רחוב נתנזון בערב (צילום: דוברות עיריית חיפה)
רחוב נתנזון בערב (צילום: דוברות עיריית חיפה)

נא להכיר: מפת אזורי הבילוי החדשה של חיפה

העירייה מכריעה לטובת הצעירים והפעילות העסקית, ובמסמך מדיניות חדש ותקדימי היא מתירה רשמית פעילות עד 3:00 בלילה באזורים שבהם יש בילויים בצד מגורים, לרבות העיר התחתית, שדרות מוריה ורחוב מסדה

פורסם בתאריך: 13.2.18 21:20

מועצת העיר חיפה תתבקש לאשר בישיבתה הקרובה מסמך מדיניות שגיבשה הנהלת עיריית חיפה לקביעת השעות שבהן ייסגרו הפאבים, המועדונים, המסעדות ובתי הקפה בעיר. הכנת המסמך היא מהלך חסר תקדים לקביעת מדיניות רשמית באשר לשעות הפעילות של העסקים הפועלים בלילה באזורים מעורבים של מגורים ועסקים, לרבות באזורים שבעבר היו מתחמי מגורים מובהקים, ובהם ציר מוריה בכרמל וציר אח"י אילת בקרית חיים. רוח המסמך ודברים שאומרים בכירי העירייה מלמדים על הכוונה לפעול לפי המודל התל אביבי ולהכריע לטובת בעלי העסקים ולטובת הבליינים באזורים שבהם יש נוכחות של מקומות בילוי במקביל לבתי מגורים.

חוק העזר החיפאי בענייני פתיחת עסקים וסגירתם קובע כי בתי האוכל בעיר ייסגרו בחצות וייפתחו מחדש בשעה 5:00, אך העירייה רשאית לתת להם היתר לפעילות בשעות מאוחרות או מוקדמות יותר. דיון ציבורי משמעותי, בהתבסס על נתונים עובדתיים, על היקף השימוש בהיתר המיוחד לא התקיים בשנים האחרונות, ובכל מקרה לא אישרה מועצת העיר מדיניות קוהרנטית הקובעת את מיקום בתי העסק שיוכלו לפעול לאחר חצות או יחויבו לסגור את שעריהם עוד לפני כן.

מסמך המדיניות שגיבשה הנהלת העירייה מחלק את העיר לארבעה מקבצי רחובות שבכל אחד מהם תותר הפעלת פאבים, מועדונים, מסעדות ובתי קפה בשעות אחרות. מקבץ הרחובות שבהם תותר פעילות בתי האוכל עד לשעה 3:00 כולל את ציר אח"י אילת, ציר מוריה (שדרות הנשיא-שדרות מוריה-רחוב חורב), הרחובות יפה נוף ושער הלבנון במרכז הכרמל, אזור קמפוס הנמל בעיר התחתית (הרחובות הנמל, יפו, נתנזון, הבנקים, שער פלמר, העצמאות ומתחם השוק הטורקי), שדרות בן גוריון במושבה הגרמנית, הרחובות הרצל, החלוץ ומסדה ומתחם שוק תלפיות בהדר, רחוב דרך הים שחלקו במרכז הכרמל וחלקו בכרמל המערבי, ורחוב העלייה השנייה בבת גלים.

 

שדרות בן גוריון בתקופת חג המולד (צילום: ראובן כהן)

שדרות בן גוריון בתקופת חג המולד (צילום: ראובן כהן)

 

ברוב הרחובות הללו הפעלת מוקדי בילוי עד לשעה 3:00 היא בגדר הנצחה של מצב קיים, אך לראשונה מקובעת מציאות זו במדיניות רשמית ולראשונה ניתן תוקף סדור להעדפת הבילויים על פני המגורים לאורכם של רחובות שלמים. ניתן גם לראות בהעדפה זו הכרעה של המערכת העירונית בקונפליקטים שהתנהלו בשנים האחרונות בסוגיית צביונם של רחובות אלה בין מפעילי מוקדי בילוי לתושבים, כאשר ההכרעה הפרו עסקית של העירייה גם נאמרת בקול צלול. זאת ועוד, חלק מהרחובות המיועדים לפעילות אל תוך השעות הקטנות של הלילה הם רחובות שסצנת חיי הלילה זרה להם, ובהם דרך הים, העלייה השנייה ואף רחוב יפה נוף שברובו משמש למגורים בלבד. גם שוק תלפיות וסביבתו אינם מהווים מוקד בילוי לילי כיום.

מקבץ הרחובות השני בסיווג שגיבשה העירייה כולל את מרבית רחובות העיר, ועל אף שגם בחלקם מותר כיום עירוב שימושים נקבע במסמך שפעילות בתי האוכל בהם תותר עד לשעה 23:00 בלבד.

מקבץ הרחובות השלישי כולל את אזורי התעסוקה משני עברי שדרות ההסתדרות במפרץ, ומכיוון שלא מדובר באזור מגורים נקבע כי תותר בבתי האוכל שם פעילות עד לשעה 5:00 בבוקר, ולמעשה 24 שעות ברצף.

המתחם הרביעי כולל את הרחובות הלל בהדר, דגניה בקרית חיים ושלום עליכם, חניתה, טרומפלדור, התיכון והגליל בנוה שאנן, שההכרעה לגבי שעות סגירת בתי האוכל בהם תתקבל בהמשך לפי החלטה של ראש העיר יונה יהב והשירות המשפטי של העירייה.

 

 

הרציונל של מסמך המדיניות הוא ניסיון ליצור בחיפה סצנה תוססת יותר של חיי לילה, שתוביל מצד אחד לפריחה עסקית ומצד שני להישארותם של הצעירים בעיר, ושתנסה להיות תואמת למודל חיי הלילה בתל אביב. מטרה נוספת של המסמך היא ליצור לראשונה בהירות באשר לאופי הפעילות במתחמים שלמים בעיר, ובכך להקל הן על היזמים והן על התושבים בבואם לגבש ציפיות לעתיד באשר להשקעה כספית באזור מסוים, בין אם מדובר בתכליות עסקיות ובין אם מדובר בהוצאות לדיור.

בהקשר זה נכתב במסמך: "הנהלת העירייה קבעה מדיניות תוך הבנה ששעות פתיחה של עסק הן מרכיב כלכלי דומיננטי בשיקולי הפתיחה של עסקי בילוי ובתי אוכל. פתיחת עסק שעיקר פעילותו בלילה במקום שמוגבל לפתיחת עסקים עד לשעה 24:00 בלבד, כיוון שהעסק קרוב לאזור מגורים, עלולה להיות טעות כלכלית".

 

מסיבה של ליין האורגניק במועדון הגארדן.(צילום: ניקולאס מלמוד)

 

מבחינה פרקטית ההחלטה שיתבקשו חברי מועצת העיר לאשר בישיבת המועצה הקרובה היא אצילת סמכויות למנהל המחלקה לרישוי עסקים בעירייה אהרון אליאס לתת לעסקים היתרי לילה לפעילות שתימשך לשעות מאוחרות יותר מחצות, בהתאם למסמך המדיניות העירוני החדש.

מנכ"ל העירייה גדי מרגלית: "לנגד עינינו עמד הצורך לעשות סדר בצורה קוהרנטית מאוד כחלק מהרפורמה המקיפה שאנו מיישמים בתחום רישוי העסקים. אנו בהחלט רוצים להצביע על מקומות שאנו רוצים לפתח ולטפח אותם ולא להיות אויבים של בתי העסק האלה. הרעיון הוא שתהיה מדיניות שתיתן לעסקים האלה כלים לשגשג ולהצליח. כל הזמן אמרו 'תראו, העירייה הורסת עסקים', אבל בניגוד לכך אנו אומרים 'העירייה פועלת עם הפנים לעסקים'. אנו מאמינים שהמדיניות החדשה תיתן זריקת מרץ למגמה שבה יותר עסקים ייפתחו והם גם יידעו מהי המציאות – מציאות שבה אנחנו שמחים ורוצים לעודד פתיחת עסקים בעיר, לרבות עסקים של מזון ושתייה. אני מקווה מאוד שזה יקל על היזמים, שהם יידעו את חוקי המשחק ושהמהלך הזה יעזור. כולי אופטימיות בעניין הזה, שהוא חלק מהתהליכים האסטרטגיים שאנו מובילים בעירייה כדי לשמור על צעירים בעיר, לייצר מוקדי עניין ולסייע ליזמים להשתכר בכבוד".

על הביקורת הצפויה מצד תושבים שיתנגדו למהלך העירוני החדש אמר מרגלית: "המודל הוא בהחלט מודל תל אביבי של חיי לילה תוססים. אני מודה ומתוודה. תל אביב עשתה את זה לפני כמה שנים והגדירה בדיוק אזורים של חיי לילה, ויש לה מפה של האזורים האלה. אנו רוצים לפתח מפת חיי לילה כזאת בחיפה. אנו בנחיתות בחיי הלילה מול תל אביב, ולכן צריך צעד דרסטי עם אמירה ברורה. בוא נתפלל שהמהלך הזה יצליח. היו כמה פעמים שהוגשו נגדנו עתירות על ידי כאלה שראו עצמם נפגעים מפעילות של מוקדי בילוי ליליים, ובאחד מההליכים בג"ץ אמר לנו 'תתכבד עיריית חיפה ופעם אחת ולתמיד תגדיר מהם חוקי המשחק בעיר'. אז עיריית חיפה אכן מתכבדת ומגדירה בצורה קוהרנטית מאוד את הדברים לפי הסדר. יידע כל אדם – 'אני רוכש פה דירה, אני שוכר פה דירה, זה האופי של האזור, זה מה שקורה פה'. יש כאלה שישמחו לגור באזורים מעורבים ויש כאלה שיגידו 'אני מרחיק את עצמי מהמקום הזה', וזה בסדר גמור, רק שכולם צריכים לדעת מהם חוקי המשחק. המהלך שלנו יצא לדרך עוד לפני האמירה של בג"ץ, שעם זאת הדליקה לנו אלף נורות על כך שאנחנו צריכים לסדר את זה אחת ולתמיד".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חיפאים צעד מתבקש יעשה לעיר שלכם רק טוב
    אני תושב תל אביב מהיום שנולדתי
    תצליחו מגיע לכם

  2. דני דין

    יהב מספק שעשועים לצעירים מה עם מקומות עבודה מה עם מוסדות לילדים מה עם ארנונה גבוהה מה עם הזהום הצעירים לא יצביעו עבורך ואת הזקנים כמוני כבר הפסדת

  3. רני

    לך הביתה יהב , נמאס מהרעיונות שלך
    אם לפחות אתה מעתיק מודל תעתיק אותו עם שיתוף תושבים ואם החלטת לתת חיי לילה לצירים גוועים כמו מוריה, אז בבקשה ניידות משטרה על הציר כולל בדיקות אלכוהול קבועות.
    החיים של ילדינו יקרים!!!

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לך הביתה יונה יהב נימאס מהרעיונות שלך אתה הורס את ילדינו עם הגברת עידוד מכירת האלכוהול ופתיחת הפאבים מחר תתחיל לפתוח עוד מקומות לגמילה לאלכוהוליסטים הרסתה את דור העתיד במקום לעודד תרבות אתה רק מעודד שחיתות ו בין הפאבים התחילו כבר לפתוח בתי זונות הרסתה את העיר כבר אין תרבות רק שיכורים ועוד מעט נרקומנים ו אחר כך דור העתיד רובו יעבוד בזנות בישביל לשלם על ההתמכרויות שלו פשט בושה וחרפה ראש עיר מושחת

  5. חיפאי חנוק מזיהום וארנונה

    אפשר גם בחיפה לשלם תעריף ארנונה של תל אביב.

  6. דני דין

    מכשירים את השרץ כך מתמודדת העיריה עם תלונות התושבים על חיי הלילה בחיפה

  7. דני דין

    בתכנית של העיריה שכחו משום מה את רחוב קמיל הויסמנס בדניה חיפה אינה תל אביב והניסיון לחקות אותה יכשל מבחינת הרכב האוכלוסיה

  8. אור

    התנהלות חכמה של העירייה, לא חיפה שאני הכרתי. הגעתי לכתבה הזו על ידי חיפוש של רחוב מסדה בגוגל, לא הכרתי את המקום הזה והגעתי אליו בטעות עם האוטו, וראיתי אזור יפה עם המון בתי קפה, מזכיר מאוד מקומות מסוימים בחו"ל, אכלתי שם במסעדה טבעונית נחמדה מאוד שאני לא זוכר כרגע את שמה ואחר כך ישבתי בבית קפה צמוד.

    למקום כזה צריך לעשות פרסום ברמה העירונית כדי שאנשים ידעו שהוא קיים. הרבה מאוד מהבתים שם הם בסגנון אדריכלי יחודי, אלו נכסים שאם הם קיימים בתל אביב המחיר שלהם מתחיל ב 60 אלף שח למטר, וראיתי בסוכנות תיווך שם שהמחירים מאוד זולים. זו אנומליה שבסוף תתקן עצמה אלא אם המחירים עולים שם כבר, לא מספיק מכיר.

    בסיכום, מקום מדהים, אני אחזור לשם בוודאות כאשר יצא לי להיות בחיפה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר