אוניברסיטת חיפה (צילום: Magiorestock/depositphotos.com)
אוניברסיטת חיפה (צילום: Magiorestock/depositphotos.com)

תביעה נגד אוניברסיטת חיפה: מדירה סטודנטים ערבים מקבלת מלגות על רקע דת ולאום

בתביעה שהוגשה שלשום (שני) לבית המשפט המחוזי בעיר על ידי האגודה לזכויות האזרח נטען, כי מלגה בשם "אהבת עולם", בסך של 2000 דולר, יועדה תחילה רק לסטודנטים ששירתו שירות צבאי או שירות לאומי מלא, ורק לאחר פנייה של האגודה תוקן תנאי זה. אלא שעל פי התביעה, גם לאחר התיקון, תנאי המלגה עדיין מפלים את הסטודנטים הערבים

פורסם בתאריך: 8.6.22 17:25

האגודה לזכויות האזרח בישראל הגישה שלשום (שני) לבית המשפט המחוזי בעיר תביעה נגד אוניברסיטת חיפה, שבה היא טוענת לאפליית סטודנטים ערבים בקבלת מלגה בשם "אהבת עולם". גובה המלגה – 2000 דולר.

על פי כתב התביעה, הקריטריונים שקבעה האוניברסיטה תחילה, עם פרסום דבר קיום המלגה, היו, כי היא "מיועדת למי ששירתו שירות צבאי או שירות לאומי מלא". עוד נטען, כי בעקבות פנייה של האגודה לזכויות האזרח בישראל לאוניברסיטה בדרישה לביטול התנאי הזה, "בשל היותו מפלה את הסטודנטיות והסטודנטים הערבים, אשר אינם נקראים לשירות צבאי או לאומי וככלל אינם משרתים שירות כאמור", הודיעה האוניברסיטה על תיקון תנאי המלגה.

מכתב התביעה: "במהרה התגלה כי תנאי הזכאות (שכאמור תוקן – ש"מ) למלגה לא תרם מאומה לצמצום הדרתם של הסטודנטים בני ובנות החברה הערבית. הפעם קבעה הנתבעת (האוניברסיטה – ש"מ), שהמלגה 'מאפשרת הכרה עם התרבות היהודית' וקבעה כי היא 'מיועדת לבעלי בגרות באחד ממקצועות היהדות (כמו תנ"ך)… מילים מכובסות אחרונות אלה, אינם אלא תחליף למשפט: 'המלגה מיועדת לסטודנטים יהודים בלבד'".

בהמשך כתב התביעה נכתב, כי מקצוע ביהדות הוא בין מקצועות החובה לזכאות לתעודת בגרות עבור כל תלמיד בחינוך העברי ללא קשר לזרם החינוכי בו הוא לומד: ממלכתי, ממלכתי-דתי או עצמי (חרדי). "לעומת זאת, תלמיד בחינוך הערבי אינו נדרש במקצוע מהיהדות לשם זכאות לתעודת הבגרות", לשון התביעה.

למעשה, נטען בכתב התביעה, כי תלמיד יהודי, שקיבל ציון נמוך של 55 בבחינת הבגרות בתנ"ך שנחשב 'עובר', זכאי לתעודת בגרות ויכול לקבל את המלגה, ואפילו מי שנכשל בבחינת הבגרות בתנ"ך וקיבל ציון של 45 יכול לקבל תעודת בגרות, אם זהו המקצוע היחיד שבו הוא נכשל, ולפיכך, גם הוא יכול לקבל את המלגה.

מכתב התביעה: "הפתח שהותירה הנתבעת למי שאין בידם בגרות במקצוע מהיהדות הוא פתח צר ובלתי עביר כמעט. עבור קבוצה זו קבעה הנתבעת, כי סטודנט שאין ברשותו בגרות במקצוע מהיהדות יהא רשאי לבחור שני קורסי השלמה מתוך קורסי הבחירה האקדמיים הכלולים בתוכנית (ללא תשלום), ואם סיים בציון 80 ומעלה, הוא רשאי להצטרף לתוכנית בשנה העוקבת".

 

 

אולם על פי כתב התביעה, גם במצב עניינים, שבו הסטודנט הערבי צלח את קורסי הבחירה לא מובטחת לו קבלת המלגה, "שכן הנתבעת עוד הוסיפה וקבעה כי במקרה שמספר המועמדים למלגה שיהיו מעוניינים ויעמדו בתנאי יהיה גבוה ממכסת סף המלגות, יינתן משקל, בין השאר, לעובדה שהמועמד הוא בוגר שירות צבאי או שירות לאומי, והנה, שוב, תנאי השירות הצבאי/לאומי שהציבה קודם הנתבעת כתנאי לזכאות הוצב הפעם כשיקול למתן עדיפות בתוך קבוצת הזכאים למלגה.  בכך הבטיחה הנתבעת הדרה של הסטודנטים הערבים ממעגל הזכאים למלגה – גם של אלה שבחרו בשני קורסי השלמה ועברו אותם בציון של 80 ומעלה", נכתב.

עוד מכתב התביעה: "הדרתם של הסטודנטים בני ובנות החברה הערבית ממעגל הזכאים למלגה מהווה אפליה אסורה מחמת לאם ודת, ודינה להתבטל. הנתבעת, כגוף מוכר להשכלה גבוהה וכגוף ציבורי נתמך מכספי המדינה, מנועה מלהנהיג מדיניות מפלה בחלוקת מלגות ותוכניות סיוע כלכליות. איסור זה קבוע מפורשות בחוק זכויות הסטודנט התשס"ז 2007, והוא מתחייב מכוח מעמדה של הזכות לשוויון כזכות חוקתית ומהיות עקרון ואחד מערכי היסוד של שיטת המשפט בישראל".

מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה: "האוניברסיטה גאה על ההזדמנות שניתנת לסטודנטים וסטודנטיות, מכלל קבוצות האוכלוסייה הישראלית, לקבל מלגות מסוגים שונים. מלגת 'אהבת עולם' נועדה לסטודנטים המעוניינים להעמיק בתחום מדעי היהדות ומורשת ישראל, תחום שנמצא בנסיגה בשנים האחרונות. האוניברסיטה התחשבה גם במי שאינם בעלי רקע מתאים במדעי היהדות, וקבעה כי אם ילמדו קורסים מתוך רשימת קורסים במדעי היהדות (בחינם), שנקבעה על ידי האוניברסיטה, ייחשבו כמי שעמדו בתנאי הסף להתקבל לתוכנית בהמשך. באוניברסיטת חיפה ישנן מלגות רבות נוספות ואנחנו ממשיכים לעבוד ללא לאות כדי להגדיל את מספרן, לטובת הסטודנטים והסטודנטיות שלנו".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ליאת

    חצופים. מרבית המלגות שהם מקבלים אפילו ללא צורך בהתנדבות. מגיע קצת יותר למי ששרת בצבא כמו הילדים שלי ששרתו 4 שנים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר