תלמידי ביה"ס לקרימינולוגיה בביקור בבית המשפט הקהילתי בבאר-שבע, יחד עם השופטת דרורה בית אור
תלמידי ביה"ס לקרימינולוגיה בביקור בבית המשפט הקהילתי בבאר-שבע, יחד עם השופטת דרורה בית אור

שוברים שורות: סטודנטים בוחרים ללמוד קרימינולוגיה באוניברסיטת חיפה

התואר השני בקרימינולוגיה באוניברסיטת חיפה מיושם במסגרת מולטי-מאסטר הכולל מרחבי למידה מתקדמים, מולטי-דיסציפלינריות והקניית כלים יישומיים. שוחחנו עם סטודנטים שסיימו את לימודי התואר השני בביה"ס לקרימינולוגיה ופנו לקריירה מנצחת

פורסם בתאריך: 1.5.19 08:48

לימודי קרימינולוגיה הם מהמעניינים, המורכבים והאקלקטיים ביותר שיש. אנשים רבים בוחרים בתחום לימודים זה בשל השילוב המגוון של פיזיולוגיה, אנתרופולוגיה, סוציולוגיה, פסיכיאטריה ומשפט, שכולם מתמזגים יחד בכדי לחקור את המורכבות של ההתנהגות הפלילית.

כיצד ומדוע סוגים מסוימים של התנהגויות מסווגות כפשיעה? כיצד החברה בכללותה מגיבה לפשע וכיצד הפושע והקורבנות חווים אותו? כיצד פשע מיוצג (או מסולף) בתקשורת ובתרבות הפופולרית, מהו היבט השליטה, המניעה וניהול ההתנהגות הפלילית, איך העונש מתבצע במערכות המשפט הפלילי? השאלות הללו מהוות רק נדבך קטן מארסנל אפשרויות המחקר והתשובות שתתקבלנה במהלך התואר.

באוניברסיטת חיפה מבינים את העניין הרב בתואר השני בקרימינולוגיה ואת אפשרויות הקריירה הרבות שהוא מספק. בהתאם לכך, מיושם תואר מאסטר מיוחד לטובת הסטודנטים, שהוא למעשה מולטי-מאסטר הכולל שלושה רכיבים מנצחים:  מרחבי למידה מתקדמים , מולטי-דיסציפלינריות והקניית כלים יישומיים.

מרחבי למידה מתקדמים

הלימודים לתואר שני בקרימינולוגיה כוללים פעילויות מיוחדות, כגון סיורים, הרצאות אורח ופרויקטים קבוצתיים. בשנים האחרונות הסטודנטים ביקרו בבתי משפט קהילתיים- מודל חדשני המשלב שיקום עם פעילות קהילתית; סיירו בבתי כלא; ביקרו במכון הפתולוגי; נחשפו למודלים טיפוליים במקלט לנשים מוכות ועוד. הסיורים הלימודיים משתלבים בתכנית ההוראה ומשלימים פרויקטים שמתבצעים על ידי הסטודנטים. כך למשל הסטודנטים קיבלו את חומר החקירה בפרשת רצח מסווגת ופעלו, על בסיס תאוריות קרימינולוגיות, לסייע למשטרה בפיענוח זירת הרצח במסגרת פרויקט תיעודי שיעלה בערוץ 8.

תכנית אינטרדיסציפלינרית

הלימודים בביה"ס לקרימינולוגיה מתאפיינים ברב-תחומיות הודות למגוון הדיסציפלינות מהן מגיעים חברי הסגל, לרבות משפטים, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, פילוסופיה, וכמובן קרימינולוגיה. בין התזות שנכתבו בשנים האחרונות בהנחיית המרצים מביה"ס לקרימינולוגיה ניתן למצוא נושאים מגוונים ומרתקים כמו: חלומותיהם של מכורים; התייחסות העיתונות הכתובה לבעלי מוגבלויות נפשיות כמסוכנים; מאפיינים תרבותיים בתהליכי צדק מאחה; הטיות מגדריות בשפיטה; רצח נשים במגזר הערבי; עולמם הרגשי של תובעים; ועוד ועוד.

הקניית כלים יישומיים

לסטודנטים מוצעת האפשרות להתנסות בעבודה קרימינולוגית בשטח במסגרת סמינר הפרקטיקום, בו הם משתלבים בארגון העוסק בשיקום, אכיפת חוק, סיוע לנפגעים ועוד. לצד העבודה השוטפת בארגון, הסטודנטים גם מלווים מקצועית באופן שמאפשר להם לקשר בין הלמידה התאורטית לבין החוויות המקצועיות שהם חווים. בין הארגונים בהם שולבו סטודנטים ניתן למנות את הסנגוריה הציבורית, הפרקליטות, ארגוני תמיכה במכורים, ארגוני סיוע לנפגעי עבירה ועוד.

ד"ר טלי גל, ראש ביה"ס לקרימינולוגיה באוניברסיטת חיפה, מספרת על יתרונות לימודי התואר השני בקרימינולוגיה באוניברסיטת חיפה:

"לכל אוניברסיטה המלמדת מאסטר בקרימינולוגיה יש את המאפיינים שלה. בניגוד למקומות האחרים, ביה"ס שלנו מייצג מולטי-דיסציפלינריות מעצם ההרכב האנושי של המרצים: משפטנים, פסיכולוגים, סוציולוגים וקרימינולוגים". 

מה זה מאפשר לסטודנטים?

"את המחקרים אנו מבצעים יחד עם הסטודנטים שלנו, ובשל האקלקטיות של המרצים אנו מצליחים לכסות מגוון עצום של נושאים אשר כולם משותפים לקרימינולוגיה".

אילו יתרונות נוספים אתם מספקים בלימודי התואר?

"אנו נצמדים מאוד לאקטואליה ועוסקים בשינויים המהירים המתרחשים כעת במערכת אכיפת החוק. אנו עומדים כיום בתקופה מרגשת שיש בה שינויים דרמטיים בכל העולם, וגם בישראל, למשל שבמדינות רבות מתחילים כבר עתה לחפש חלופות לכליאה.

הדו"ח של ועדת דורנר שפורסם לפני מספר שנים קבע כי 'ענישה חמורה לא מגבירה את ההרתעה'. זמן קצר לאחר מכן, בג"צ פרסם פסק-דין בנושא הצפיפות בבתי הכלא, לפיו תנאי המחיה אינם הולמים את כבוד האדם, ולכן יש צורך בשיחרור מיידי של אסירים או שליחתם לחלופות שונות.

השיטה כולה נמצאת בחיפוש קדחתני לחלופות לכליאה, וגם אנו, כחוקרים בתחום, בשיתוף הסטודנטים עוסקים בכך. אני, למשל, עוסקת מזה מספר שנים בצדק מאחה: חלופה המפגישה בין פוגעים ונפגעים כדי לדאוג לפיצוי והתנצלות והבטחת הצרכים של כל הצדדים".

באילו מחקרים משלבים את הסטודנטים?

ד"ר אביטל מנטוביץ עורכת מחקר על בתי משפט מקוונים (אונליין) הקיימים בארה"ב ומפותחים גם במקומות נוספים בעולם. ד"ר שרון רבינוביץ-שנקר עוסקת בגישות מבוססות מחקר לטיפול בהתמכרויות, שגם עוסקות בחלופות, מתוך הבנה שלשלוח עבריינים מכורים לבית הכלא לא בהכרח פותר את הבעיה.

ד"ר חוה דיין עורכת מחקרים העוסקים במגדר, דוגמת רצח נשים, רצח על כבוד המשפחה, וניתוח קרימינולוגי-משפטי של התופעות הקשות הללו. ד"ר יואב מחוזאי חוקר את השינויים הללו מתוך פרספקטיבה סוציולוגית-ביקורתית של יחסים בין אדם ומדינה, כולל התייחסות להתפתחויות טכנולוגיות לפיתוח אלגוריתמים.

"אני חוקרת בתי משפט קהילתיים – בית משפט מהפכני הכולל סל שיקומי נרחב לטיפול בעבריינים חוזרים. כל המחקרים הללו משולבים בתכנית הלימודים שלנו בין היתר באמצעות ביקורים והרצאות, תלמידי המחקר משתלבים במחקרים הללו וזוכים להמון ידע וניסיון בפועל, שמקנה להם אפשרויות קריירה נרחבות. אנו משלבים ביקורים, ומערבים את הסטודנטים במחקרים אשר נמצאים בחזית".

"אנו מציעים כיום שתי תכניות לימוד: ההתמחות בחקר פשיעה והתמכרויות עוסקת בחקר תופעת ההתמכרות והקשר שלה לפשיעה. תכנית הלימודים הינה יחודית ורב-תחומית, ואנו חושפים את הסטודנטים לתיאוריות וכלים מעולם הקרימינולוגיה, פסיכולוגיה, סוציולוגיה ותרבות, ביולוגיה וחינוך. מסיימי ההתמחות סיפרו לנו לא פעם כי הלימודים בתכנית זו העניקו להם התמקצעות בתחום הפשיעה וההתמכרויות, תוך שילוב בין ידע ומיומנויות יישומיות לבין מיומנויות חשיבה וחקר אקדמיות. במסגרת הלימודים, הסטודנטים משתלבים בקורסים דוגמת: נוער בסיכון-עבריינות והתמכרות; מדיניות כלפי שימוש בסמים וגישות מבוססות מחקר בטיפול בהתמכרויות.

"ההתמחות בחקר פשיעה, משפט וחברה עוסקת בחקר תופעות שונות של פשיעה, עבריינות וקורבנות תוך כדי התמקדות בקשר ההדדי בין החוק והמשפט לבין תהליכים חברתיים ותרבותיים שונים. הלימודים מציגים בפני הסטודנטים את היחסים ההדדיים בין המשפט ואכיפת החוק לבין החברה והקהילה. בוגרי ההתמחות סיפרו לנו על הכלים שקיבלו במהלך הלימודים בושאי חקר מדיניות ועיצוב מדיניות, ייעוץ לארגונים העוסקים בחקר פשיעה וניהול התערבות בתחום, כיון שהם נחשפו במהלך הלימודים להיכרות עם עולם התוכן המשפטי-פלילי ועולם התוכן הפסיכו-סוציאלי. במסגרת הלימודים, הסטודנטים משתלבים בקורסים כגון: משטרה ואמון הציבור; פשיעה משפט ותרבות ומשפט פלילי מרובה דלתות.

"כמו כן, אנו נמצאים בתהליך קבלת אישור לתכנית לימודים חדשה, שאנו מקווים לפתוח כבר בשנת הלימודים הקרובה: התמחות בחקר פשיעה וסייבר. הלימודים בהתמחות זו יציגו את מדיניות השילובים באמצעות דיון בתופעת הפשיעה ברשת דרך עדשות שונות ומגוונות:  משפט, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, חינוך, עבודה סוציאלית ומדעי המחשב והנתונים. התכנית החדשה תאפשר לבוגרים לשלב בין הידע שרכשו בתואר הראשון לבין לימודי תואר שני שיציעו התעמקות בהיבטים תיאורטיים, מתודולוגיים ויישומיים בתחום הסייבר-קרימינולוגיה. נציג לסטודנטים בתכנית קורסים חדשים כגון: נוער ואינטרנט; אכיפת חוק מקוונת; פיקוח חברתי ברשת ועוד.

"החל מהשנה הבאה הלימודים לתואר השני יימשכו שנה אחת כלומר שלושה סמסטרים ברצף".

תלמידי ההתמחות בחקר פשיעה והתמכרויות בביקור בכלא חרמון

תלמידי ההתמחות בחקר פשיעה והתמכרויות בביקור בכלא חרמון

שוחחנו עם שלומי רביבו, מנהל אזור יהודה בתכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון. שלומי עובד במקביל כעצמאי בתחום, ומעביר הרצאות וסדנאות בנושא שימוש בחומרים בקרב בני נוער, במסגרת בתי ספר וצוותים חינוכיים בבתי ספר ואף עובד עם צוותי נוער במועצות המקומיות ובעיריות. הוא עובד במסגרת התכנית הלאומית מזה ארבע שנים, ואת התואר השני בקרימינולוגיה סיים לפני שנתיים באוניברסיטת חיפה.

מה השתנה מאז שסיימת את התואר?

"מה שהשתנה בעיקר הוא שפיתחתי קריירה עצמאית ואני מאוד פעיל בה ונהנה ממנה".

מדוע בחרת ללמוד לתואר שני בקרימינולוגיה, באוניברסיטת חיפה?

"באותם ימים, זה היה התואר היחידי בקרימינולוגיה שהציע התמחויות. הגעתי ללימודים מהרקע הזה ומאוד רציתי להרחיב את הידע וההכשרה בתחום. עבדתי אז ברשות למלחמה בסמים, ובאוניברסיטת חיפה זה היה המסלול היחידי שהציע התמחויות בהתמכרויות וגם באופן מרוכז: יום מרוכז אחת לשבוע".

ספר על חוויית הלימודים עצמה.

"נרשמתי ללימודי תואר שני בקרימינולוגיה לאחר כשבע שנות עבודה בשטח עם אוכלוסיות בסיכון (ביניהם גם אוכלוסיות של נפגעי סמים, אלכוהול והימורים) , מתוך רצון לשדרג את הידע שלי בתחום ההתמכרויות ולרכוש כלים יישומיים שיעזרו לי להתפתח בתחום.

כבר בהתחלה הרושם היה שלמרות שמדובר במוסד אקדמי מהגדולים בארץ , ביה"ס שם דגש רציני על הליווי הפרטני והיחס האישי לסטודנטים. בדיעבד, אני מבין היום עד כמה היחס והליווי האישיים נחוצים וחשובים, בייחוד למי שמגיע ללימודים מתוך ותוך כדי עולם המעשה.

החוויה הגדולה והמשמעותית ביותר בתואר היתה, מבחינתי, תהליך כתיבת התזה : החל משלב ההתלבטות אם בכלל לגשת למסלול זה , דרך התהליך הארוך של בחירת הנושא יחד עם המנחה, ד"ר שרון רבינוביץ-שנקר, ועד בכתיבת  התזה עצמה. לאורך כל הדרך הרגשתי שלצד האתגרים הגדולים הכרוכים בכתיבת תזה, אני לא לבד. תמיד הרגשתי שיש עם מי להתייעץ, להתלבט, להתפלפל בסוגיות שונות ואפילו- כן, כן גם להתלונן שקשה. ד"ר שרון רבינוביץ-שנקר היא ראש ההתמחות בהתמכרויות והיא היתה גם המנחה שלי בתזה והיא הותירה עליי את חותמה. היא הציבה לנו סטנדרטים גבוהים ולא התפשרה במהלך כל הדרך, לא על הרמה ולא על האיכות. היא הקשיבה היטב והשקיעה שעות רבות כדי להגיע איתי לדיוק של הדברים, וזה לחלוטין לא מובן מאליו. בזכותה נשארתי וסיימתי את התואר".

אתה מרגיש שלימודי התואר השני בקרימינולוגיה פתחו לך דלתות?

"בהחלט. מלבד זה שהצלחתי לפתח קריירה עצמאית, הלימודים שדרגו את רמת הידע והמקצועיות שלי בתחום השימוש בחומרים בצורה מדהימה. ביצעתי גם מחקר מקיף במסגרת עבודת התזה שכתבתי על שימוש בחומרים אצל בני נוער, ואני בהחלט מרגיש שזה הרחיב את רמת הידע בצורה בלתי רגילה".

אתה יכול לספר כיצד לימודי הקרימינולוגיה השפיעו על הקריירה שלך?

"אין לי ספק כי הלימודים העניקו לי גוף ידע מאוד נרחב. ידע שמעניק לי פרספקטיבה מקצועית רחבה וכלים פרקטים אשר שידרגו את ההתמקצעות שלי בתחום ההתמכרויות באופן משמעותי . מעבר לידע ולפרקטיקה, גם הביטחון שלי בעיסוק בתחום גבר. אני ניגש היום לטיפול בסוגיות מורכבות עם הרגשה וידיעה שיש לי הרבה מה לתת, ושלדרכים שבהן אני פועל יש בסיס ומשנה סדורה ומבוססת על מחקר.

לפני לימודיי,  הידע והניסיון שלי בתחום ההתמכרויות הושתתו על גישות מאוד בסיסיות וותיקות, שלא לומר מיושנות (כמו 12 הצעדים, קהילה טיפולית וכד'), והיום אני חשוף למניפה רחבה של פרקטיקות התערבות. הידיעה שיש בנמצא המון ידע ולא מעט גישות חדשניות בתחום, והתובנה שאין ככל הנראה גישה אחת שתתאים באופן אוניברסלי לכל מקרה, פתחו לי צוהר לעולם מרתק  שמתחדש כל העת".

יש לך המלצות מיוחדות לסטודנטים החדשים?

"קודם כל לברך אותם על ההחלטה הנכונה ללמוד באוניברסיטת חיפה. אני ממליץ להם לגשת ללימודים בפתיחות, לשחרר מעט קיבעונות ותפיסות שסיגלנו לאורך השנים, במיוחד למי שמגיע ללימודים עם ניסיון בשטח, ולאפשר לעצמכם להיחשף לעולמות תוכן מגוונים. בעיקר, אני ממליץ לכתוב תזה. כן, זה קשה, כן, זה מצריך המון משאבים נפשיים (ועוד הרבה אחרים), אבל התוצאה בהחלט שווה את המחיר".

שוחחנו גם עם עו"ד מאיסא חדירי בוגרת התואר השני בקרימינולוגיה באוניברסיטת חיפה.

 

ספרי על הלימודים באוניברסיטה, איזו חוויה מהלימודים זכורה לך במיוחד?

"אוניברסיטת חיפה מעניקה חוויית לימודים יוצאת מן הכלל, החל מהמיקום והנוף המרהיב, ועד לחמימות של כל הצוותים שפגשתי לאורך כל התואר, כולל היחס החם של סגל המרצים. לימודיי נמשכו שנתיים, ואני יכולה להעיד שנהניתי מכל רגע; במבט לאחור, אלה היו שנתיים שעברו כהרף עין. לימודי הקרימינולוגיה כללו כמה תחומים. הכי מעניין מבחינתי היה הקורס שלימד אותנו היבטים בשיקום, שהוא מבחינתי גולת הכותרת של לימודי חקר הפשיעה, ואחת הדרכים היעילות ביותר למיגור הפשיעה בחברה. תחום נוסף שעניין אותי, בעיקר בגלל העיסוק היומיומי שלי בתחום, הוא קורבנות העבירה והזכויות שלהם".

ספרי לנו כיצד לימודי התואר השני בקרימינולוגיה השפיעו על הקריירה שלך.

"ללא ספק הלימודים שינו את התפיסה שלי. אם בעבר הייתי עסוקה בלקוחות שלי הנאשמים, והתעלמתי מקיומם של קורבנות העבירה, כיום אני יודעת שאני צריכה לפעול יותר להשגת המצב האידאלי עבור שני הצדדים; גישור הוא דרך מדהימה להגיע למצב בו כל הצדדים מרוצים, והוא ללא ספק עדיף על כל פסק-דין שאקבל בתור סניגורית".

האם נוצרו או השתנו אצלך תחומי עניין חדשים בעקבות הלימודים?

"בעקבות לימודי הקרימינולוגיה התחלתי להתעניין יותר בתוכניות טיפול ושיקום עבור האסירים שאני מייצגת; התחלתי לפעול להשגת גישור בין הלקוחות שלי והקורבנות, ואפילו התחלתי לדבר בצורה אחרת בבית המשפט ובוועדות שחרורים; הכל היות והרחבתי את האופקים שלי בכל מה שקשור לשיקום וטיפול וחשיבותו למיגור הפשיעה".

מה תמליצי לסטודנטים החדשים שיחלו עוד מספר חודשים את הלימודים בביה"ס לקרימינולוגיה?

"אני ממליצה לסטודנטים שיפתחו את הראש ושיתנו לצוות המוביל של ביה"ס להעשיר אותם בידע המחקרי והידע מכל התחומים שקשורים לקרימינולוגיה, והם רבים.  לדעתי, רק כך ניתן גם ללמוד וגם להנות מתקופת הלימודים. אני ממליצה לא לפספס שיעורים כי בכל שיעור למדנו משהו חדש. אני גם ממליצה להם להשקיע את כל המרץ, למרות שזה נראה קשה, בסוף זה משתלם.

אני אישית עברתי באוניברסיטת חיפה את השנתיים הכי טובות שהיו לי בעשור האחרון ואין לי ספק שעוד אחזור לביה"ס לקרימינולוגיה כדי להמשיך ללימודי דוקטורט".

לפרטים נוספים אודות לימודי תואר שני בקרימינולוגיה ניתן להתקשר למזכירות בטלפון 04-8288991 או להיכנס לאתר האינטרנט של ביה"ס לקרימינולוגיה

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר