המשורר והמורה מרדכי הרטל. "זו דרכי להביע את עצמי"
המשורר והמורה מרדכי הרטל. "זו דרכי להביע את עצמי"

ספר חמישי למשורר והמורה החיפאי מרדכי הרטל

הרטל הוציא ספר שירה למרות חוסר הטרנדיות של הז'אנר ועל אף החשיפה הרבה הכרוכה בכך. לדבריו, התלמידים בבית הספר עירוני ג' שבו הוא מלמד ספרות מפרגנים, ומקצתם אפילו קנו את הספר

פורסם בתאריך: 26.6.17 20:31

מרדכי הרטל, מורה לספרות מבית הספר התיכון עירוני ג' בחיפה, הוציא לאחרונה את ספר השירים החמישי שלו, שנקרא "למעלה ולמטה מזה" – כשמו של אחד מהשירים שמופיעים בו. בשיחה עם "כלבו – חיפה והצפון" סיפר הרטל כי הוא הוציא את ספר השירה למרות שאין מדובר במעשה טרנדי: "לצערי כיום כבר לא כל כך קוראים שירה. צריך גם אומץ להיחשף מכיוון שכל שיר חושף אותך יותר".

איך התלמידים מגיבים לעובדה שהמורה שלהם הוא משורר?

"הם מפרגנים ומקצתם אפילו קנו את הספר. הספרים גם נמצאים בספרייה של בית הספר, ומי שרוצה יכול לקרוא בהם".

על אהבתו לשירה אומר הרטל כי כבר בגיל 10, כשעלה לארץ מרומניה, הוא התחיל לכתוב שירים: "בקושי ידעתי עברית אבל כתבתי". שאיפתו להיות משורר החלה בעת שלמד את השירים של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק בבית הספר התיכון עירוני א' בעיר. "הוא הדהים אותי והיווה בשבילי אבן דרך", נזכר הרטל.

את הדחיפה הרצינית קיבל הרטל ממורתו לספרות מרים מרקוס שעודדה אותו להשתתף בסדנת ספרות באוניברסיטה. כעבור כמה שנים, כסטודנט, הוא למד בחוג לספרות ופגש שם את א.ב יהושע, את נתן זך ואת טוביה ריבנר שהיו מוריו וסייעו לו להתקדם. "הם עזרו לי ושלחו את השירים שלי לעיתונים שונים", הוא מספר.

בשלב מסוים הוא עזב את השירה ועבר לסיפורת, אך כעת, משחלפו 25 שנה, הוא שב לאהבתו הראשונה. "את הספר הזה כתבתי במשך שנתיים", הוא אומר, "השירים התבשלו אצלי לאט באינקובטור. לכתוב שירים ולפרסם, באווירה שקיימת כיום במדינה, זה לא פשוט ודורש הרבה אומץ, אבל כנראה שזו דרכי להביע את עצמי".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר