פסטיבל "החג של החגים" (צילום: צבי רוגר)
פסטיבל "החג של החגים" (צילום: צבי רוגר)

החורף בחיפה – הזדמנות לתיירות

פורסם בתאריך: 2.12.17 19:04

דצמבר הוא חודש נפלא לחיפה. החודש האחרון בשנה האזרחית הוא החודש הראשון של החורף. השמים מתקדרים, הטמפרטורות יורדות, הלילות קרים, ולרוב מתחילים בחודש זה מופעי הגשמים, הברקים והרעמים, והעיר נשטפת משרידי עונת המעבר. בתי הקפה והמסעדות מציגים בתפריטים מרקים מוקרמים ותבשילי קדירות בשר, ואט אט חודרת אל העיר אווירה אירופית צוננת.

דצמבר הוא גם חודש של פסטיבלים חיפאיים שמייחדים את העיר מכל עיר אחרת. ראש וראשון הוא פסטיבל "החג של החגים" שאין חיפאי ממנו. במשך שני סופי שבוע מתמלא ואדי ניסנאס בצבעים, בקולות ובריחות נפלאים, במבקרים ובאורחים. השוק המקומי שוקק, הרחובות הומים, המסעדות וחנויות המזון עמוסות והעסקים פורחים.

פסטיבל "החג של החגים" לא יכול להתקיים במועד אחר או בעיר אחרת. הוא לא יכול להתקיים במועד אחר מפני שרק בדצמבר מתקיימים גם חנוכה וגם חג המולד (ולפעמים מצטרף גם חג מוסלמי); ולא בעיר אחרת מפני שאין עוד עיר בארץ (וספק אם בעולם כולו) שמממשת כמו חיפה את עקרונות החיים בשיתוף, את הרב תרבותיות ואת הסובלנות וקבלת האחר.

דוגמה חיה נוספת לרב תרבותיות החיפאית מתקיימת בכל שנה לא רחוק משם — במושבה הגרמנית. לקראת חודש דצמבר נשזרות במושבה אלפי שרשרות של אורות מנצנצים ומרקדים בשלל צבעים וצורות אשר מבשרים את בואם של החורף ושל השנה האזרחית החדשה. מופע האורות והצבעים הוא כה מרהיב, עד שקשה באמת להישאר אדישים למראהו. וכדי להשלים את המופע ניצב לו במורדות הרחוב החרוט המואר דמוי עץ האשוח ולצדו חנוכייה מוארת.

אלה אינם רק סמלים מובהקים של דתות, אלא קודם כל סמלים של שפיות, של סובלנות ושל שלום במדינה מטורללת שהשפיות נראית בה לעתים כמו חזיון אוטופי.

פסטיבל נוסף שמתקיים בעיר בדצמבר הוא פסטיבל האוכל הערבי א־שאם. מלבד היותו חגיגה קולינרית אותנטית, גם פסטיבל זה מהווה סמל לחיים משותפים, לסובלנות ולשלום ומסר למזרח התיכון כולו כי המשותף לכולנו עולה על המפריד בינינו.

פסטיבלים ואירועי תרבות הם חלק חיוני במרקם החברתי-תרבותי של עיר גדולה. כמעט כל עיר גדולה בעולם המערבי מפיצה בכל חודש מגזין שיווקי של אירועי תרבות המתקיימים בתחומה במהלך החודש-חודשיים הבאים כחלק ממסע שיווקי-תדמיתי לעידוד התיירות. מאות אלפי אנשים, צעירים אך לא רק, מתכננים את יעד נסיעתם הבא גם לפי לוח הופעות של האמנים האהובים עליהם וקיומם של פסטיבלי מוזיקה או תרבות. אחרים, שכבר מתכננים נסיעה לעיר מסוימת במועד מסוים, מכינים שיעורי בית ומחפשים הופעות, פסטיבלים ואירועי תרבות מעניינים שמתקיימים בעיר בעת שהייתם בה.

תרבות מביאה תיירות. כך היה מאז ומעולם. לפסטיבלי האוכל, התרבות והמוזיקה של חודש דצמבר בחיפה אין אח ורע בארץ ובעולם. הם ייחודיים, הם עירוניים, רובם נפרשים על פני ימים רבים, והכי חשוב — הם פתוחים לכולם, לרוב בחינם או במחיר סמלי. וזה בדיוק מה שקורץ לתייר שוחר התרבות – גם הישראלי שמחפש יעד לבלות בו בראשית החורף, וגם זה מחו"ל שמבקש לעצמו בילוי חורפי באווירה אחרת.

מאות אלפי תיירים נוצרים יגיעו לישראל בחודש דצמבר כדי לחגוג בה את חג המולד. מטבע הדברים את החג עצמו הם יחגגו בנצרת, בירושלים או בבית לחם. אבל מן הראוי שגם חיפה תקרוץ להם בשפע הפסטיבלים והאירועים שלה.

בשיווק בין לאומי נכון ובעזרת משרד התיירות יכולה גם חיפה לעלות על מפת יעדי תיירות החורף הישראליים ולהציג לתייר גם היא את תרבותה העשירה ואת יופיה.

הכותב הוא עיתונאי, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תומר

    אם העיר שלך ( חיפה) נמצאת בתוך מדינה מתורללת ( לפי אמרתך) אז זה אומר שגם חיפה מתורללת?!!!!?? וגם אתה מתורלל?!!!! אם אתה יורק גורה על המדינה שלך על תצפה שיהיה תיירים בעיר(מדינה ) שלך!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר