רחוב נתנזון בערב (צילום: דוברות עיריית חיפה)
רחוב נתנזון בערב (צילום: דוברות עיריית חיפה)

להאמין בעיר התחתית

פורסם בתאריך: 22.7.17 12:00

אחרי הרבה תכנונים החליטה העירייה לסגור את רחוב נתנזון לכלי רכב בחלק משעות היממה ולהפוך אותו למדרחוב. זו מחשבה שהתעוררה לפני קצת יותר משנה וזכתה מצד אחד לתמיכה של בעלי הברים והמסעדות ומצד שני להתנגדות של בעלי החנויות. קברניטי העיר קיבלו לדעתי החלטה טובה שתזרים עוד חיים למקום. כבר היום העיר התחתית היא מוקד הבילוי החזק של חיפה. היא חיה, נושמת ובועטת. מדרחוב בנתנזון יכול לחולל פלאים, ואני כבר מחכה להגיע לשם בעצמי ולחוות את החוויה.

כל עניין העיר התחתית הוא שנוי במחלוקת. את דעתי על כך כתבתי פעמים רבות. התקציב הגבוה שהוקדש לעיר התחתית אולי היה באמת מוגזם. גם השיפוץ המסורבל היה בעייתי, ארוך ויקר מהצפוי. זה גרם לאי נוחות ולעיכובים בתנועה, והסוחרים סבלו מענני אבק, מערימות עפר, מקשיים בגישה של ספקים ומתנועת הולכי רגל דלילה. כתוצאה מכך נגרמה לרבים מהם פגיעה כלכלית קשה. חלק עזבו, אחרים הצליחו לשרוד, כמעט כולם התלוננו (לרוב בפייסבוק), אבל במקביל גם נפתחו מסעדות וברים רבים.

כחיפאי סקפטי ולמוד אכזבות צפיתי כישלון לפרויקט כולו. ראיתי את בעלי העסקים וריחמתי עליהם. לא הצלחתי לראות מעבר לשיפוץ המייגע, אבל כעת צריך לסכם ולומר שזו היתה ירידה לצורך עלייה, ואני חייב להודות כעת שדעתי השתנתה. מה שממחיש את זה היטב הוא מקרה אחד שבו ירדתי מבר די ריק בכרמל לעיר התחתית, והתחוור לי שחיפוש מקום ישיבה באחד הברים באזור הוא משימה לא קלה. המקומות היו מלאים בצעירים והאזור כולו היה תוסס ומלא חיים. זה היה תענוג של בילוי.

צריך לראות גם את מרכיב העזרה שבפעולה של העירייה ביחס לבעלי העסקים. אם קודם זה התבטא בסיוע בדמי השכירות, כעת זה מתבטא בהחלטות כמו סגירת רחוב נתנזון כדי לאפשר ישיבה בחוץ. מי שמכיר את ימי שלישי במעיין הבירה יכול להבין כמה פעולה כזאת היא בעלת משמעות, ובאיזו מידה בליינים אוהבים לשבת בחוץ עם בירה צוננת בחום של יולי-אוגוסט וליהנות ממוזיקה טובה. בשוק התורכי, שכולו מדרחוב, זו הנורמה – המקומות מלאים והמשקאות זורמים מהברים לרחבות הפתוחות.

מדרחוב כזה תורם מאוד לאווירה המיוחדת ולחוויה של השיטוט בין הברים לכיכר פריז. עם קצת דמיון אפשר לעצום עיניים ולחשוב כאילו אנחנו בצרפת, אלא שאת הקרואסון מחליפה קוסטיצה עסיסית.

עדיין יש מה לעשות ומה לשפר בעיר התחתית. היא מתאימה יותר לבילויים ולמסחר ופחות למגורים, ובעיקר למגורי משפחות. את הקהילה המקומית צריך לבנות לאט ולהוסיף לה שירותים קהילתיים, מוסדות לימוד וגני שעשועים. כמובן שפתיחת העיר לנמל, אם הדבר יתממש, תזניק את האזור כולו בכל המובנים ותהפוך אותו לאטרקציה תיירותית.

הפרויקטים הנדל"ניים המתוכננים באזור יוסיפו לעיר התחתית דירות מגורים, ואני מאמין ומקווה שמי שיאכלס אותן יהיו חיפאים שרוצים לחוות חוויה אחרת של מגורים מזו שאנחנו רגילים לה היום. האם העיר התחתית אכן תהפוך לאזור מגורים מבוקש? אין לי תשובה חד משמעית לכך, אבל כאמור הייתי כבר סקפטי והתבדיתי. עכשיו אני בוחר להאמין.

 

הכותב הוא מנכ"ל החברה לנדל"ן ומחבר הספר "איך להרוויח בנדל"ן"

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר