09:57

כחודשיים לאחר שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה במינהל התכנון של משרד האוצר אישרה את התוכנית להרחבת הבנייה במתחם בתי הזיקוק במפרץ, הגישו היום (שלישי) שבע רשויות מקומיות מהאזור לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מינהלית נגד ההחלטה. הרשויות הן עיריות חיפה, נשר, קרית אתא, קרית ים, קרית ביאליק וקרית מוצקין, המועצה המקומית קרית טבעון והמועצה האזורית זבולון.

בעתירה נכתב: "לאור הרגישות הרבה, הסיכונים הפוטנציאליים, ההשפעה המשמעותית על איכות הסביבה ועל בריאות הציבור וחוסר הוודאות, אין לאשר באופן עקרוני הרחבה של בתי הזיקוק, בוודאי לא בשיעור הבלתי מבוטל שאושר בתוכנית זו, מבלי שידוע מהם המתקנים שמבקשים להקים ומבלי שמתקיים לגביהם דיון תכנוני על כל המשתמע (תסקירי השפעה על הסביבה, התנגדות, מנגנוני הערר הפנימיים וכו')".

התוכנית שיזמה חברת בז"ן מאפשרת הקמת מתקני ייצור חדשים על שטח של 43 דונם פנויים מבינוי, וזאת למרות שהיא אינה כוללת תכנון מפורט ולא נקבעו בה מכסות כמותיות לפליטת מזהמי האוויר.

העתירה שהוגשה היום מצטרפת לעתירה שהגישו לפני כשלושה שבועות שלושה ארגוני איכות סביבה – אדם טבע ודין, מגמה ירוקה והקואליציה לבריאות הציבור – לביטול החלטת המועצה הארצית. שתי העתירות משקפות חזית רחבה ביותר של רשויות מקומיות שנבחריהן מייצגים את הציבור הרחב וארגונים חוץ פרלמנטריים הפועלים למענו. החזית הזו מציבה עמדה המתנגדת בתוקף לכל פעולה של הרחבת הייצור התעשייתי במתחם בתי הזיקוק.

עמדת מינהל התכנון באשר לתוכנית בז"ן היא שהחלטת המועצה הארצית לאשרה מקפלת בתוכה קביעות המהוות שיפורים משמעותיים בתחום הסביבתי: צמצום משמעותי של בניית המתקנים מ-20 אחוז לחמישה אחוזים בלבד, וזאת כאשר הבינוי מותנה בעמידה מוחלטת בדרישות המשרד להגנת הסביבה, בקביעה שלפיה כל חריגה בהיתרי הפליטה תטופל על ידי המשרד להגנת הסביבה ובקביעה נוספת שלפיה כל בקשה להיתר בנייה למתקן המייצר פליטה תידרש באישור הוועדה המחוזית, שגם תוכל לדרוש מסמך סביבתי.

עמדת קבוצת בז"ן: "התוכנית אושרה לאחר תהליכים תכנוניים שנמשכו יותר מעשור ושכללו הידברות עם הציבור ועם נציגיו ושמיעת עמדותיו במוסדות התכנון. במהלך הדיונים, מתוך קשב לרחשי הציבור, התפשרה בז"ן באופן משמעותי בדרך לאישור התוכנית. התוכנית מהווה בשורה חשובה לציבור כולו והיא תאפשר את המשך שיפור הפעילות הסביבתית, תוך הבטחת צורכי המשק והמשך פעילותה ועתידה של קבוצת בז"ן".

הארגון הסביבתי מגמה ירוקה הוציא הודעת חיזוק למהלך שהוגדר על ידי הארגון כ"צעד אמיץ". מנכ"ל מגמה ירוקה מור גלבוע: "יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה אביגדור יצחקי חייב להיענות לדרישות של ראשי הערים באזור חיפה והקריות, התושבים והארגונים הסביבתיים ולבטל את התוכנית להרחבת הבנייה בבתי הזיקוק. צו השעה מורה לנו להגביל את כושר הזיקוק והייצור של המפעלים ולאפשר הקמה של מתקנים סביבתיים ובטיחותיים בלבד".

ליהי שחר ברמן, פעילה מרכזית במגמה ירוקה: "בצעד אמיץ לקחו אחריות כל ראשי הרשויות והתושבים, והם משתמשים כעת גם בכלים משפטיים בשביל להוריד מסדר היום את התוכנית האבסורדית. מאזן הכוחות במפרץ חיפה השתנה. לא עוד טייקונים מול פעילי סביבה. לראשונה חברו ביחד כל ראשי הרשויות במפרץ חיפה בלי יוצא מהכלל לארגוני הסביבה והגישו עתירה חשובה מאין כמוה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר