נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)
נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)

יוזמה חדשה: נמל המפרץ יהפוך למועצה תעשייתית

הביקורת הציבורית החריפה נגד הרעיון להפיכת מתחם בתי הזיקוק למועצה תעשייתית לא עוצרת את חברת נמלי ישראל שבוחנת בימים אלה הצעה דומה לשטח הנמל החדש

פורסם בתאריך: 3.12.17 15:40

למרות ההתנגדות הציבורית העזה ליוזמה להפיכת מתחמי בתי הזיקוק וקרקעות הצפון במפרץ חיפה למועצה מקומית תעשייתית, כעת נראה שתושבי אזור חיפה ייאלצו להתמודד עם יוזמה להקמת מועצה נוספת מעין זו בסביבת מגוריהם.

חברת נמלי ישראל (חנ"י) הודיעה כי היא בוחנת את האפשרות לקדם את הקמתה של מועצה תעשייתית בשטחו של נמל המפרץ. בימים אלה בוחנת הוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים את סוגיית השיוך המוניציפלי של נמל המפרץ, ובמסגרת זאת מוצגות בפני הוועדה עמדותיהם של גורמים רלוונטיים. כיום מוגדר שטח נמל המפרץ כשטח ללא שיפוט, כלומר אינו שייך כיום לאף רשות מקומית. השטח גם אינו שייך למרחב התכנון המקומי של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ומי שמוסמכת לאשר היתרי בנייה בתחומו היא הוועדה המחוזית.

לפני ימים אחדים הועברה לוועדה הגיאוגרפית עמדתה של חנ"י, ולפיה היא מתנגדת להעברת שטח נמל המפרץ לתחום השיפוט המוניציפלי של עיריית חיפה גם לאחר השלמת בנייתו של הנמל החדש. ראש אגף המקרקעין בחברה ענת ברק-גילת כתבה לוועדה: "חנ"י היא חברה בבעלות ממשלתית מלאה המשמשת כזרוע הביצועית של משרד התחבורה לפיתוח נמלי הים וכמי שמוציאה לפועל את תוכניות הממשלה לפיתוח המשק הנמלי במדינה. מכוח תפקידה, חנ"י מתנגדת לשינוי תחום השיפוט של עיריית חיפה כך שיחול גם על שטחי הים שבהם מוקם הנמל החדש בחיפה. הדבר נכון בוודאי במהלך תקופת ההקמה של הנמל ועד לתחילת פעילותו המלאה, אך לא רק ביחס לתקופה זו. חנ"י סבורה כי גם לאחר השלמת הפרויקט לא בהכרח עיריית חיפה תהא האכסניה הראויה והמתאימה לסיפוח הנמל לתחומה, והחברה בוחנת כיום אפשרויות נוספות כגון הקמת מועצה תעשייתית ולומדת את הנושא".

במכתב תוארו קשיים תכנוניים (ביחס לאישור עבודות בנייה נוספות על אלה המתבצעות כיום להקמת משטח הנמל) וקשיים בהיבט הכלכלי שעלולים להיגרם לחנ"י כתוצאה מהעברת שטח הנמל לתחום השיפוט של עיריית חיפה והפיכתו גם למרחב תכנון מקומי. במכתבה של חנ"י נטען כי אין הצדקה לכך שעיריית חיפה תטיל עליה היטלי פיתוח שונים שמקורם בחוקי העזר העירוניים. לטענת חנ"י, אין בצדה של ההכבדה הכלכלית שתיגרם לה הוצאות נדרשות מצדה של עיריית חיפה להקמת תשתית כלשהי שכן המדינה באמצעות משרד התחבורה היא שמממנת את מערכת הכבישים שמובילה לנמל החדש.

 

 

עוד טוענת חנ"י כי הרשות המקומית לא תשרת את הנמל החדש, למעט אולי פינוי אשפה שאותו ממילא אין מממנים מהיטלי הפיתוח. "הנמל החדש המוקם בעיר", כתבה חנ"י, "אינו צפוי לחולל פעילות חריגה אשר תעמיס על תשתיות העיר. עיקר שטחו של הנמל החדש ישמש לפריקה, לטעינה ולאחסון של מכולות, ורק בחלק קטן ממנו יוקמו מבני מינהלה ותחזוקה, כך שברור שהוא אינו משפיע על התשתיות העירוניות. מדובר בנכס שהוא עתיר שטח אך דל בשירותים הנצרכים".

את האפשרות שעיריית חיפה תזכה בכל זאת לתשלומי ארנונה מהנמל החדש לאחר הפעלתו מציגה חנ"י במכתבה כסברה בלבד. בסיום מכתבה לוועדה הגיאוגרפית כתבה חנ"י: "על פניו נראה כי גם לאחר השלמת הפרויקט, האכסניה שבה ראוי לחסות מפעל הנמל החדש היא לא בהכרח עיריית חיפה. חנ"י בוחנת את האפשרות כי יומלץ על הקמת מועצה תעשייתית שתוכל לנהל שטח זה מתוך שקילת טובתו הראשונית של המפעל הלאומי מחד והעברת העודפים לרשויות הנצרכות לכך לפי המלצת משרד הפנים מאידך – מודל שייטיב עם כלל הציבור בישראל לכל הדעות. לצורך כך, חנ"י עוסקת בלימוד הנושא, ואם תורחב סמכות הוועדה לדיון בחלופה זו, חנ"י תופיע ותסביר את העולה מאופציה זו בכל פורום שתידרש".

חנ"י ביקשה מהוועדה לקבוע שלא יבוצעו שינויים במרחב השיפוט והתכנון העירוני עד לתחילת הפעלת הנמל החדש, ו"רק לאחר מכן ניתן יהיה לשקול את הרחבת תחום השיפוט של הרשות הרלוונטית, לרבות האופציה של הקמת מועצה תעשייתית, וגם זאת בשים לב להתאמות ולתנאים שיידרשו כפועל יוצא מסוג השירותים שהרשות צריכה לתת לנמל, אם בכלל".

תגובות של חנ"י ועיריית חיפה יתפרסמו לכשיתקבלו.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר