איך פותחים עסק מצליח? (Shutterstock) צילום: Roman Samborskyi
איך פותחים עסק מצליח? (Shutterstock) צילום: Roman Samborskyi

איך פותחים עסק מצליח? – המדריך המלא

איך פותחים עסק מצליח? אם אתם מאמינים לסיפורי אגדות אנו מאחלים לכם בהצלחה. אבל אם אתם קוראים את הסטטיסטיקה, המראה שכמחצית מהעסקים החדשים בישראל נסגרים בחמשת השנים הראשונות, אתם בוודאי מגרדים את הראש ושואלים: איך עושים את זה נכון?

פורסם בתאריך: 28.11.19 12:54

קודם כל חשוב לנו להרגיע אתכם: עסק חדש שמוקם נכון ומנוהל נכון נהנה מסיכויים טובים למדי להשיג יציבות והצלחה בטווח הארוך. למעשה, כאשר אנו מסתכלים על הסטטיסטיקה של העסקים שנסגרים בישראל, קל להבחין כי מה שקובע אינו תחום הפעילות המסוים (למרות שיש לו השפעה, כמובן), אלא הדרך שבה בוחנים, מתכננים ומיישמים את הקמת העסק. במאמר הבא נבחן את התשובות לשאלה – איך פותחים עסק מצליח – וכיצד ייעוץ עסקי יכול לסייע בכך.

למה יועץ עסקי?

התהליך של פתיחת עסק חדש אינה עניין של מה בכך ומן הסתם גם לא ייצובו על בסיס איתן לטווח הארוך. מדובר במהלך המצריך בדיקות, החלטות וצעדים רבים מהפן הכלכלי, הבירוקרטי, האנושי, הלוגיסטי ועוד. אל המים הסוערים של המשק הישראלי, שהתחרות בו איננה קטנה, יש להיכנס עם מדריך ומלווה שנקרא יועץ עסקי. מדובר באדם בעל השכלה כלכלית נרחבת, אשר על חשיבותה נעמוד בהמשך, וכמו כן באמתחתו ניסיון רב מהשטח בניהול והקמת עסקים בעצמו. בנוסף, לאורך השנים כבר ליווה עסקים רבים שעשו את צעדיהם הראשונים והוא האדם הנכון שיעזור לכם לפתוח עסק שעומד על הרגליים ועם הפנים להצלחה.

להתחיל עם בדיקת כדאיות

ההיגיון אומר שבשביל לפתוח עסק מצליח צריך להבין אם בכלל יש לו סיכוי. לכן הדבר הראשון שעושים בעזרת יועץ עסקי הוא בדיקת כדאיות כלכלית שבוחנת את היתכנות העסק מבחינת התקציב וההון שיש ליזם, מקורות המימון האפשריים, עלויות הייצור, תקורות על מרכיביהן השונים, תשלומים לרשויות, ועוד. סדרת הבדיקות תעזור ליזם להבין האם יש לו בכלל את היכולת הכלכלית להתמודדות עם העלויות של פתיחת עסק, וכן עם העלויות של תקופת ההרצה בה ההכנסות אינן גדולות או קבועות לרוב. מדובר בבדיקה פיננסית מעמיקה שמצריכה לא מעט הבנה כלכלית וניסיון עסקי, אשר מטרתה היא להביא לאחת מהמסקנות הבאות: יש טעם ללכת על העסק בהתאם לקונספט שתוכנן, אין טעם ללכת על העסק בכלל, יש טעם ללכת על העסק עם שינוי מסוים בקונספט. על כן, כבר בשלב זה ניתן מיקוד על הכיוון הנכון לעסק ונחסכות שגיאות קריטיות שיכלו לעלות במפח נפש ונזקים כלכליים חמורים.

מה צריך להיות לעסק מצליח?

בהנחה שעברנו את השלב של בדיקת ההיתכנות הכלכלית וממשיכים הלאה, יש כמה פרמטרים שעסק חדש צריך לעמוד בהם אם רוצים להצליח:

  • תוכנית עסקית – למעשה בדיקת ההיתכנות הכלכלית כבר נתנה לנו את הבסיס ליצירת תוכנית כלכלית לעסק ולבניית התוכנית העסקית שלו. לא ניכנס כאן לכל ההיבטים שבהם עוסקת התוכנית העסקית, שתהווה את המפה והמצפן של העסק לאורך תקופת ההקמה וההרצה שלו. רק נציין כי היא שונה מתוכנית עסקית שבונים לעסק קיים מפני שצריך להיות יותר זהירים וישנן הערכות שאינן מגובות עדיין בנתונים מוצקים. זוהי תוכנית מפורטת ומסודרת שאינה לוקה בפנטזיות או באופטימיות יתרה, ושמה דגש על גישה ריאלית עם הרגליים על הקרקע.
  • תמחור נכון ומקצועי – התמחור הוא המנגנון המרכזי שדרכו העסק ירוויח ויש לבצעו לפי הגישה שמתאימה לאופי העסק ולשוק שאליו הוא פונה. בתוך כך יש להביא בחשבון את התמחור של המתחרים, עלויות ייצור ותפעול, כמה היזם מעוניין להרוויח, מאפיינים מיוחדים של השירות והמוצרים, מיתוג העסק וכדומה. כאן שוב מועילים מאוד הכישורים והניסיון של יועץ עסקי, המונע מהיזם לבצע שגיאות שיתבטאו ברווחיות נמוכה ואף בהפסדים.
  • אסטרטגיה שיווקית – עסק מצליח יוצא לדרך כשהוא מצויד באסטרטגיה שיווקית שתוכננה ונבנתה מראש. האסטרטגיה לוקחת בחשבון את המתחרים והמיתוג שלהם, בידול וייחודיות של העסק, דרכי שיווק ופרסום שמתאימות ביותר כגון המדיה הדיגיטלית, שיתופי פעולה עסקיים וכדומה.
  • הפן הפיננסי מאורגן – זהו נושא שניתן לכתוב עליו מאמר בפני עצמו. רק נציין שפתיחת עסק מצליח מחייבת שכל ההיבטים והצרכים הכלכליים של תקופת ההקמה וההרצה יהיו מאורגנים היטב. הכוונה היא, בין היתר, לבחירה של רואה חשבון, בדיקת ההון העצמי, הגורמים שדרכם ניתן לגייס הון, השגת מימון בתנאים מיטביים וכן הלאה.
  • עבודה עם האנשים הנכונים – אף עסק אינו עובד בחלל הריק והמרכיב האנושי משחק תפקיד משמעותי. לכן, לפתיחת עסק מצליח יש להבין אילו עובדים ובעלי תפקידים אתם מחפשים, עם אילו ספקים כדאי לעבוד ואיך לנהל משא ומתן מולם, איך למצוא נותני שירות מצוינים – למשל בתחום המדיה הדיגיטלית, במיקור חוץ כגון רואה חשבון ועורך דין, וכדומה. יועץ עסקי מנוסה יוכל להפנות אתכם לאנשים כאלו.
  • בקרה שוטפת – עסק מצליח חייב להיות מנוטר מאלף ועד תו עם דוחות שמהווים עבורו מעין "מצפן" האומר אם מתקדמים בכיוון הנכון. ללא בקרה, פשוט לא ניתן לדעת אם העסק רווחי, באיזו מידה ולהשוות לצפי. בדיוק מסיבה זו יועץ עסקי בונה ליזם דו"ח תזרי מזומנים, דו"ח רווח והפסד ודו"ח תכנון מול ביצוע להשוואת הביצועים בפועל מול התוכנית העסקית. בנוסף, בעל העסק חייב לדעת לנהל את תזרים המזומנים שלנו, לנתח את המצב הכלכלי ולהסיק מסקנות מהדוחות, וזאת היועץ העסקי ילמד אותו.

כאמור, בסופו של תהליך נמזגים כל הנתונים אל תוכנית עסקית ברורה ומפורטת, המביאה את לוחות הזמנים, את הצעדים שיש לבצע, כיצד עושים אותם, מתי עושים ועם מי. כפי שאמרנו, פתיחת עסק מצליח אינה עניין של מה בכך והיא צריכה להתבסס על הכנה הולמת, על ייעוץ מקצועי ועל כלים המאפשרים לקבל החלטות מושכלות המובילות להצלחה.

אודות הכותב : ירון לוי הינו כלכלן ויועץ עסקי מומחה לעסקים, בעל תואר ראשון ושני מאוניברסיטת ת"א בהצטיינות ובעל נסיון עסקי רב עם מאות הצלחות והמלצות .ירון לוי הינו  הבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי",

טלפון ליצירת קשר: 03-5377088

ירון לוי. צילום: מיכל רותם

ירון לוי – ייעוץ כלכלי ועסקי. צילום: מיכל רותם


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר