שכונת נאות פרס (צילום: אייל טואג)
שכונת נאות פרס (צילום: אייל טואג)

שכירות היא לא מילה גסה

פורסם בתאריך: 10.2.18 21:39

כאשר עוסקים על שוק הנדל”ן בהקשר של זוגות צעירים, מדברים תמיד על הקושי ברכישת דירה בגלל גורמים כמו מחסור בהון עצמי ומחירים גבוהים. מדברים גם על תוכניות כמו "מחיר מטרה" ו"מחיר למשתכן" כמובן. השיח הזה נשאב מהנורמה המקובלת בארץ שבה יש דומיננטיות למגורים בדירה שבבעלות הדיירים. אבל יש עוד אפשרות, והיא טובה לא פחות. כאשר מתארים את המצב הבלתי אפשרי של צעירים ששואפים לרכוש דירה משלהם, שוכחים שלא חייבים לרכוש דירה. בתקופות שבהן ידם של רבים אינה משגת יש חשיבות רבה בפיקוח על שוק הדירות להשכרה.

שכירת דירה הן לא מילים גסות. בתנאים טובים ואטרקטיביים ניתן לעשות זאת מבלי להרגיש פספוס או לחשוב שזו ברירת מחדל. אבל יש להדגיש – בתנאים טובים ואטרקטיביים. הבעיה היא שאם נסקור את היצע הדירות להשכרה המוצעות בחיפה נגלה שרובן נמצא במצב ירוד מאוד. רובן ממוקמות בבניינים ישנים, לעתים עם הרבה מדרגות, והן לא מתאימות לצרכים של זוג צעיר במאה ה־21.

שר האוצר משה כחלון הבטיח לשנות את המציאות הזאת, ואני סבור שהוא באמת מנסה לדאוג לזוגות צעירים. הוא הגה תוכנית שלפיה יזם שיבנה דירות בשכונה חדשה ישכיר חלק מהן בשוק החופשי לכל דורש במתכונת של שכירות ארוכת טווח. המשמעות היא שבמשך 25 שנה לא ניתן יהיה למכור את הדירות. משרד האוצר פרסם מכרז, וחברת יזמות שזכתה בונה פרויקט כזה, ראשון מסוגו בעיר, בשכונת נאות פרס החדשה, שמחצית ממנו — 142 דירות — תוצע לשכירות.

 

דיירים שיגורו בדירות המיועדות להשכרה יוכלו לחתום על חוזה לחמש שנים עם אופציה להארכה בחמש שנים נוספות. מחירי השכירות יהיו מפוקחים ויוצמדו למדד המחירים לצרכן בלבד. זוהי בשורה משמעותית ביותר לזוגות צעירים שיבחרו באופציה הזו. הם יזכו בדירה בשכירות בטוחה וארוכת טווח במחיר הגיוני, וכל זאת בבניין חדש, עם חניה ועם מעלית, בשכונה צעירה ומודרנית.
לדבר תהיה בוודאי גם השפעה על מחירי הדירות בשכונה, שתוצף בדירות להשכרה ותעורר בעיה למשקיעי הנדל”ן הרבים שרכשו בה דירות. כאשר מחירי השכירות יירדו יהיה למשקיעים כדאי למכור את הדירות שלהם כל עוד שוויין הוא גבוה יותר, וכך גם זוגות צעירים משפרי דיור ייכנסו לשכונה. מהלך כזה יצעיר את השכונה עוד יותר.

המטרה היא בסופו של דבר לאפשר לזוגות הצעירים לגור בדירות איכותיות בלי שיהיה עליהם להתפשר. אני מקווה מאוד שפרויקטים דומים לזה שנבנה בנאות פרס יצוצו במקומות נוספים ברחבי העיר, וזאת לטובת הזוגות הצעירים ולטובת הציבור כולו.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר