"לדבר על אכלו לי, שתו לי, זה לא משרת את רוח המועדון של מכבי תל אביב" (צילום: ניר קידר)
"לדבר על אכלו לי, שתו לי, זה לא משרת את רוח המועדון של מכבי תל אביב" (צילום: ניר קידר) ליגת העל מחזור 17 ליגת על מחזור שבע עשרה איצטדיון בלומפילד מכבי ת"א ניצחה 1-2 ב פנדל

המחלה: צהבת

בגלל הממסד, בגלל הצפונבוניות, בגלל היהירות, בגלל הבכיינות, בגלל המכביזם, בגלל האוהדים שלהם, בגלל הבעלים שלהם, בגלל העיר שלהם. ביום ראשון הירוקים באים לבלומפילד לקחת אליפות ובדרך לסגור חשבון בשביל כל הליגה

פורסם בתאריך: 6.5.21 22:36

"כולם רוצים להרוס לנו כי אנחנו מכבי תל אביב. ככה זה כל הליגה, רוצים להרוס למי שהכי טובה. כרגע מכבי חיפה ראשונה, אנחנו זכינו באליפות בשנתיים האחרונות, וכרגע אני חושב שאנחנו הקבוצה הכי טובה בארץ".

דוברי הקבוצות הגדולות עושים לעצמם מנהג לתדרך את שחקניהם לפני שאלו ניגשים לעמדת הראיונות בסוף משחק. מה לומר ובעיקר מה לא לומר. קשה בימינו לקבל הצהרות מפוצצות או לשלוף כותרות מעניינות בבליל הקלישאות שנזרקות לאוויר מפי שחקנים. נטע לביא, למשל, הוא המרואיין המשמים ביותר, ולעיתים נדמה כאילו דודו בזק מדבר מגרונו.

דווקא בשל כך, הרגע ביום שני בערב, שבו יונתן כהן שחרר מעט מהרסן וסיפק הצהרה שחורגת מתדרוכי הדוברים הקלאסיים, היה מרתק במיוחד. הוא חשף מה באמת חושבים שחקני ואנשי מכבי תל אביב על עצמם ועל היריבות שלהם. היו שראו באמירה של כהן סמל מובהק ל"מכביזם", אחרים נתפסו בה כסיבה להיותם הקבוצה השנואה בארץ.

חשף מה באמת חושבים שחקני ואנשי מכבי תל אביב על עצמם ועל היריבות שלהם. יונתן כהן (צילום: ניר קידר)

חשף מה באמת חושבים שחקני ואנשי מכבי תל אביב על עצמם ועל היריבות שלהם. יונתן כהן (צילום: ניר קידר)

"המשפט הראשון שהוא אמר טיפשי", מכריז אלון מזרחי, מלך שערי כל הזמנים בכדורגל הישראלי. "לא הבנתי מה הוא רוצה, שייתנו לו לנצח? הפועל באר שבע נלחמה גם נגד מכבי חיפה, הוא לא צריך לומר את זה. המשפט השני זה בסדר, מי שווינר תמיד צריך לחשוב שהקבוצה שלו הכי טובה, זה לגיטימי".

"אני לא חושב שזו שחצנות, אני מפרש את המשפט הזה כחולשה", מסביר פרופ' עוז אלמוג, סוציולוג ואוהד ותיק של מכבי חיפה. "יונתן הוא כוכב חדש וצעיר, הוא לא היה בתקופת השפל, כוכבו דרך בתקופה שמכבי תל אביב חזרה להיות אימפריה. הוא ראה כמעט אך ורק פרגון, ופתאום הוא נתקל בשמחה לאיד, מזהה כישלון באופק ומפרש זאת בצורה ילדותית. זו אמירה של בן אדם שמתחיל לקלוט ששלטון היחיד שלו מתערער אבל מנסה להדחיק את המציאות".

גם רפי אוסמו, סמל ירוק ומנהל הקבוצה עד לפני שנה, רואה את ההצהרה של כהן כלוזרית: "כשאתה מוציא ציטוטים כאלה, זה מראה שכנראה הבנת שהפסדת את המערכה. לא הייתי בוחר במשפט כזה, אני במקומו הייתי אומר, המאבק עוד פתוח, אנחנו עוד נפגוש את מכבי חיפה, הם באים אלינו ולא יהיה קל להתגבר עלינו – שולח מסר ליריבה".

נציג הצד האדום של תל אביב, ארי שמאי, נותן עקיצה משלו: "זה לא מפתיע, יונתן כהן הוא מכביסט בן מכביסט, דור שני ל'מכביזם' (אביו מיקי כהן, שיחק בקבוצה בשנות ה-80 – ע"צ) אז הוא חושב שכולם רוצים להרוס להם, שמכבי תל אביב זה מרכז העולם והם חשובים לכולם".

"צפונבונים, סנובים, יהירים"

מי שמכיר את הצד של מכבי תל אביב מצוין הוא איציק זוהר. כוכב העבר היה חלק מהקבוצה הגדולה של הצהובים שנאבקה במכבי חיפה ראש בראש באמצע שנות ה-90. אלא שגם זוהר מודה שהוא "לא מוצא שום הגיון בדברים של יונתן". זוהר מסביר: "לטעון שרוצים להרוס לך, לדבר על אכלו לי, שתו לי, זה לא מתאים לרוח הספורט ולא משרת את רוח המועדון של מכבי תל אביב. כשהם מספיק טובים כדי לזכות באליפות, אתה לא שומע הצהרות מהסוג הזה. לדעתי, זה נאמר בלהט של אחרי משחק שבו הפסידו שתי נקודות קריטיות במאבק האליפות. יונתן דיבר מדם ליבו, כי הוא שחקן בית והחינוך שהוא מקבל במכבי תל אביב זה שהם תמיד הכי טובים, גם אם הם במקום חמישי".

"לא מוצא שום הגיון בדברים של יונתן". איציק זוהר (צילום: יניב פיין וגיא כושי)

"לא מוצא שום הגיון בדברים של יונתן". איציק זוהר (צילום: יניב פיין וגיא כושי)

משה גלאם, מאדריכלי ה-0:5 ב-1994, יכול היה ללמד את שחקני מכבי חיפה הנוכחיים איך עולים למשחק עונה. המגן השמאלי האגדי דווקא מגונן על האיש שהיה בכותרות השבוע: "יונתן כהן עדיין ילד, הוא הביע את הרגשות שלו. יש שרואים זאת כבכיינות, שכולם נלחמים נגד מכבי תל אביב ובאים בפחות התלהבות נגד מכבי חיפה, אבל אני חושב שהכוונה שלו הייתה לומר – אנחנו עדיין המועדון הכי גדול והכי טובים. ככה חינכו אותו, וזה בסדר גמור.

"כשאתה בא לשחק נגד מכבי תל אביב, יש לך התלהבות שיא", אומר גלאם שעבר מקצף לקריית שלום ב-1997 וקובע באופן נחרץ: "אני בוודאות יכול לומר שחוץ מהאוהדים של מכבי תל אביב, שאר הקהלים בארץ מעדיפים שקבוצות אחרות ייקחו תארים. יש סטיגמה כזו על מכבי תל אביב של צפונבונים, סנובים, יהירים וגאוותנים. עוד כשהייתי ילד הייתה שנאה גדולה למכבי תל אביב וגם להפועל תל אביב. אלה לא מועדונים כמו מכבי חיפה, מכבי נתניה ובית"ר ירושלים, שאנשים יותר מתחברים אליהם ולפעמים זו הקבוצה השנייה שלך. אתה גדל עם זה שיש שתי אפשרויות –או שאתה אוהד מכבי תל אביב או שאתה שונא אותם".

זוהר, שגדל בצד הצהוב ומזוהה עמו, מחזק את התזה מניסיונו האישי: "מכבי תל אביב תמיד נתפסה כמועדון הגדול והעשיר ביותר בארץ, כחלק מהממסד, וזה תקף גם היום. קל יותר להיות נגד העשירים והחזקים שנחשבים לחלק מהמערכת, שרואים בהם מועדון יהיר של צפונבונים ולא משנה שחלק מהשחקנים, כמוני, בכלל הגיע ממעברה בבת ים – עדיין נחשבתי סנוב וצפונבון".
גם האווירון מדבר במילים דומות: "כולם רואים במכבי תל אביב יהירים, זו תדמית שאי אפשר לשנות, ולפעמים נדמה שהם מנסים להוכיח את התדמית הזו. מכבי חיפה זה גם מועדון ענק, אבל יותר צנוע, שיש לו המון אוהבים ומעט מאוד שונאים".

"שיר האליפות הכי יפה בתולדות הכדורגל הישראלי". ארי שמאי (צילום: תומר אפלבאום)

"שיר האליפות הכי יפה בתולדות הכדורגל הישראלי". ארי שמאי (צילום: תומר אפלבאום)

שמאי האדום מנסה למחות. "אני לא חושב שמכבי תל אביב ראויה לקחת מהפועל את תואר הקבוצה הכי שנואה בארץ, זה אפילו מעליב אותי. אני חושב שהפועל עדיין הכי שנואה בארץ. לכאורה, מי שהיו צריכים לשנוא את מכבי תל אביב הזחוחים והיהירים הכי הרבה אלה אוהדי בית"ר ירושלים, אבל עובדה שהם שונאים אותנו יותר. נכון שבשנים האחרונות, גם עם זה שקבוצת הכדורסל שלהם כבר לא הקבוצה של המדינה, מכבי תל אביב צוברים יותר ויותר שונאים. לעומת זאת, מכבי חיפה זו קבוצה שלמרות גדולתה אנשים אוהבים לחבב. חיפה והפועל תל אביב התמודדו ב-40 השנים האחרונות אינספור פעמים ראש בראש ואין שנאה אמיתית בין האוהדים".

פרופ' אלמוג מנסה לתת הסברים סוציולוגיים ותרבותיים לשנאה המצטברת שמתאר שמאי. "למכבי תל אביב יש הכי הרבה תארים ויש לה קבוצת כדורסל מובילה. היא מותג של הצלחה ושליטה ספורטיבית. ככל שהשליט שולט זמן ארוך יותר כך עולה רמת העוינות והמירמור כלפיו. זה שמרסק לך את החלום פעם אחר פעם, ברור שתרצה בנפילתו. המותג שלהם שואב את השראתו גם מהמותג של העיר תל אביב, שנחשבת למתקדמת והנחשקת בארץ. כשמסתכלים על מכבי תל אביב, עושים זאת גם בראייה הרחבה של העיר עם היזמים, הפאבים, בתי הקפה, עיר תוססת שצעירים רוצים לגור בה ומקנאים בה, בזמן שחיפה הידרדרה כל השנים ונותרה עיר לא אטרקטיבית".

אלמוג לא מודע לכך שהנושא מושרש אפילו בתרבות העידוד ביציעים. הקהל הצהוב מגלה לוקאל-פטריוטיזם כלפי העיר שלו הרבה יותר מאשר היריבה העירונית באדום, ואחד השירים הקנטרניים של הקהל הצהוב כלפי מכבי חיפה הולך כך:

"תל אביב בתכלס זאת העיר הכי טובה
כל אוהד של חיפה מקנא בנו נורא
אווו מה זה חיפה?
אין שם פאבים, זה בית קברות"

 

 

רז שכניק, טל בן חיים והקארמה

ירדנו דרומה כדי להבין עוד קצת את מקור הרגשות השליליים כלפי מכבי תל אביב. בטרנר היה אפשר לראות השבוע אוהדים ושחקנים טעונים במיוחד, שרצו כמאמר כהן, להרוס לאלופה המכהנת.
"אנשים פה לא שונאים את מכבי תל אביב כדורגל, הם שונאים את מה שהמועדון הזה מייצג, את ההתנשאות, את הסגנון הרז שכניקי", אומר מתן חלק, 29, אוהד באר שבעי ואחד האנשים המצחיקים ביותר בטוויטר. "כשהם לוקחים אליפות, הם מרסקים אותך, האוהדים שלהם מרסקים בני אדם ברמה האישית. הם לא באים וחוגגים שהקבוצה שלהם ניצחה כמו כולם, זה משהו שמשליך בעיניי בצורה הרבה יותר עמוקה, הם באים ואומרים לך 'אנחנו הכי טובים בהכל', כי להיות מכבי זה להיות הכי יפה והכי חזק והכי טוב.

"כשנאבקנו איתם על האליפות הדיבורים של אוהדים ושל עיתונאים צהובים היו שבאר שבע עיר מסריחה מהפריפריה, שהתושבים ברמה נמוכה. זה כבר לא קשור לכדורגל. פתאום באנו ולקחנו אליפויות והרגשנו שאנחנו שווים לא פחות, אנחנו לא עיר ואנשים מהפריפריה שאפשר לרדת עליהם. אוהדי מכבי תל אביב אמרו שזו אליפות של פעם ב-40 שנה, אז עשינו את זה פעמיים ואז שלוש, בבית שלהם ועל הראש שלהם. היה אוהד שלהם שאמר שבאר שבע זה פרויקט נחמד שלא מזיז לאף אחד, ואחרי שנה, בדיוק בשנייה שג'ון אוגו הבקיע את שער האליפות, המצלמה הייתה על אותו אוהד. זו היתה קארמה מדהימה".

חלק מסמן את טל בן חיים כשחקן שהצליח ביום שני לגרום נזק לקבוצתו במשחק שהוא כלל לא שותף בו. "הוא עשה טעות קשה, היו גם ככה וייבים של חשמל והוא רק הדליק את כולם פי מיליון. יכול להיות שאם לא ההתגרויות שלו, הקבוצה הייתה נשברת בפיגור, אבל פעם ראשונה אחרי הרבה זמן שהם לא הורידו את הראש. הוא קילל את מרואן קבהא, שהיה הכי טוב על המגרש, עלה למחצית השנייה להוכיח ועשה זאת עם גול ענק. שוב פעם קארמה. בכלל, בן חיים זה השחקן הכי שנוא אצלנו מאז שניצחנו אותם 2:3 ב-2014 עם השלושער של אליניב ברדה, והוא אמר בסוף ש'הבלוף של באר שבע עוד יתגלה'".

בן חיים אמנם לא גדל בקריית שלום, אבל חלק הוא לא היחיד שמזכיר אותו באופן שלילי. "הוא מתעסק יותר מדי בדברים מסביב שלא קשורים בכדורגל", אומר אלון מזרחי. "בגלל דברים כמו שהוא עושה, הם לא יזכו באליפות ובגלל ההתחכמות שלו מול סכנין הם הפסידו את האליפות גם ב-2016".
"הציבור בעד האנדרדוג"

לשבוע הגורלי שיכלול מפגש כפול בליגה ובחצי גמר הגביע, מגיעה מכבי חיפה עם יתרון של ארבע נקודות, אבל גם עם מחסום פסיכולוגי עצום במפגשים הישירים מול היריבה הגדולה. "אני פחות אוהב את העניין של לקחת אליפות בלי לנצח אותם, אני אוהב לתת להם בראש", אומר אוסמו, "אבל בסוף זוכרים מי זכה ולא מי ניצח את מי".

"לא הבנתי מה הוא רוצה, שייתנו לו לנצח?". אלון מזרחי (צילום: ניר קידר)

"לא הבנתי מה הוא רוצה, שייתנו לו לנצח?". אלון מזרחי (צילום: ניר קידר)

זוהר, מבחינתו, משוכנע ש"מכבי תל אביב לא טובה כמו בשנתיים הקודמות וביכולת שלה כרגע היא לא ראויה לזכות באליפות". אוסמו, שהיה בתוך המערכת בשנים האחרונות, מדבר על "לחץ אטומי בתוך שני המועדונים לקראת המפגש הכפול", ומוסיף: "מכבי חיפה חייבת לבוא עם ביטחון עצמי. אם היא תנצח בליגה, הסיפור גמור, ואם תעשה זאת גם בגביע זה חתיכת נוקאאוט, אבל אם חלילה זה יהיה הפוך, זה עלול להפיל את מכבי חיפה בשתי החזיתות".

דבר אחד נראה על תקן קונצנזוס. אנשים שלא אוהדים את שתי הקבוצות מעדיפים את חיפה. "זה היה ככה גם כשהייתי במכבי חיפה בשנות ה-90 ונאבקנו מולם", מבהיר גלאם. "מאז שהגיע מיטש גולדהאר הם לוקחים יותר תארים ונמצאים בפרונט. כמה אפשר לשמוע כבר על מכבי תל אביב? אנשים מעדיפים לראות אליפות ירוקה סוף סוף".

פרופ' אלמוג הירוק מסביר את התגלגלות העניינים בכך ש"למרבה הצער התחלנו לפתח קריירה של מפסידים ועם הזמן הפכנו ממנצחים סדרתיים ועשירים בהישגים לכאלה שהתרגלו לטעם העוני וסוחבים ייאוש ומרירות מצטברים. כאשר העשיר והעני נלחמים על הפרס, ברור שרוב הציבור תומך באנדרדוג".

שמאי מצהיר שהוא מפחד ממנחוסים ולצד זאת מבטיח ש"בעוד שלושה שבועות אפתח את התוכנית שלי ברדיו עם שיר האליפות הכי יפה בתולדות הכדורגל הישראלי, זה של עוזי חיטמן. זה מגיע גם לקהל, אם מישהו יגיד לי שאוהדי מכבי חיפה הם הכי טובים בארץ, אני לא ארים גבה. זה קהל גדול, נאמן, תומך, שלא נעלם בשנים הרעות כמו הצד הצהוב".

את דברי הסיום נותיר לחלק הבאר שבעי. "אני לא שוכח לחיפה את ה-6:0 שהם קיבלו ממכבי תל אביב, כשהיינו צריכים אותם באליפות הראשונה שלנו, אבל המסה הגדולה של הקהל שלנו מעדיף פי מיליון את מכבי חיפה. יאללה נו, הלוואי שייקחו, ברק בכר שם, 10 שנים בלי אליפות ובסוף הם גם דרווישים כמונו".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. עיר מחוץ לישראל

    חיפה אתם מרוסקים, אין בארץ אזרחים כאלה מנותקים. יום ראשון תבואו לתל אביב תקבלו בראש כמו תמיד. חיילים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר