איריס שמעון (צילום: רומן בלשוב)
איריס שמעון (צילום: רומן בלשוב)

קוראים לי איריס שמעון

ואני בת 58, עובדת בחברת IBM, ומובילה בהתנדבות את התוכנית “דרך המלך” של עמותת עלם

פורסם בתאריך: 11.8.17 13:42

מהי תוכנית “דרך המלך”?

“זוהי תוכנית של עמותת עלם ומטרתה היא שיקום תעסוקתי. התוכנית פועלת לשילובם של בני נוער וצעירים בסיכון במעגלי החיים הנורמטיביים”.

איך זה עובד?

“התוכנית מציעה מודל עבודה אינטגרטיבי הכולל מרכז תעסוקה שבמסגרתו מופעלים מסלולים של הכנה ומתן כלים ומיומנויות לעולם העבודה, שילוב במקומות תעסוקה והכשרות מקצועיות. כל זאת תוך מתן דגש על ליווי ועל קשר אישי עם מתנדב בוגר בדמות חונך המלווה את הנער/ה או את הצעיר/ה במשך שנה לפחות. התוכנית מיועדת לבני נוער ולצעירים בגילאים 25-15 שנמצאים במצבי סיכון – נשירה ממסגרות חינוכיות, חברתיות או תעסוקתיות, שוטטות ועזובה, דחייה חברתית קשה, משברים אישיים ומשפחתיים, מעורבות בפלילים וכיוצא באלה. בתוכנית משולבים בני נוער וצעירים בעלי מוטיבציה לשינוי אשר נכונים לעלות על מסלול של בנייה ושיקום ולהתמיד בקשר בינאישי ובמסגרת לימודית ותעסוקתית”.

מי מסייע לך במימוש התוכנית?

“התוכנית מופעלת על ידי צוות של מנהלת מרכז ומרכזת תחום חונכות במשרה מלאה ורכזת תעסוקה בחצי משרה. בנוסף יש צוות של כ־20 מתנדבים ששותפים להפעלת התוכנית בתפקידים שונים כמו חונכים, מתנדבי תעסוקה והכשרות מקצועיות, מנחים, מדריכים ומלווים עסקיים”.

איך הגעת ל”דרך המלך”?

“המפגש הראשון שלי עם התוכנית היה בשנת 2014. קיימנו ב־IBM סדנת מחשבים ונשים שבמסגרתה חשפנו את הנערות לסביבת הייטק. הסדנה היתה מסע מרתק לנערות ולנו, ושני הצדדים זכו להכיר עולמות וקשרים חדשים. שנה לאחר מכן הובלתי את הפרויקט עם קבוצה נוספת של נערות. הסדנה עשתה לי תיאבון לעוד, וכבר שנה וחצי אני מלווה נערה שאיתה אני נפגשת פעם בשבוע. זכיתי להיות כתובת משמעותית עבורה. היא לא מהססת לפנות אלי בכל שאלה או בעיה, קטנה כגדולה. לעתים אני מתווכת בינה לבן אמה, ובכך אני מאפשרת להן להשאיר בצד את המתחים ולהצליח ליהנות זו מזו. זו משימה לא פשוטה לראות מן הצד את המסע המאתגר שהחיים זימנו לנערים ולנערות האלה, אך גם זכות גדולה להיות שם עבורם בלי לבקר ובלי להציב תנאים, רק לקבל אותם כמו שהם ובעיקר להעביר את המסר הכל כך חשוב והלא מובן מאליו בעולמם – שלא מוותרים להם ועליהם – והתגמול לא מאחר לבוא. עבורי זהו מסע מרתק שבו אני לומדת בכל יום על עצמי, על העולם ועל הנערה המקסימה הזו, שלא מוותרת לעצמה, מתמודדת יום יום עם האתגרים שמציבים לה החיים ועושה תהליך מדהים של התבגרות, למידה והתנסות”.

איזה רגע מרגש זכור לך?

“ליווי הנערה מספק לי רגעים רבים של שמחות קטנות – כשהיא יוצאת עם חיוך ועם מצב רוח טוב מפגישה איתי אחרי יום שבו היא לא הצליחה להוציא חיוך, כשהיא יודעת להשיב על השאלה ‘מה את רוצה?’, כשהיא מצליחה לסיים קורס לבניית אתרים, כשהיא יוצאת לפגישה איתי אחרי ימים שבהם היא לא יצאה מהבית, כשהיא מבקשת שאסייע לה למצוא עבודה, כשהיא מעזה לחלום ולחשוב על עתיד טוב של שירות לאומי, לימודים, עבודה, רכב, משפחה ובית”.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר