מפעל חיפה כימיקלים (צילום: גיל אליהו)
מפעל חיפה כימיקלים (צילום: גיל אליהו)

אושר החוק העוקף את הרשויות המקומיות

החוק, שעיריית חיפה מוצגת כנפגעת העיקרית ממנו, מאפשר להעניק לעסקים שנחשבים בעלי חשיבות לאומית רישיון עסק לא על ידי הרשות המקומית אלא על ידי הממשלה

פורסם בתאריך: 21.2.18 20:14

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש אישרה היום (רביעי) את חוק רישוי העסקים בעלי החשיבות הלאומית, שלפיו עסק שיש בפעילותו חשיבות לאומית יוכל לקבל רישיון ממשרד הפנים ולא מהרשות המקומית כפי שהיה עד כה. עיריית חיפה מוצגת כנפגעת העיקרית מהחוק על ידי מבקריו, אך הוא רלוונטי לכל הרשויות המקומיות. בעד אישור החוק הצביעו שבעה מחברי הוועדה לעומת ארבעה חברים בלבד שהתנגדו לאישורו.

לפי המתווה שנקבע בחוק רשאית הממשלה להחליט כי עסק שיש בפעילותו חשיבות לאומית יוכל לקבל רישיון עסק, שלא כמקובל כיום על ידי הרשות המקומית אלא באמצעות מנגנון אחר. החוק לא נועד לשנות את הליך רישוי העסקים אלא את הסמכות שתוכל להעניק את הרישוי בעסקים שיוכרו כבעלי חשיבות לאומית.

המנגנון המוצע בחוק כולל בדיקה של צוות שיורכב ממנכ"לי משרד ראש הממשלה, משרד הפנים, משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הכלכלה, ואשר ייקרא הצוות המייעץ. צוות זה ימליץ כי אכן מדובר בעסק בעל חשיבות לאומית ויעביר את המלצתו לממשלה, שתקבל את ההכרעה הסופית. לאחר שהממשלה תחליט שמדובר בעסק בעל חשיבות לאומית ומשרד הפנים יבדוק מול הגופים המאשרים שהעסק עומד בכל הדרישות, ינפיק המשרד את רישיון העסק. הרישיון יונפק לאחר שניתנה לראש הרשות המקומית הזדמנות להביע את עמדתו.

 

 

בדיוניה שינתה ועדת הפנים והגנת הסביבה את הנוסח הממשלתי של החוק בשלושה נושאים עיקריים: היא הגדירה בדיוק מהם הקריטריונים שלפיהם ניתן יהיה להפעיל את הסמכות, הוסיפה לצוות המייעץ את מנכ"לי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הכלכלה, וקבעה חובת שקיפות באמצעות פרסום טיוטת ההחלטה תוך מתן אפשרות לציבור להגיב על החלטת הצוות המייעץ.

ח"כ קיש: "החוק לא נוגע רק לעיריית חיפה, שהמשרד להגנת הסביבה שיקבע את תנאי הרישיון אינו פחות מקצועי ממנה ואישורו נדרש. לא ייתכן שלרשות מקומית תהיה זכות וטו לגבי מפעלים שיש להם משמעות לאומית".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. סרטניקו

    אז מהיום הרג אזרחים עם זיהום אוויר = משמעות לאומית ?
    יופי קיש יופי
    קישתא

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר