ד"ר רביע שחאדה (צילום: חברת אינפומד)
ד"ר רביע שחאדה (צילום: חברת אינפומד)

ניצלו חייו של צעיר שלקה בזיהום פטרייתי נדיר

כמה מחלקות במרכז הרפואי בני ציון טיפלו במקביל בחולה שלקה בזיהום הקטלני שמופיע בקרב חולי סוכרת לא מאוזנים ובקרב אנשים עם הפרעה חיסונית

פורסם בתאריך: 27.11.17 09:43

מטופל סוכרתי שסבל מזיהום פטרייתי נדיר, שמאובחן באחד מכל 1.7 מיליון אנשים, הגיע לאחרונה למרכז הרפואי בני ציון לאחר שעובש מסוג מוקורמיקוזיס הגיע לסינוסים ולארובת העין שלו. שיתוף פעולה בין רופאי המחלקות אף אוזן גרון, עיניים, כירורגיה פה ולסת, פנימית, זיהומיות, הרדמה וטיפול נמרץ הציל את חייו ואת עינו.

החולה שאושפז במחלקה לטיפול נמרץ התלונן על הפרעה בתנועות העיניים ועל ירידה בתחושה בפנים. בדיקה של מתמחה עיניים ד"ר שיהאב נסאר ומתמחה אא"ג ד"ר אמג'ד טוביא העלו את החשד לזיהום פטרייתי, ובעקבות כך הוזעקו למקום מנהל שירות הכירורגיה של האף והסינוסים ד"ר רביע שחאדה ומנהל המכון הפתולוגי ד"ר יעקב בכר, שלקחו דגימות רקמה לצורך אבחון. המטופל הועבר בדחיפות לחדר הניתוח, שם ביצע ד"ר שחאדה כריתה של הסינוסים המעורבים עד לבסיס הגולגולת ושל חלקים מתוך ארובת העין המעורבים בפטרייה.

במהלך אשפוזו טופל החולה בתרופות אנטי פטרייתיות דרך הווריד בהשגחתה של מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ד"ר אלונה פז. כעבור ימים ספורים נראה היה כי המחלה באזור העין וסביב בסיס הגולגולת נמצאת בשליטה, אך אז התגלתה התפשטות לכיוון החך. מנהל היחידה לכירורגיה פה ולסת ד"ר דרור שמיר, ד"ר גולן כהן, רופא בכיר ביחידה, ד"ר יואב ורדיזר, מומחה לניתוחי ארובת העין, וד"ר שחאדה ביצעו בחולה ניתוח נוסף שבו הם כרתו את כל עצם הלסת והחך, כולל השיניים, בצד השמאלי של פניו.

 

 

מבני ציון נמסר כי במקרים כאלה נדרשים אבחון וטיפול מיידיים מכיוון שהעובש מתפשט במהירות דרך כלי הדם לרקמות הרכות השכנות ולארובת העין עד למוח, תוך גרימת נמק של הרקמות. אם המחלה לא נבלמת עלול להתרחש מוות תוך שעות ספורות. העובש אינו גורם למחלה אצל אנשים בריאים, אך הוא מסוכן במצבים של פגיעה במערכת החיסון ובאנשים סוכרתיים שאינם מאוזנים.

עוד נמסר מבית החולים כי במקרים כאלה יש לבצע ניקוי חוזר וכריתה של כל רקמה הנראית נגועה בפטרייה כדי להאט את קצב צמיחתה. בשל כך, יומיים לאחר הניתוח הראשון הוכנס המטופל שוב לחדר הניתוח, שם בוצעו ניקויים חוזרים בארובה כדי להילחם על שימור הראייה ולהימנע ככל האפשר מעקירת העין.

ד"ר שחאדה: "מקרה זה הוא דוגמה לנחישות של אנשי הצוות הרפואי ומודל לעבודה מקצועית משולבת של כל צוותי בית החולים שהתגייסו להציל את החולה. במצבים כאלה מקובל לבצע כריתות רחבות של הרקמות המעורבות ואף כריתה של העין כבר בשלבים הראשונים. לשמחתי הצלחנו להציל את החולה וגם שמרנו על העין שלו".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר