המסכות של דיוניסוס ואריאדנה שהתגלו בחפירות בקסטרא (צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות)
המסכות של דיוניסוס ואריאדנה שהתגלו בחפירות בקסטרא (צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות)

סיפורה של העיר העתיקה קסטרא דרך ממצאים ארכיאולוגיים

התצוגה הארכיאולוגית מוצגת בימים אלה באכסניית אנ"א (אגודת אכסניות הנוער בישראל) בחיפה. אוצרת התצוגה נוית פופוביץ': "הפריטים מספקים הצצה למעגל החיים ולאמונתם של תושבי המקום - מחיי היומיום, הכלכלה והמסחר ועד לחיי הרוח והפולחן"

פורסם בתאריך: 28.12.17 18:33

תצוגה ארכיאולוגית חדשה ומרתקת, אשר מספרת את סיפורה של העיר העתיקה קסטרא בדרום חיפה דרך ממצאים ארכיאולוגיים, מוצגת בימים אלה באכסניית אנ"א (אגודת אכסניות הנוער בישראל) בחיפה ביוזמת רשות העתיקות והאגודה. בתצוגה מוצגים ממצאים שהתגלו בחפירות ארכיאולוגיות שביצעה רשות העתיקות בשנות ה-90 באתר קסטרא ושבהן התגלתה העיר העתיקה קסטרא במבואות הדרומיים של חיפה, ליד אכסניית אנ"א.

הזיהוי ההיסטורי של האתר עם קסטרא של השומרונים, אשר נזכר במקורות, לא הוכח אך השם שגור בפי כל. בחפירות התגלתה עיר נוצרית גדולה ומשגשגת מהתקופה הביזנטית (לפני כ-1500 שנה, בין המאה הרביעית לספירה לאמצע המאה השישית לספירה), ובה שרידים של כנסיות גדולות, בתי מגורים, בתי מלאכה ומתקני תעשייה.

הפעילות הכלכלית והמסחרית וקשרי המסחר הענפים בעיר התבססו על ייצור של שמן ויין. על כך העידו שפע של בתי בד משוכללים, גתות ואלפי שברים של קנקנים שנחשפו ושימשו לאחסון התוצרת. סמוך לאתר התגלה בית קברות עשיר בממצאים שתוארך למאה הראשונה לספירה ועד למאה השביעית לספירה. עוד נחשפו מקווה וממצאים נוספים המעידים על קיומו של יישוב יהודי בתקופה הרומית (בין המאה הראשונה לפני הספירה למאה השלישית לספירה), אך אופיה של העיר בתקופה זו היה פגאני בעיקרו.

התצוגה מתמקדת בסיפורה של העיר בתקופות אלה ומעידה על עושרה התרבותי והכלכלי של קסטרא בעת העתיקה. הפריטים המוצגים בה מספקים הצצה לחיי היומיום של תושבי המקום – סירי בישול, כלי שולחן, תכשיטים, נרות ומטבעות. כמו כן מוצגות המנחות שנקברו עם המתים בבית הקברות – כלי זכוכית מרשימים שהשתמרו בשלמותם, תכשיטים, מראת כשפים ורצפת פסיפס צבעונית – אשר מייצגות את מנהגי הטקס ואת חיי הרוח והפולחן.

פריט נוסף שמעורר עניין רב הוא העתק של זוג מסכות חרס שהתגלו בבית הקברות של קסטרא: האחת, מעוטרת בשריגי גפן, שמתארת את דיוניסוס – אל היין, הטבע, הפוריות והצמיחה; והשנייה שמתארת ככל הנראה את אשתו של דיוניסוס אריאדנה, המזוהה כאלת השמחה והעצב והנישואים. שתי הדמויות קשורות גם לעולם המתים ולכן היו חלק ממנחות הקבורה.

 

מראת כשפים מאבן גיר אשר מוצגת התצוגה (צילום: יעל יולוביץ', רשות העתיקות)

מראת כשפים מאבן גיר אשר מוצגת בתצוגה (צילום: יעל יולוביץ, רשות העתיקות)

 

 

טקס הפתיחה של התצוגה נערך באכסניה בהשתתפות סגן מנהל רשות העתיקות יוסי לוי, סמנכ"ל תיירות וחינוך באנ"א עופר שפירא, והארכיאולוג ד"ר ג'רלד פינקלשטיין, חופר אתר קסטרא. התצוגה מוצגת בלובי האכסנייה ופתוחה לקהל הרחב ללא תשלום בתיאום מראש בטלפון.

אוצרת התצוגה נוית פופוביץ': "התצוגה מספרת את סיפורה של קסטרא ומשלימה את הביקור באתר הארכיאולוגי הסמוך. הפריטים המוצגים מספקים הצצה למעגל החיים ולאמונתם של תושבי המקום – מחיי היומיום, הכלכלה והמסחר ועד לחיי הרוח והפולחן".

שפירא: "באכסניות אנ"א מתארחים לאורך כל השנה בני נוער ממערכת החינוך הישראלית, משפחות של מטיילים ותיירים. אנ"א רואה חשיבות רבה ביצירת מערך תוכניות חינוכיות שמותאם למיקום האכסניה. התצוגה החדשה באנ"א חיפה היא צעד ראשון בסדרה מתוכננת של תצוגות ופעילויות ברחבי הארץ שתאפשר למטיילים להכיר רובד נוסף במעגל טיולים סובב אכסניה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר