השקת מיזם Car2Go בעיריית חיפה (צילום: שושן מנולה)
השקת מיזם Car2Go בעיריית חיפה (צילום: שושן מנולה)

עתירה נגד מיזם Car2Go: "יקר פי 15 מהשכרת רכב"

עמותת שומרי הסף הגישה עתירה מינהלית נגד עיריית חיפה וחברת Car2Go בגין התקשרות ללא מכרז ותמחור גבוה של מיזם הרכב השיתופי. העותרים: "המעורבים פעלו שלא כדין כדי להוציא כספים מהציבור"

פורסם בתאריך: 19.11.17 10:48

עמותת שומרי הסף הגישה לבית המשפט לעניינים מינהליים עתירה נגד עיריית חיפה וחברת Car2Go המפעילה את מיזם הרכב השיתופי בעיר בטענה ששני הגופים חברו כדי להוציא כספים מהציבור שלא כדין. בעתירה נטען כי העירייה והחברה פעלו יחד "בידיעה כי הם פועלים בניגוד להוראות הדין בכלל, ובפרט בעניין חובת המכרזים, תוך ניצול לרעה של הסמכויות השלטוניות של עיריית חיפה, ניצול רכוש הציבור ותשתיות ציבוריות ויצירת מונופול, ובמטרה להגדיל את הרווחים שלהן על חשבון הציבור". העתירה הוגשה גם נגד המשרד להגנת הסביבה – הרגולטור של המיזם שגם משתתף במימונו.

החודש נחנך מיזם הרכב השיתופי בחיפה. העירייה ו-Car2Go חברו במטרה להגיש לציבור שירות שבאמצעותו ניתן יהיה לשכור רכב לפרקי זמן קצרים. למכוניות של Car2Go הוקצו חניות ייעודיות שסומנו ברחבי העיר, כך שניתן לקח רכב מנקודה אחת ולהחזיר אותו לנקודה אחרת בלי צורך לחפש חניה. צי המכוניות הוא חשמלי, ובכך תורם להפחתת זיהום האוויר. מטרה נוספת שציינה החברה היא הקטנת מספר המכוניות על הכבישים.

העותרת תוקפת את המיזם בטענה שההתקשרות נעשתה "בניגוד לחוק, ללא מכרז, תוך הפרת חובות מהותיות שמוטלות על העירייה על פי דין". בעתירה מודגש כי בתחילת החודש "נזכרה העירייה שהיא שכחה לפעול על פי הוראות הדין. לכן באותו ערב, בחוסר תום לב קיצוני, היא פרסמה הודעה בעיתונות כאילו יש לה כוונה עתידית להקשר עם חברת Car2Go בפטור ממכרז, וזאת על אף העובדה שההתקשרות כבר התבצעה בפועל. הודעה זו נועדה להטעות במכוון את הציבור ומעלה תהיות חמורות על מניעיה של העירייה".

 

החניות של רכבי Car2Go מסומנות בירוק ברחוב הגליל בנוה שאנן (צילום: חן רפטר)

 

 

מחישוב שערכו העותרים עולה כי השימוש ברכב במשך שעה וחצי ביום במשך חודש יעלה למשתמש כ-2,750 שקל, לא כולל דמי ביטוח. "להשוואה", הם מפרטים, "במחיר של כ-3,000 שקל ניתן לשכור מכונית מכל אחת מחברות הליסינג בארץ שבה ניתן להשתמש ללא הגבלה, והוא כולל ביטוח. ראוי לציין כי אם הצרכן הממוצע הוא אדם שאין לו מכונית, הרי חזקה שלצורך הגעה למקום העבודה וחזרה, איסוף ילדים ממוסדות חינוך וביצוע קניות לבית, ובהתחשב בעומסי התנועה, עליו לעשות שימוש במכונית בכל יום יותר משעתיים, ואז העלות של המיזם עבורו תהיה יותר מ-4,000 שקל בחודש".

חישוב נוסף שערכו העותרים מעלה שמחיר השכרה של רכב רגיל באזור חיפה עומד על כ-120 שקל ל-24 שעות, כלומר כחמישה שקלים לשעה. לעומת זאת, עלות השכרת הרכב השיתופי למשך שעה אחת הוא לכל הפחות 72 שקל ועשוי להגיע ליותר מ-100 שקל, כך שעלות המיזם היא גדולה פי 14 עד 20 מעלות השכרת רכב.

לטענת העותרים פעלה העירייה בניגוד לחוק חובת מכרזים בכך שחתמה על הסכם עם Car2Go בלי לפרסם מכרז לחברות שיעניקו את השירות במחיר הנמוך ביותר לטובת הציבור, וגרמה לכך שמחיר השירות יהיה גבוה באורח משמעותי מהמקובל לשירותים דומים ומהסביר.

בעתירה תוקפת עמותת שומרי הסף את העובדה שבמיזם עתידים להיות מושקעים כעשרה מיליון שקל של כספי ציבור, שמהם 4.6 מיליון שקל מוזרמים מתקציב המדינה באמצעות המשרד להגנת הסביבה, וזאת מבלי שהמשרד להגנת הסביבה יוודא שהעירייה פועלת בהתאם לדין.

"יוצא אפוא", ממשיכים העותרים, "כי העלות המושתת על הקופה הציבורית ללא מכרז ושלא כדין תיגבה מהציבור שלוש פעמים – פעם אחת באמצעות כספי הציבור שהושקעו ויושקעו במיזם מתוך הקופה הציבורית, פעם שנייה על ידי אובדן מקומות חניה ציבוריים והטלת קנסות על מכוניות שיחנו במקומות אלה, ופעם שלישית באמצעות תשלום גבוה ובלתי סביר עבור השירות שניתן במסגרת המיזם".

העמותה מבקשת מבית המשפט להורות על הפסקת הפעילות המסחרית של המיזם עד להשלמת הליכי מכרז, לבטל את ההתקשרות החוזית בין העירייה ל-Car2Go ולהורות למשרד להגנת הסביבה ולעירייה להפסיק את העברת הכספים למיזם. כמו כן הם מבקשים להסיר את כל התמרורים המקדישים מקומות חניה למכוניות של Car2Go ולחדול ממתן דוחות למכוניות של אזרחים החונים במקומות המסומנים.

עו"ד יצחק זכאי, היועץ המשפטי שליווה את הפרויקט מטעם השירות המשפטי של עיריית חיפה, מסר בתגובה: "העירייה פעלה ופועלת בכל הקשור למיזם הרכב החשמלי השיתופי, כמו בכל פרויקט אחר, כמתחייב מכל כללי הדין והחוק. ההתקשרות עם חברת Car2Go נעשתה כפי שמתחייב בדיני המכרזים לגבי ספק יחיד. בהתאם לחוק פרסמה העירייה באמצעי התקשורת את כוונתה להתקשר בפטור ממכרז עם החברה. משלא התקבלה כל התנגדות או הצעה מתחרה אישרה ועדת המכרזים את ההתקשרות. לאחר שינוי תנאי ההתקשרות פנתה העירייה פעם נוספת לוועדת המכרזים על מנת לקבל את אישורה החוזר להתקשרות עם החברה. לפי הנחיית הוועדה פרסמה העירייה פעם נוספת את כוונתה להתקשר עם החברה, ובתוך כך פורסמו דרך ההתקשרות ותנאי ההתקשרות הצפויים. גם לאחר פרסום זה לא התקבלה כל התנגדות או הצעה נגדית, ובעקבות כך בוצעה ההתקשרות".

ביחס לטענה שהמחירים הנגבים על ידי Car2Go הם מופקעים ועולים עשרות מונים על השכרת רכב מסר עו"ד זכאי: "מדובר באמירה חסרת בסיס הנובעת מחוסר הבנה, ידע והיכרות עם המיזם. אין כל דמיון או בסיס להשוואה בין השכרת רכב לבין מיזם שיתוף הרכבים החשמליים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. חיפאי

    ידעתי מהתחלה שמשהו מריח לא טוב מעניין כמה כסף זרם מתחת לשולחן בשביל לאשר תוכנית הזויה שכאזת

  2. חני חיפאית

    אם בדרך הזו יבוטל המיזם הרע הזה דיינו!
    גזלת מקומות חניה ,שבשכונות מסויימות הנן אקוטיות,היא גזלה של צורך אזרחי אלמנטרי שהעיריה צריכה לדאוג לאזרחיה. מה עוד שהמקומות נלקחו שלא מאזורי ה״כחול לבן״ בעיר כלומר מיעוט שבמיעוט מאזרחי העיר יהנה על רוב רובם של תושבי חיפה תמורת הרבה כסף!
    ומתעוררת עוד שאלה האם מחוייבים רכבים אלה לעגון במקומות המסומנים הייחודיים שלהם או בכל מקום כלומר בכחול לבן האם הם משלמים כמו כל האזרחים ואלה שלא נקנסים? ומי שמחנה במקום רגיל האי הוא גוזל פעמיים מקום!
    יחד עם זאת יש פה ריח רע יותר מהצורך לפתור בעית תחבורה נוחה ,נקיה ומהירה בעיר ואם זו תהיה הרבה והרוב ישמח לוותר על רכבם ביום יום
    חידושי התחבורה בעיר כמו המנהרה מצויינת אמנם אבל עולה שוב כסף מטרונית רכבל משרתים את תושבי הפריפריה אבל לא את תושביה. הכסף לתשתיות שהושקעו במיזם זה על חשבון תושבי חיפה לשרת מיעוט על פני הרוב הינה שערוריה! את שהושקע אפשר היה להשקיע בתחבורה חשמלית קטנה וזריזה(מיניבוסים חשמליים) החולפת כל חמש עשר דקות מהשכונות לצירים המרכזיים לשפר את התחבורה בצירים המרכזיים כשהתחתית העיקרית של הכרמלית להאריך לציר מוריה עד לאוניברסיטה מצידה האחד ומצידה השני עד לים ולרכבת ! משם ניסע לת״א …..אנחנו לא ת״א ולא רוצים להיות המבנה של השכונות על ההר החיפאי אינו מאפשר התניידות בלי רכב או תחבורה ראויה שאינה גוזלת זמן יקר.
    מי שחבל לו להצביע דומה לזה שלא יכניס את האצבע בסכר בסופו של דבר יטבע ויטביע.
    בהצלחה

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא נותר לנו האזרחים אלא לחכות שהמיזם ״המופלא״ יפשוט את הרגל ויסתלק מחיפה. נקווה שהעיריה תחזיר לתושבים את מקומות החניה שהיא גזלה

  4. רחוב סייפן

    לא נותר לנו אלא לחכות שראש עיר שמתעמר בתושבים יעוף לשכונת דניה שהוא שיפץ במליונים ויצא לנו מהחיים לטובת מישהו שאכפת לו/ה מחיי התושבים

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רכבי car2go פטורים מדוחות חניה בפרט בחוף כרמל גם בשעות שהחנייה אסורה שם חסינות גדולה יותר מחסניות דפלומטית עיריה רקובה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר