מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

עתירה מינהלית לביטול אישור התוכנית להרחבת הבנייה בבז"ן

שלושה ארגוני סביבה - אדם טבע ודין, מגמה ירוקה והקואליציה לבריאות הציבור - הגישו לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מינהלית לביטול החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה של מינהל התכנון במשרד האוצר

פורסם בתאריך: 23.7.17 16:54

שלושה ארגוני סביבה – אדם טבע ודין, מגמה ירוקה והקואליציה לבריאות הציבור – הגישו היום (ראשון) לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מינהלית לביטול החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה של מינהל התכנון במשרד האוצרמתחילת חודש יוני לאשר את התוכנית להרחבת הבנייה במתחם בתי הזיקוק במפרץ חיפה.

התוכנית, שיזמה חברת בתי הזיקוק לנפט (בז"ן), מאפשרת הקמת מתקני ייצור חדשים במתחם על שטח של 43 דונם, ללא תכנון מפורט וקונקרטי של הבנייה העתידית וללא קביעת מכסות כמותיות לכלל מזהמי האוויר שמקורם במתחם.

בעתירה נכתב: "עוצמת הזיהום במתחם והיקפו, וכן המשך הבנייה הצפויה בשטחו בהמשך לאישור התוכנית, גורמים לכך שלתוכנית יש השלכות משמעותיות, כולל חשיפה לסכנות בריאותיות ניכרות, על מאות אלפי אנשים המתגוררים במטרופולין חיפה ועל אלה העתידים להתגורר בתחומו. בהרחבת המתחם, וכך בפעילות התעשייתית בתוכו, טמון פוטנציאל בלתי מבוטל ליצירת מפגעים סביבתיים, בריאותיים, נופיים ותכנוניים נוספים. אי לכך ראוי היה כי ההחלטות הקשורות בתוכנית ייעשו בזהירות, בכובד ראש ותוך שמירה על בריאות הציבור ועל האינטרס הציבורי תוך עמידה בעיקרון הזהירות המונעת"

בעתירה מבקשים העותרים להפקיד מחדש את תוכנית בז"ן רק לאחר שתכלול תכנון מפורט כתנאי לכל מתקן או מבנה שיוקמו בעתיד מכוח התוכנית, לאחר שתוכן עבודה מקצועית המסכמת את סך פליטות המזהמים במתחם בז"ן ולאחר שתיקבע מכסת פליטות מירבית לכל שטח המתחם (בהתאם לגישת הבועה).

עמדת מינהל התכנון באשר לתוכנית בז"ן היא שהחלטת המועצה הארצית לאשרה מקפלת בתוכה קביעות המהוות שיפורים משמעותיים בתחום הסביבתי: צמצום משמעותי של בניית המתקנים מ-20 אחוז לחמישה אחוזים בלבד, וזאת כאשר הבינוי מותנה בעמידה מוחלטת בדרישות המשרד להגנת הסביבה, קביעה שלפיה כל חריגה בהיתרי הפליטה תטופל על ידי המשרד להגנת הסביבה וקביעה נוספת שלפיה כל בקשה להיתר בנייה למתקן המייצר פליטה תידרש באישור הוועדה המחוזית, שגם תוכל לדרוש מסמך סביבתי.

מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה: "התוכנית אושרה לאחר תהליכים תכנוניים שנמשכו יותר מעשור ושכללו הידברות עם הציבור ועם נציגיו ושמיעת עמדותיו במוסדות התכנון. במהלך הדיונים, מתוך קשב לרחשי הציבור, התפשרה בז"ן באופן משמעותי בדרך לאישור התוכנית. התוכנית מהווה בשורה חשובה לציבור כולו והיא תאפשר את המשך שיפור הפעילות הסביבתית, תוך הבטחת צורכי המשק והמשך פעילותה ועתידה של קבוצת בז"ן".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר