רמת בגין (צילום: ראובן כהן)
רמת בגין (צילום: ראובן כהן)

גזענות או שמירת הסטטוס קוו?

פורסם בתאריך: 20.1.18 20:26

באחרונה עלתה שכונת רמת בגין לכותרות בהקשרים שונים מאוד מאלה שאיתם זוהתה בעבר, כמו ההתנגדות לסלילת כביש סואן בלב השכונה או לבנייה בפיסת הטבע העירונית האחרונה באזור — גבעת העזים. הפעם נזרקו לחלל הווירטואלי מילים כמו אנטישמיות, פוגרום וגזענות. האמנם?!

ברמת בגין גרים כ־5,500 תושבים — חילוניים, מסורתיים וחובשי כיפות סרוגות — שחיים ביחד בסובלנות ובכבוד הדדי. השכונה הקטנה מאופיינת בחיי קהילה פעילים מאוד ומעט חריגים בנוף העירוני – ציון חגים בצוותא, דף פייסבוק שוקק שמודיע על מעיל שנשכח בגינה, ומתנ”ס ובית קפה שמהווים את לבה של השכונה. אלה משמשים מוקד תוסס לחוגים ולפעילות חברתית לילדים, לנוער ולמבוגרים. בית הספר היסודי נופים מהווה גורם משיכה עבור משפחות צעירות רבות שבוחרות, בשל כל אלה, להקים את ביתן בשכונה.

לפני כשלושה שבועות נדהמו התושבים לגלות כי במרכז השכונה קם בן לילה, בהיחבא, כולל חרדי מהזרם הליטאי למגורים של כ־100 תלמידים. הכולל הוקם במכון לחקר כתבי הרמב”ם — מבנה ציבור העומד על קרקע עירונית ושייעודו הוא חקר כתבי הרמב”ם והוצאה לאור של ספרי קודש.

סיור במקום גילה כי במכון נבנו בחופזה כוכי שינה מאולתרים, הוכנסו עשרות מיטות קומתיים והוקמה תשתית למטבח מוסדי בניסיון בוטה להציב עובדות בשטח. התושבים ההמומים מיהרו לדווח לעירייה, וזו פעלה מיידית. קירות הגבס שנבנו שלא כחוק נהרסו והציוד פונה. כעבור יומיים קבע בית המשפט כי יש להשיב את המצב לקדמותו, אך הדבר לא בוצע. תלמידי הכולל — כלי משחק בידי שולחיהם — מתגוררים ברכסים, בקרית טבעון וביישובי הסביבה. הם מוסעים מדי בוקר לשכונה ליום לימודים ארוך. תוך יומיים רושת הבניין כולו במצלמות אבטחה, הופיעו גדרות וצצו מנעולים. עלתה אף דרישה להוסיף פרגוד במתנ”ס.

במקביל ובתזמון מהודק הופיעו ברשת שני סרטוני מפתח של היזמים — ראשי ישיבת נחלת הלוויים הממומנת היטב. ישיבה זו מונה כיום שישה כוללים ומאות אברכים, ולה שלוחות גם בעפולה. תכליתו של סרטון אחד באנגלית היא גיוס תרומות בהיקף של 4.5 מיליון דולר שיוקדשו להרחבת המבנה לכדי ישיבה, כולל, אולם אירועים, מסעדה ומקווה. לצדו הופץ ברשת סרטון נוסף של נחלת הלוויים המציג בגאווה את מהלך התחרדותה של נוה שאנן, מפרט הישגים כמו הפיכת בית ספר חילוני לכולל, ומתווה את הדרך – הפיכת עוד ועוד שכונות חילוניות–מסורתיות לחרדיות. כדברי הרב יהודה כהן, ראש הכולל שצץ ברמת בגין: “מחיפה האדומה לחיפה עיר התורה”. יש מנגנון, יש כספים, יש שיטה ויש מטרה ברורה.

 

 

ברמת בגין חיים דתיים וחובשי כיפות סרוגות רבים שמקבלים בסובלנות את החופש לבחור ואת אורח חייהם של שכניהם החילוניים אשר יוצאים לטיול משפחתי ברכבם בשבת. אלה מצדם מקבלים בכבוד את מנהגיהם של הדתיים. בשכונה פועלים שני בתי כנסת. יותר מ־1,000 איש השתתפו בתפילה הנועלת את יום כיפור וגדשו את הכביש הסמוך לבתי הכנסת.

כל שאנחנו מבקשים הוא לשמר את צביונה הייחודי של השכונה שבה בחרנו לגור. עצומה בנושא הניבה עד כה יותר מ־700 חתימות של חילוניים, דתיים ובעלי זיקה למסורת.

אין חולק על כך שהפער בין אורח החיים של החרדים לזה של חילוניים, מסורתיים ודתיים הוא גדול מדי. תושבי נוה שאנן יוכלו להעיד על כך ממקור ראשון, שכן רבים רבים מהם נטשו את השכונה ההולכת ומתחרדת למקומות אחרים.

אנו מכבדים את אחינו החרדים ומודיעים: נגן על זכותנו לחיות את חיינו כפי שבחרנו – בסובלנות הדדית וללא כפייה. לא נאפשר הפרה גסה של הסטטוס קוו השורר ברמת בגין.

* הכותבת היא תושבת שכונת רמת בגין

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר