נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)
נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)

תסריט האימים מתממש בתוכנית נמל המפרץ

חשיפה: בניגוד להצהרות חברת נמלי ישראל ולהבטחות עיריית חיפה, התוכנית המפורטת לנמל החדש שתובא לדיון בוועדה המחוזית כוללת נמל דלקים ומסוף לכל סוגי החומרים המסוכנים

פורסם בתאריך: 24.12.17 21:30

גודל הטעות בתמיכה העירונית בנמל המפרץ מתגלה כעת לנוכח התכנון המפורט שגובש לנמל החדש. בדיקת "כלבו-חיפה והצפון" מגלה כי התוכנית המפורטת שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) לנמל המפרץ כוללת בנייה המיועדת לשני סוגים של פעילות נמלית שתתגבר את פעילות התעשייה המזהמת במפרץ חיפה – נמל דלקים ומסוף מכולות שיכלול את כל סוגי מכולות החומרים המסוכנים. היום (ראשון) שובצה התוכנית לדיון בישיבת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שתיערך ב-8 בינואר ושבה יוחלט אם להפקידה להתנגדויות הציבור.

נמל המפרץ נמצא בימים אלה בשלבים מתקדמים של בנייה. בפברואר 2014 אושרה התוכנית המאפשרת את הקמת המבנה הימי של נמל המפרץ, כלומר את ייבוש הים הדרוש להקמת הנמל, ובינואר 2015 ניתן היתר בנייה לעבודות אלה. הפעלתו של נמל המפרץ צפויה להתחיל בשנת 2021. תוכנית המבנה הימי קבעה ברמה מתארית סל שימושים לפעילות הנמל החדש, ובכלל זה נמל דלק ואפשרויות לפריקה, לטעינה, לשינוע ולאחסנה של כל סוגי המכולות ושל כימיקלים, דלקים, תזקיקים וגז פחממני מעובה (גפ"מ). על אף הפירוט האמור, בתוכנית נקבע כי ניתן להוציא מכוחה היתר בנייה למבנה הימי בלבד, ולא לשימושים שעליו ולמבנים ולמתקנים שיאפשרו אותם.

תוכנית המבנה הימי הטילה חובה להכנת תוכנית מפורטת שבה ייקבעו השימושים המדויקים בנמל והמבנים והמתקנים שמאפשרים אותם, ויתוכננו על השטח שייובש. באמצע חודש יולי השנה הוגשה התוכנית המפורטת לוועדה המחוזית, והיום כאמור היא גם שובצה לדיון. האופטימיים שבקרב מתנגדי נמל המפרץ קיוו שהתכנון המפורט יגרע את השימושים הפוגעניים לעיר שאפשרה התוכנית המתארית, אך מתברר כי התוכנית המפורטת אימצה את כל מרכיבי סל השימושים שאפשרה התוכנית המתארית, ובהם נמל הדלק וכל סוגי מכולות החומרים המסוכנים.

לפי תקנון התוכנית המפורטת, נמל הדלקים עצמו יגרום לזיהום אוויר ועל כך נכתב בהוראותיה: "מערכות מסוף הדלק יתוכננו כך שפליטות מתקניו יעמדו בערכים המפורטים בתקנים ובתקנות הרלוונטיים. תכנון המיכלים עבור הדלקים הנדיפים (גולמי ובנזין) יכלול בין היתר התקנת גגות צפים בעלי אטם כפול". על מכולות החומרים המסוכנים נכתב בהוראות התוכנית: "במסוף המכולות יותר שינוע כל סוגי מכולות החומרים המסוכנים, הן במכולות והן באיזוטנקים. מקום השהייה של מכולות חומרים מסוכנים יהיה אך ורק בערוגות ייעודיות המסומנות כערוגות חומרים מסוכנים".

 

 

הכללתו של נמל דלקים בתוכנית המפורטת מנוגדת להכרזות שמסרו בשנים האחרונות חנ"י וראש העיר חיפה יונה יהב, ולפיהן לא מקודמת הקמת נמל דלקים במסגרת פרויקט נמל המפרץ.

באפריל 2015, במענה לשאלת עיתון "כלבו" מהי חלוקת השטחים והיקף הפעילות שתוכננו בנמל המפרץ בין נמל הדלק למסוף המכולות, מסרה חנ"י: "בעת הזו חנ"י בונה את נמל המפרץ שישמש לשינוע מכולות. אין בתוכניות הפיתוח הנוכחיות של חנ"י תוכנית לבניית נמל דלק". כעבור כשנה, במאי 2016, חנ"י שוב מסרה ל"כלבו" כי נמל הדלקים אינו קונקרטי: "נמל המפרץ המוקם בימים אלה לפי תוכניות מאושרות הוא מסוף מכולות. נמל הדלק אינו בהקמה ולא ידוע מתי ואם יוקם".

ביוני 2016, במענה לשאילתה של חברת מועצת העיר ד"ר עינת קליש רותם בנושא ההשפעה הפוגענית לעיר של התוכנית לחיבורי תשתיות לנמל המפרץ, שלדבריה "תאפשר את חיבור כל מוקדי התעשיות הגדולות במפרץ האחד לשני ותאפשר את הגדלת נפחי הייצור באופן משמעותי", השיב יהב: "נמל המפרץ המוקם כיום אינו כולל נמל דלקים". בסוף דצמבר 2016 אמר יהב בראיון ל"כלבו" כי תוכנית נמל המפרץ "לא כוללת נמל דלקים".

בעקבות הכללת נמל הדלקים ושטחי מכולות החומרים המסוכנים בתוכנית המפורטת של נמל המפרץ שאלנו היום את עיריית חיפה אם היא מקיימת חשיבה מחודשת על תמיכתה בפרויקט נמל המפרץ. מאגף הדוברות של העירייה נמסר בתגובה: "נמל הדלק לא קודם על ידי חנ"י ומשרד התשתיות והאנרגיה, וזאת בהתאם לעמדת העירייה. הכנסת נמל הדלק לתוכנית נעשתה בניגוד לעמדת העירייה ובניגוד להבנה. כאשר התברר שנמל הדלק הוכנס לתוכנית פנה מהנדס העיר לחנ"י והובהר כי העירייה לא תסכים לכך. בהתאם לעמדה זו של העירייה סוכם עם חנ"י כי היא לא תתנגד להסרת נמל הדלק מהתוכנית. העירייה תעמוד בצורה עיקשת על מילוי הסיכום".

מחנ"י נמסר בתגובה: "התוכנית לא תגביר את פעילות התעשייה המזהמת במפרץ חיפה והיא מנוף כלכלי חשוב וחיובי למרחב של מטרופולין הצפון. נמל המפרץ המוקם בימים אלה אינו כולל כיום הקמת נמל תזקיקים (נמל דלקים; י"ח). ככל שיוקם בעתיד נמל שכזה הוא יחליף את נמל התזקיקים הקיים בעיר התחתית זה 80 שנה. לגבי מסוף המכולות, אמצעים מתקדמים המוכתבים בתוכנית מונעים כל סיכון אופציונלי לאוכלוסייה. לתוכנית נערך תסקיר השפעה על הסביבה מקיף לפי ההנחיות המחמירות שקבע המשרד להגנת הסביבה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. מישהו מופתע? אל תגידו 'לא ידענו'

    עינת קליש רותם דיברה על זה כבר ב 2012. ותגובת העיריה פאתטית, ופועלה תבוסתני ונידון לכישלון.
    ובינתיים כל יום שעובר מקרב אותנו לגזר דין מוות בזיהום של המפרץ והמטרופולין למען יצוא ורווח למעטים.

    ותסתכלו מה קורה באשקלון, בה הזיהום מאיחסון הקונדנסנט כבר עולה כפורח.
    ופתאום בקצא"א 'מופתעים מאיכות הנפט הנמוכה שמגיעה מהקידוחים'. וזו רק ההתחלה. בקרוב אצלנו והרבה יותר.
    תשאלו את חנה קופרמן ואלה נווה, שגם הן מדברות על זה, תוך השתקה יתרה מצד התקשורת, מאותה תקופה.

  2. חלק מהאנשים ישנים בעמידה בכל מקום אחר היו עושים הפגנות ורק במדינת ישראל אנשים חיים בסרט

    הזוי

  3. דני דין

    גם נאכל זיהומים נוספים וגם העיר לא תהנה מהכנסות עוד מחדל של יהב ושות

  4. תושב חרד שסוף סוף יעזור את העיר המקוללת הזו

    חנ"י היתה ונשארה גוף דורסני שלא מעניין אותה שום דבר, לא זיהום, לא מחלות ולא חיי אדם … מלבד הפטרו-דולרים שיזרמו לכיס מנהליה!

    וראש העיר, כמו ליצן מלהטט (או תמים או טיפש) שממלא שליחות בשם הטייקון חנ"י כדי למרוח את הציבור!

  5. רות

    בכיה לדורות. היה לנו המפרץ הכי יפה שיש. קשת מדוייקת ומושלמת שרק הטבע יודע לצייר. יד גסה באה ורמסה את כל היופי הזה וכולם מחאו לה כפיים. בשיטתיות מפחידה הורסים לנו כאן כל חלקה טובה. קודם מגדלי חוף הכרמל ועכשיו הנמל המיותר הזה. מרגיז. מקומם. מדאיג.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לשמחתי אני עוזב את העיר המזוהמת הסו ונשאר לצערי רק לעבוד בה. חבל שיש לה ראש עיר שמשחק אותה שהאזרחים באמת חשובים לו

  7. אנונימי

    מה אפשר לצפות מראש עיר שכזה התנהלות שכזו חחחחחח ממשיך דרכו של מצנע ואפילו עבר אותו פי
    שיעשו בדק בית התושבים עוצמים עניים זאת בעיה של שנים עם העיר הזאת כל אחד מאיתנו רואה רק את תובתו

  8. יניב

    זהו הרסו לנו את הים היפה שלנו…ולטובת מה?
    לטובת הסינים! בכי לדורות…מדינה מושחטת!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר