זפת שנסחפה לחוף (צילום: רמי שלוש)
זפת שנסחפה לחוף (צילום: רמי שלוש)

"אסון הזפת" עוד לא מאחורינו. שרידיו עדיין קבורים בחולות

שנה לאחר "אסון הזפת" שפגע בחופי ישראל, עבודה של סטודנטית בפקולטה לכימיה בטכניון מגלה, כי למרות הפעולות הנרחבות לניקוי החופים מזפת, עדיין קיים בהם זיהום משמעותי. הדגימות נלקחו מחוף הסטודנטים בחיפה וחוף הקשתות בהרצליה

פורסם בתאריך: 21.1.22 22:47

שרידי אסון הזפת שהתרחש מול חופי ישראל בשנה שעברה עדיין קבורים בחולות חיפה והרצליה. כך עולה מניטור מדגמי של הזיהום שערכה סטודנטית בפקולטה לכימיה ע"ש שוליך בטכניון, ליאור ילון.

ב-17 בפברואר 2021 התרחש מול חופי ישראל אירוע אקולוגי חמור ביותר, אולי החמור במדינה שכונה "אסון הזפת" וגם "זפת בסערה", מאחר שהתרחש במזג אוויר סוער שהקשה לטפל בנזקים בזמן אמת. במהלך האירוע נפלטו מאות טונות של נפט גולמי, שהובילו להצטברות טונות רבות של זפת על חופי ישראל, מחוף ראש הנקרה בצפון ועד חוף זיקים שהוא החוף המוכרז הדרומי ביותר בארץ. הזיהום הפתאומי והחמור, שהשתרע על פני 160 קילומטר של חוף, הוביל למותם של בעלי חיים רבים ובהם לפחות לווייתן אחד. רק כעבור כמה שבועות אותר מקורו – מכלית נפט בשם Emerald שהגיעה מהמפרץ הפרסי.

ליאור ילון (צילום: דוברות הטכניון)

ליאור ילון (צילום: דוברות הטכניון)

בעקבות האסון האקולוגי ערכה ילון ניתוח נרחב של ריכוזי הזפת בחופים. לדבריה, בעקבות האינטראקציה של הנפט עם מי הים, קרינת השמש והחול בחוף נוצרה זפת המכילה חומרים שחלקם רעילים ומסרטנים.

 

 

ילון: "בדקתי את נוכחותם בקרקע באמצעות מיצוי החומר המזהם ואנליזה שלו באמצעים ספקטרומטריים, כלומר מדידת בליעה ופליטה של אור מהחומר. המסקנות מבוססות על אנליזה של 24 דגימות משני חופים מרוחקים זה מזה – חוף הסטודנטים בחיפה וחוף הקשתות בהרצליה – בעומקים שונים ובמרחקים שונים מקו המים".

מממצאי המחקר עולה, כי למרות הפעולות הנרחבות לניקוי החופים מזפת, עדיין קיים בהם זיהום משמעותי. זיהום זה נמצא בעומקים שונים גם במקומות שכבר אין בהם זפת. המחקר של ילון נערך במסגרת הקורס "מעבדה מתקדמת בניטור סביבתי" בפקולטה לכימיה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר