צעדת מי טו נגד פגיעה מינית במקומות עבודה (צילום: אי.פי)
צעדת מי טו נגד פגיעה מינית במקומות עבודה (צילום: אי.פי)

יום אשה מועיל

פורסם בתאריך: 10.2.18 21:31

בעוד כמה שבועות יחול יום האשה הבין לאומי, הידוע גם בשמו המקורי וההיסטורי “יום הפועלות הבין לאומי”. לצד הררים של מבצעי קניות, ימי פינוק בהנחה ומתנות מפונפנות, יום האשה הבין לאומי הוא קודם כל יום מאבק, ורק אחר כך יום הוקרה. בכלל יהיה נכון שנתעלם מהיסטרית היח”צ הצרכנית של היום הזה ונתמקד במהותו של היום במקור.

באופן כללי, מוזרה בעיני פרקטיקת ההוקרה לנשים. אנחנו מהוות יותר מ־50 אחוז מהאוכלוסייה, אז במקום כל מיני מחוות הוקרה, נשמח פשוט לשוויון ולהכרה כנה בעובדה שאנו יכולות ומסוגלות לכל ובשכר שווה, בדרישה לביטחון אישי בכל מרחב ותוך מיגור תרבות האונס בחברה.

בדרך כלל, לצד חגיגת המתנות והשופינג, נערכת סקירה של ההישגים של נשים בכל שנה ומתפרסמות סטטיסטיקות על מצבנו בתחומים שבהם נעשה לנו עוול – רצח ואלימות כלפי נשים, אונס ותקיפות מיניות, פערי שכר ועוד.
בשנים האחרונות אנחנו עדים למהפכה של ממש – גל פמיניסטי שפורץ לכל תחומי החיים והקהילות. אין כמעט פורום שלא מתקיים בו דיון מגדרי ופמיניסטי בעוצמות כאלו ואחרות.

לצד החשיבות שבקיום השיח הזה במדינה כולה, אנו עדים לתופעה היחודית של גל metoo#, שאמנם החל בהוליווד אבל הגיע לכל העולם ואף אלינו. זהו גל שאי אפשר לנתק מההתרחשויות האקטואליות של התקופה האחרונה — הסולידריות הנשית כלפי מתלוננות על התקפות והטרדות מיניות, היכולת שלנו, הנשים, לתת גיבוי חד משמעי לנשים שעושות את המעשה הלא פשוט ומתלוננות על תוקפיהן מול כל העולם והפחדים הכרוכים בכך.

קמפיין metoo# הוא אחד מהאירועים החשובים שמתקיימים ביחס למיגור הלגיטימציה שניתנה לגברים עם כוח בכל תחום להטריד ולכפות את עצמם מינית באיומים על פגיעה בפרנסה, באלימות ובפרקטיקות אחרות, והוא מקיף אנשי תרבות, אקדמיה, פוליטיקה ועוד.
מה שאנחנו בעיקר מבינים מהעוצמה החזקה של אותו גל חשוב הוא העובדה שהגל הזה הגיע לכל מקום. בדיוק כמו פרשת ההטרדות המיניות בסיפורו של משה איבגי שהושתקה בתיאטרון חיפה, בדיוק כמו התלונה על איש האקדמיה שהטריד מינית באוניברסיטה בעיר — אותן תלונות על מקרים מההווה או מהעבר הן שמייצרות את העתיד השפוי של כולנו. הן השינוי החברתי, הן יצירת הצדק והן התיקון לכל אותן נשים שפחדו, הושתקו, דוכאו ונאלצו לוותר על מאבקן, ולכל הדורות הבאים שמחובתינו לייצר עבורם עולם טוב ובריא יותר. עולם ללא פחד אם נולדת אשה.

ביום האשה הבין לאומי שיחול ביום חמישי, 8 במרץ, בשעה 19:00, נארח מטעם צעירי העבודה בפאב הסינקופה את ח”כ ויו”ר ועדת ביקורת המדינה שלי יחימוביץ' להרצאה בדיוק על זה. כותרת ההרצאה היא “המהפכה הפמיניסטית – מה הלאה וגל ה־metoo#”. גם לנו החיפאיות יש מה לשמוע ולהשמיע, והכי חשוב – לשנות ממש אצלנו, כאן.
אז במקום “יום האשה שמח” אני מציעה שנאמר “יום האשה מועיל”. כזה שייתן את פירותיו בעתיד. אמן.

הכותבת היא פעילה פוליטית ואקטיביסטית חברתית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר