מתוך התערוכה על סוסיתא (צילום: אוניברסיטת חיפה)
מתוך התערוכה על סוסיתא (צילום: אוניברסיטת חיפה)

תערוכה על סיפורה של סוסיתא במוזיאון הכט

התערוכה מסכמת 18 שנות חפירה בעיר שהוקמה במאה השנייה לפני הספירה וחרבה כעבור קרוב ל-1,000 שנה. בתערוכה נחשף שהמעבר מתרבות אלילית לנצרות מונותיאיסטית לא היה חד ושהשתיים התקיימו במקביל

פורסם בתאריך: 7.1.18 13:50

האם המשתאות של האל דיוניסוס התקיימו גם בתקופה הנוצרית בארץ? האם אלת המזל טיכה המשיכה להגן על סוסיתא גם כאשר האמונה המונותיאיסטית הפכה לשלטת? תשובות לשאלות אלה ניתן לראות בתערוכה חדשה במוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה שנפתחה לאחרונה ושמסכמת 18 שנות מחקר ארכיאולוגי בעיר העתיקה סוסיתא.

התערוכה "לפני שהאדמה רעדה – העיר העתיקה סוסיתא נחשפת לראשונה" מגלה מציאות שונה מכפי שנהוג לחשוב, שכן המעבר בין אמונה פגאנית לבין האמונה באל אחד לא היתה דיכוטומית כל כך. "המקרה של סוסיתא מראה באופן ברור כיצד במרכז העיר, בגלוי ובפומבי, ממשיכים תושבים, כולל אנשי הדת הנוצרים, להשתמש בסממנים הפגאניים של התקופה הרומית", אומר ד"ר מיכאל איזנברג מהמכון לארכיאולוגיה על שם זינמן של אוניברסיטת חיפה, מנהל החפירות בסוסיתא.

בין השאר נמצאו בעיר פרסקו של האלה היוונית טיכה על גבי קיר לצד הכנסייה וקמע אלילי שהיה בשימוש של איש דת נוצרי בכיר.

 

 

העיר סוסיתא שוכנת ממזרח לכנרת. היא נוסדה במאה השנייה לפני הספירה וחרבה ברעידת האדמה העזה שפקדה את האזור בשנת 749 לספירה. בתחילה היתה זו עיר רומית פגאנית ואחר כך, בתקופה הביזאנטית והאומיית, התגורר בה רוב נוצרי.

הפרסקו שעליו מופיעה אלת המזל טיכה הוא העדות הבולטת ביותר לשילוב בין המאפיינים הפגאניים לבין הנצרות. טיכה מופיעה גם על מטבעות מסוסיתא הרומית והיא נחשבה למגינת העיר. "בתקופה הביזנטית הופכת טיכה לסמל עירוני, לגאווה עירונית שלה שורשים עמוקים של מסורת קלאסית", אומר ד"ר איזנברג, "ככל הנראה, ככל שחולפות השנים לאחר המעבר לנצרות, טיכה ושאר הסמלים הדתיים הקודמים מאבדים את סממניהם הפולחניים והופכים לסמלים תרבותיים שממשיכים ללוות את העיר סוסיתא עד שהיא נחרבת".

מכיוון שהגן הלאומי סוסיתא לא הוכשר עדיין לביקורי קהל, התערוכה החדשה במוזיאון הכט היא הזדמנות לחזות בממצאים מהעיר שהם תוצאת המחקר.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר