אוניברסיטת חיפה, עידן עופר (צילומים: Magiorestock/depositphotos.com, ויקישיתוף, CC BY 2.0)

"אוניברסיטת חיפה לא צריכה לתת כבוד למי שמחזיק בחברה ובמפעלים מזהמים"

החלטת האוניברסיטה להעניק אות עמית כבוד לאיש העסקים עידן עופר, הבעלים של "החברה לישראל" שמחזיקה בתשלובת בזן ובכימיקלים לישראל, גוררת חיצי ביקורת. פרופ' עדי וולפסון, פעיל בנושא איכות הסביבה והקיימות בישראל: "עופר הוא גם מהתורמים הגדולים במשק המקומי, אבל תרומות אלו בטלות בשישים לעומת הרווחים הגדולים שהחברות השונות שלו גורפות על חשבוננו"

פורסם בתאריך: 19.6.22 16:49

פרופ' עדי וולפסון, פעיל בנושא איכות הסביבה והקיימות בישראל, תוקף בפוסט שהעלה לפייסבוק את אוניברסיטת חיפה, שמעניקה השבוע אות עמית כבוד לאיש העסקים, יליד חיפה, עידן עופר, יו״ר דירקטוריון "החברה לישראל". התואר יוענק לעופר במסגרת אירועי המושב ה-50 של חבר הנאמנים באוניברסיטה, שנפתח היום (ראשון) ויימשך עד יום שלישי.

כותב פרופ' וולפסון, בין השאר: "עידן עופר, הבעלים של 'החברה לישראל', שמחזיקה בתשלובת בזן (בתי הזיקוק חיפה, גדיב וכרמל אוליפינים) ובכימיקלים לישראל (עם מפעלים שונים בנגב ומפעל דשנים במפרץ חיפה), מהחברות הגדולות והמזהמות במשק, מקבל מהאוניברסיטה החיפאית את הכבוד הכי גדול שהיא יכולה לתת. עופר, באמצעות החברות שונות שבבעלותו, הוא גם מהתורמים הגדולים במשק המקומי, באין ספור פרויקטים ומיזמים קהילתיים וחברתיים. אבל תרומות אלו בטלות בשישים לעומת הרווחים הגדולים שהחברות השונות שלו גורפות על חשבוננו".

ל"כלבו – חיפה והקריות", אמר פרופ' וולפסון, כי הדברים בפוסט מדברים בעד עצמם. לשאלה האם הוא קורא לאוניברסיטת חיפה לחזור בה מהחלטתה להעניק לעופר את אות הכבוד, השיב: "אני מציין בפוסט את הבעייתיות בנושא. לא קורא קריאות".

 

 

הפעילה הסביבתית רוית שטוסל מארגון "מנקים את מפרץ חיפה": "אני חושבת שזה נורא שמי שאחראי על הזיהום במפרץ חיפה והמפגעים הכי קשים שיש, מקבל תואר כבוד מאוניברסיטת חיפה. לא הכל זה כסף. יכול להיות שהוא תרם לאוניברסיטה, אבל צריך להיות איזשהו קו לאקדמיה. לא יכול להיות שמענקים מחקריים יגיעו מהתעשייה המזהמת. זהו יום עצוב מאוד. האוניברסיטה צריכה להיות הרבה יתר אקטיבית, ואם חסרים מענקים וכספים הם צריכים להשמיע קול ולגייס מהמדינה ומהציבור. לא יכול להיות שזה יהיה הפתרון. במהלך הזה האוניברסיטה לא חולקת כבוד אלא מעבירה לו את כבודה שלה ונותרת ללא כבוד".

יו"ר אגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה, שרית גולן-שטיינברג: "זו בושה וחרפה, בעיניי. אני חושבת שאוניברסיטת חיפה שיש לה חוג לגאוגרפיה מהמובילים בארץ, בטח בחקר והתמודדות עם משבר האקלים, לא צריכה לתת כבוד למי שמחזיק בחברה ובמפעלים שיש להם תרומה משמעותית למשבר האקלים בישראל ובכלל לזיהום האוויר שמקורו בתעשייה בישראל. צריך לזכור שלפי המשרד להגנת הסביבה, העלויות החיצוניות למשק של קבוצת בזן השנה הם יותר מחצי מיליארד שקל. לא ברור לי איך נותנים תואר כבוד – גם אם זה בתמורה לתרומה שהוא תרם – למי שהחברות שלו בעלות תרומה משמעותית לזיהום האוויר ולפגיעה בבריאות תושבים".

מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה: "איש העסקים עידן עופר, יחד עם אלוף (מיל') אמיר אשל, אלופה (מיל') אורנה ברביבאי והיזמית אינה ברוורמן, בוגרי אוניברסיטת חיפה, קיבלו אות לאור הישגיהם לאורך השנים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר