עבודה של נטע הררי נבון מתוך אשכול התערוכות
עבודה של נטע הררי נבון מתוך אשכול התערוכות

מחאה ואקטיביזם באשכול התערוכות החדש במוזיאון חיפה

אשכול התערוכות "אמנות מסוכנת" עוסק בתגובתם של אמנים לצמצום החופש האזרחי בארץ ובעולם ולהגבלתו. בתערוכות מוצגות עבודות של אמנים ידועי שם מהעולם כמו אי ווייוויי וטרייסי מופט לצד אמנים ישראלים מובילים

פורסם בתאריך: 5.11.17 13:24

אשכול תערוכות חדש שכותרתו היא "אמנות מסוכנת" ייפתח במוצאי שבת במוזיאון חיפה לאמנות. האשכול עוסק בתגובתם של אמנים מהעולם ומישראל לצמצום החופש האזרחי ולהגבלתו. התערוכות באשכול מתייחסות לזכות להפגנה, לזכויות נשים, לזכויות פליטים, לזכויות הקהילה הלהט"בית ועוד.

ביסוד התערוכות מונחת ההכרה במרכזיותו של האקטיביזם האמנותי בתקופה פוסט מהפכנית וביכולתו להיות בעל ערך ולסכן את הסדר הפוליטי, וזאת למרות כוחו המסרס של הקפיטליזם ומראית העין של מתן הזכויות במסגרת הניאו ליברלית.

בתערוכה "אין מקום" יציגו Dede וניצן מינץ את עבודותיהם. Dede הוא אמן הפועל במרחב העירוני, וזוגתו מינץ כותבת טקסטים. עוצרת התערוכה סבטלנה ריינגולד: "עשייתם המשותפת מתהווה מתוך התייחסות למרקם העירוני המשתנה ולתהליכים עירוניים דינמיים של צמיחה, הריסה והתחדשות. היא מאפשרת התבוננות מחודשת במערכת היחסים שבין חייו של היחיד לבין ההתנהלות האנושית המשתקפת במרחב העירוני".

 

 

בתערוכה אחרת, העוסקת במבקשי המקלט בישראל ובמאבק נגד הכליאה ללא הגבלה, מציג צלם העיתונות אורן זיו את עבודותיו. זיו הוא ממקימי הקולקטיב אקטיבסטילס המתעד מאבקים ציבוריים, בעיקר בישראל ובגדה המערבית. "ערכם הפוליטי של תצלומי אקטיבסטילנס נובע לא רק מכך שהם מתעדים את הקהילות המפגינות ואת הפעולות האלימות המופעלות נגדן", אומרת ריינגולד, "כוחם של הדימויים נגזר גם מהאופן שבו הם מועברים בערוצי התקשורת, באינטרנט וברשתות החברתיות, וכך הם לוקחים חלק פעיל בהפצת מאבקים פוליטיים".

בתערוכה נוספת יציג ויק מוניז את יצירתו "למפדוזה", שהוצגה לראשונה בפתיחת הביאנלה הבין לאומית ה-56 לאמנות בוונציה בשנת 2015. סירת הנייר שיצר, באורך 14 מטר, נבנתה לזכר 360 המהגרים שטבעו במהלך מסעם מלוב לאיטליה וצופתה ברפרודוקציה ענקית של העיתון האיטלקי שדיווח על הטרגדיה. סירת הנייר עצומת הממדים שטה על מימי הגרנד קנאלה, עורק התנועה הראשי של ונציה, ועגנה שם לצד היאכטות של עשירי העולם. "אין בעולם דימוי תמים ואופטימי יותר מסירת נייר מקופלת בכמה קווים פשוטים", אומרים מארגני התערוכה, "בסירות הנייר השטות על תעלות מים, אגמים ושלוליות, מקופלות תקוות של ילדים וחלומות לעתיד – בניגוד חד לתקוות של הפליטים שירדו למצולות".

הפתיחה החגיגית של התערוכות תתקיים במוצאי שבת, 11 בנובמבר, בשעה 20:00 במוזיאון חיפה לאמנות. אשכול התערוכות יינעל ב-14 באפריל 2018.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר