אולה שכטמן. כיום מסתובבות בעולם כ-5,000 טבעות שלי, וכל זה רק בשנתיים" (צילום: אנה טולקינגפיש)
אולה שכטמן. כיום מסתובבות בעולם כ-5,000 טבעות שלי, וכל זה רק בשנתיים" (צילום: אנה טולקינגפיש)

אולה שכטמן מציגה: שרת הטבעות

כאשר נמאס לאולה שכטמן מעבודתה כמנהלת מכס ברוסיה, היא התפטרה והחליפה את עיסוקה לצורפות. מאז היא הספיקה ללמוד עיצוב בניו יורק, לעלות ארצה, להתיישב בחיפה ולהקים אימפריה קטנה של תכשיטים בהשראת ערים ברחבי העולם

פורסם בתאריך: 5.11.17 08:55

יום בהיר אחד עזבה אולה שכטמן, 33, את עבודתה כמנהלת מכס בסנט פטרסבורג, רוסיה, ויצאה לדרך חדשה של צורפות. ואז היא ארזה את חפציה, עברה לארצות הברית, עלתה לארץ והתיישבה בחיפה. בשנתיים האחרונות היא מעצבת תכשיטים בהשראתן של הערים ברחבי העולם שבהן היא ביקרה, ולמרות שהעברית לא שגורה בפיה רשימת העבודות שלה הולכת ומתארכת. וכן, בחיפה היא מרגישה בבית.

עשית מהפכה בחייך המקצועיים. איך זה קרה?

"עבדתי במשך שנים כמנהלת מכס בסנט פטרסבורג. יום אחד פשוט אמרתי 'מספיק, אני לא רוצה לראות את כל הניירות האלה יותר', והתפטרתי. תמיד אהבתי עבודות יד ובעיקר לעצב תכשיטים, אז מצאתי בית ספר לצורפות שבו למדתי להתיך מתכות, לנסר ולהלחים, ויצרתי טבעות ועגילים. אחרי זמן לא רב עברתי לארצות הברית. לא לקחתי איתי את כלי העבודה שלי, אבל עדיין היה בי הרצון ליצור. בניו יורק למדתי קורסים של עיצוב בתלת מימד ובניתי מודלים במחשב שלי. נסעתי הרבה בעולם, ולכל מקום לקחתי את המחשב נייד שלי. בהשראתם של המקומות שבהם ביקרתי יצרתי את הטבעת הראשונה שלי – הטבעת של פריז".

הטיולים ברחבי העולם היוו את ההשראה שלך?

"המקומות שבהם ביקרתי השפיעו עלי מאוד. במסעות שלי מתעוררות אצלי רגשות ואני פשוט מקפיאה את הרגע באמצעות הטבעות שאני יוצרת. אני מעצבת גם טבעות של ערים שמעולם לא ביקרתי בהם. בכל יום אני מקבלת הודעות מאנשים שחולקים איתי את הסיפורים שלהם. הם מספרים לי איפה הם נולדו, גדלו, למדו, התאהבו, התחתנו וכו', ומעוניינים לנצור את הזיכרונות שלהם באמצעות טבעות cityscape. אני שואבת השראה מנופים, מציורים, מאדריכלות, ממוזיקה ומאנשים. אני לא צריכה לעשות משהו מיוחד כדי לקבל השראה, אני פשוט חיה ונהנית".

 

טבעות של שכטמן. "אני פשוט מקפיאה את הרגע באמצעות הטבעות שאני יוצרת"

טבעות של שכטמן. "אני פשוט מקפיאה את הרגע באמצעות הטבעות שאני יוצרת"

 

את בעצם מנציחה רגעים מרגשים.

"אני מעצבת תכשיטים בהשראה של מקומות בעלי משמעות מיוחדת לאנשים, שמבקשים לשמור על הרגעים המאושרים ביותר בחייהם. כשאני ממלאת את הבקשות שלהם ומקבלת מהם הערכה זו הרגשה מדהימה. זה אחד מהדברים שגורמים לי לאהוב את התחום".

מה מיוחד בתכשיטים שלך?

"המודלים שלי נותנים לי הרבה חופש ליצור תכשיט מכל מתכת. אני משתמשת בעיקר בכסף אבל גם בזהב צהוב, לבן וורוד. ייצור של כל טבעת נמשך בין שבוע לשבועיים, ויש לי גם שיתופי פעולה עם מפעלים בארצות הברית, בהולנד, ברוסיה ועכשיו בישראל".

המעבר מעבודה משרדית לאמנות הצליח לך.

"תמיד ראיתי בעיצוב תחביב, ועכשיו התחביב הזה משלם את החשבונות שלי, אז מה יכול להיות טוב יותר? ההצלחה היתה פתאומית. אתר אינטרנט פופולרי העלה כתבה על הטבעות שלי, ובן רגע הכל התפוצץ. פתאום קיבלתי 100 הזמנות ביום. כיום מסתובבות בעולם כ-5,000 טבעות שלי, וכל זה רק בשנתיים".

 

שכטמן. "עכשיו התחביב הזה משלם את החשבונות שלי". (צילום: אנה טולקינגפיש)

שכטמן. "עכשיו התחביב הזה משלם את החשבונות שלי". (צילום: אנה טולקינגפיש)

 

 

שאלה שבוודאי שואלים אותך הרבה – עם כל נסיעותייך ברחבי העולם, מדוע החלטת לעלות לישראל, ולמה דווקא חיפה?

"זו היתה החלטה מהירה מאוד. רציתי לבלות את ערב השנה החדשה בלי שלג אלא על חוף הים, ובישראל השגתי את המטרה הזאת. מעולם לא הייתי בישראל לפני כן, ובחרתי בחיפה כי השם של העיר נשמע לי עדין מאוד".

לא קשה לך כאן בלי המשפחה?

"זה קשה ואני מתגעגעת מאוד. הפעם האחרונה שבה חיבקתי את ההורים שלי היתה לפני ארבע שנים, אבל לפחות יש לנו סקייפ. חוץ מזה, אני מגדלת חתול שהבאתי מסנט פטרבורג. הוא עשה איתי את כל הדרך מרוסיה לארצות הברית ולישראל ועבר כבר יותר מעשר דירות במהלך חייו".

נתקלת בקשיי קליטה?

"אני מרגיש נוח בכל מקום. אני תמיד אומרת שהבית שלי נמצא במקום שבו אני נמצאת. אמנם אני לא מדברת עברית, אבל הרבה אנשים בישראל מדברים אנגלית וזה מספיק כדי להבין אחד את השני. אם אתה מתייחס לאנשים באדיבות, אתה תמיד תקבל בחזרה את אותו היחס".

אלו עוד חלומות את רוצה להגשים?

"אני רוצה חיים רגועים, להמשיך לעשות את מה שאני עושה, ויש לי מספיק כסף כדי שיהיה לי בית נחמד לחיות בו. חוץ מזה אני רוצה להמשיך לטייל בעולם, לפתח את העסק שלי ולעשות את מה שאני אוהבת".

 

טבעות של שכטמן. "אני משתמשת בעיקר בכסף אבל גם בזהב צהוב, לבן וורוד"

טבעות של שכטמן. "אני משתמשת בעיקר בכסף אבל גם בזהב צהוב, לבן וורוד"

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר