נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)
נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)

ההכנסות מארנונה של נמל המפרץ לא מובטחות לחיפה

למרות תמיכתה הגורפת של עיריית חיפה בפרויקט השנוי במחלוקת, עד היום לא עבר שטח הנמל לתחומה המוניציפלי של העיר. הוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים זימנה דיון בנושא להיום. עיר שיש לה נמל או נמל שיש לו עיר?

פורסם בתאריך: 26.11.17 08:02

רבות דובר בשנים האחרונות על המחיר היקר שהקריבה חיפה לטובת הפעילות הנמלית בעיר, אך כעת מתברר שאפילו את הגמול הבסיסי ביותר עבור תמיכתה באינטרסים הנמליים לא זכתה עיריית חיפה לקבל. מבדיקת "כלבו-חיפה והצפון" עולה כי השטח שעליו יופעל נמל המפרץ (שטח ים מיובש), אשר מוקם בימים אלה ביוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) סמוך לשפך נחל הקישון לים, לא הועבר לתחום השיפוט המוניציפלי של עיריית חיפה חרף בקשותיה בנושא. משמעות השארתו של שטח נמל המפרץ מחוץ לחיפה היא שעיריית חיפה לא תקבל את תשלומי המיסוי המוניציפלי שמקורו בנמל החדש, ובהם ארנונה, אגרות והיטלים שונים.

הוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים זימנה להיום (ראשון) ישיבה בנושא השיוך המוניציפלי של נמל המפרץ, המוגדר כיום שטח ללא שיפוט, כלומר אינו שייך כיום לאף רשות מקומית. כעת בוחנת הוועדה הגיאוגרפית את האפשרות להעבירו לחיפה, אך הדרך לקבלת בקשתה של העירייה רצופה במהמורות, מה גם שהיא כבר נחלה כישלון חרוץ בהליך הקודם שניהל משרד הפנים בסוגיה. למרבה האבסורד, עד היום לא הועבר השטח לתחומה של חיפה, וזאת למרות שהוא גובל בו ולמרות שחיפה היא העיר שתיאלץ להתמודד עם הממשק הבעייתי בין עיר לנמל נוסף.

 

 

ביולי 2016 דחה שר הפנים אריה דרעי את המלצתה של ועדת חקירה שהקים משרד הפנים כבר בספטמבר 2011 לבדיקת גבולות השיפוט של רשויות מקומיות לאורך חופי ישראל. הוועדה המליצה להעביר את שטח נמל המפרץ לתחומה של חיפה לאחר הוצאת טופס אכלוס לנמל החדש, כלומר בסיום בנייתו. דרעי נימק את החלטתו לדחות את ההמלצה בכך שיש צורך בבחינה נוספת בטרם קבלת החלטה בעניין.

למרות שראש העיר יונה יהב ספג בשנים האחרונות ביקורות נוקבות על תמיכתו בפרויקט נמל המפרץ שהיא יזמה, חנ"י נמנעה מלהביע בפני ועדת החקירה עמדה התומכת בבקשת עיריית חיפה להעברת השטח לתחומה. לפי מסמך ההמלצות של ועדת החקירה, העירייה נימקה את בקשתה בכך שהפעלת נמל המפרץ תשקף "הישענות על תשתיות העיר" וטענה גם שהעברת שטחו לתחומה נחוץ ל"שמירה על רצף תכנוני פיזי". חנ"י התנגדה נחרצות להעברת השטח במהלך בניית הנמל וטענה שרק לאחר הקמתו, "כאשר הבעיות התכנוניות הכבדות ייפתרו וידובר בבעיות שוטפות של היומיום, האפשרות לספח את השטח המיובש לעירייה היא אפשרות שחנ"י לא פוסלת על הסף".

מעבר לכך, חנ"י הדפה את נימוקיה של העירייה וטענה בפני ועדת החקירה: "שטח הנמל אינו מוגבל בזיקותיו לאזור מסוים. הנמל המתוכנן ליד חיפה אמור לשרת ולהעצים את כל יישובי הצפון ללא קרבה לים. לאור זאת, לא הגיוני לתת לרשות מקומית כוח על פרויקט של אזור שלם. בנוסף, תושבי העיר הסמוכה לא ייפגעו מהפרויקט החדש אלא אף ייצאו נשכרים ממנו. אין הנמל משתמש בשירותים עירוניים, והטענה בדבר הישענות על תשתיות עירוניות אינה נכונה".

לפני כשבועיים פנתה חנ"י לוועדה הגיאוגרפית וביקשה לדחות בחודש את ישיבתה, וזאת מכיוון שהחברה "בוחנת כיום את כל האפשרויות העומדות בפניה להסדרת מעמדו של הנמל החדש". במכתבה לוועדה ציינה ראש אגף מקרקעין בחנ"י ענת ברק-גילת: "מאז הוועדה הקודמת הצטברו בידי חנ"י נתונים, ניסיון ותובנות הנוגעים להקמת הנמל. אנו נבקש להביא את המידע בפני הוועדה, אך לאור מורכבות העניין אנו נדרשים לזמן ארוך יותר להכנת החומר, אחרת לא יהא הדיון יעיל ולא יאפשר לחנ"י את יומה בוועדה".

בתגובה לשאלות "כלבו-חיפה והצפון" נמסר מחנ"י: "לצערנו אין ביכולתנו להתייחס עד לסיום עבודת הוועדה".

דוברות עיריית חיפה מסרה בתגובה: "המלצת ועדת החקירה הקודמת היתה להעביר את שטח נמל המפרץ לתחום העיר חיפה עם השלמתו. נמל המפרץ נמצא עדיין בבנייה אך אין ספק כי עם השלמתו יעמדו בפני הוועדה החדשה אותם השיקולים שעמדו בבסיס ההמלצה של הועדה הקודמת, ולפיהם השטח היבשתי המשרת את הנמל מהווה חלק אינטגרלי ובלתי נפרד ממנו ומחייב תחום שיפוט רציף ואינטגרלי לתחום שיפוטה של העיר חיפה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אלינה

    מי יודע מתי הנמל צפוי להיבנות במלאו?
    ומתי פרוייקט חזית הים מתחיל ותאריך סיום?
    תודה

  2. אורי

    איך עינת קליש רותם אומרת?
    יש לחיפה כבר ראשת עיר- חברת נמלי ישראל.

    חוצפה שפקידונים מהמרכז שלא סופרים אותנו עושים כאן מה שהם רוצים.
    וחבל שתגובת העיריה כזו חלבית ושזה כזה צפוי.

  3. ערן

    שעיריית חיפה תחסום את כל המשאיות וכל הכלים הכבדים העוברים דרך שטחה ומשתמשים (כולל הורסים) את תשתיות חיפה אל "אקס טריטוריה חנ"י" אם השטח לא יועבר מיידית לתחומי חיפה.
    מנניין איך יחוברו לתשתית מים חשמל ביוב.. האם מהשמיים. בזיון להתנהלות העירייה לא היה צריך לאפשר פיפס עד שהשטל מועבר לעיר ועכשיו עוד תפסיד ממנו ארנונה ותחויב לתת לו שירותים
    ב ז י ו ן

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר