המרכז לאמנות עכשווית פירמידה (צילום: יעלי גבריאלי)
המרכז לאמנות עכשווית פירמידה (צילום: יעלי גבריאלי)

אמנים הסירו עבודות מהתערוכה האחרונה שאצרה בר אור

אמנים מהמרכז לאמנות עכשווית פירמידה, שהציגו יצירות בתערוכה "מה עושה כאן בכלל פירמידה?" שאצרה ד"ר גליה בר אור, הסירו יצירות מהתערוכה כמחאה על אי חידוש העסקתה של האוצרת על ידי עיריית חיפה

פורסם בתאריך: 19.2.19 14:38

אמנים המשתתפים בתערוכה "מה עושה כאן בכלל פירמידה?" שאצרה ד"ר גליה בר אור במרכז לאמנות עכשווית פירמידה הסירו את יצירותיהם מהתערוכה כמחאה על אי חידוש חוזה העסקתה של בר אור על ידי עיריית חיפה. בכך נמשכת מחאת האמנים שהחלה במכתב חריף ששלחו האמנים לראש העיר עינת קליש רותם ובעצומה של אמנים מכל הארץ נגד הקיצוץ בתקציב המרכז, ונמשכה במפגן תמיכה בבר אור שהתקיים ברחוב מסדה ובהקמת דגם של פירמידה מול היכל העירייה.

האמן יעקב חפץ, שסיור בסטודיו שלו בפירמידה נכלל במסגרת התערוכה: "אלפי אנשים הגיעו לתערוכה וביקרו גם בסטודיו שלי. כחלק מהמחאה ביטלתי את האישור שנתתי להיכנס לסטודיו שלי. הטקסט היפה שהיה מעל דלת הכניסה לסטודיו כחלק מהתערוכה הורד. אמנם התערוכה עדיין קיימת כי לא כל האמנים לקחו את עבודותיהם, אבל הסטודיו שלי הוא כבר לא חלק מהתערוכה".

חפץ שולח אצבע מאשימה לסגן ראש העיר הרב דובי חיון, המשמש מחזיק תיק התרבות בעירייה: "חיון ממשיך לטעון שהסיבה להפסקת החוזה של בר אור היא אי עמידה בדרישות החוזים. אמנים רבים ובהם אני טוענים שבר אור, שהיא בעלת עמדה בכירה בסצנת האמנות הישראלית והבין לאומית, התחילה לגלגל פרויקט ענק ומרתק בעיר, ופתאום החליטו להפסיק את עבודתה. באופן טבעי, כשמעיפים את האוצר אי אפשר להמשיך ולהחזיק בתערוכה. נשאלות השאלות מיהו האחראי עכשיו ומי מנכס את התערוכה לעצמו. העסקנים הפוליטיים בעירייה מנהלים את האמנות, וכך היא נראית – פרובינציאלית. חיפה היא העיר השלישית בגודלה בארץ, אז למה מעמדה התרבותי הוא נמוך כל כך? בר אור יצרה מהפכה, והפסקת עבודתה פוגעת לא רק בפירמידה אלא בכל פעולות התרבות בחיפה".

 

 

לדבריו של חפץ, תערוכות שהיו אמורות להגיע לעיר לא תגענה בגלל המצב שנוצר: "אלפים הגיעו לראות את התערוכה בפירמידה. מתי בפעם האחרונה הגיעו לעיר אלפי אנשים כדי לראות יצירות אמנות בגלריה עירונית? סוף סוף יש בחיפה גלריה מהטובות בעולם, אז פוגעים בה? בגלריות כאלה אין לרשות המקומית שום תפקיד, ומה שקרה כאן זה שאנשים נכנסו לתוך תחום שהוא לא שייך להם. היה לי הכבוד להציג בתערוכה הגדולה הראשונה שפתחה את פירמידה, ואפילו למוזיאון תל אביב לא היתה רשימת אמנים כזו. קיבלנו יד חופשית לפעול, אבל היום יש מישהו בעירייה שאומר 'מי זו בר אור לעומתי? אנחנו ננהל את המקום המופלא הזה. למה שנחלק את הכבוד?'. אני אומר באחריות מלאה שמעכשיו המקום יידרדר לתהומות כי לא יגיעו לכאן כוחות עצמאיים".

בר אור: "זו היתה סאגה מצערת, ועכשיו מתנהלת מחאה. אני מקווה שהעתיד יהיה טוב יותר, ואני מתכוונות לעתיד האמנות בעיר, למערכות היחסים בין האמנים לרשות, להתנהלות וכו'. הפסקת עבודתי קטעה תהליך שהתחלתי בתחומים האלה, אבל אני מקווה שפירמידה תמשיך להתקיים".

חיון מסר בתגובה: "פניתי לייעוץ המשפטי של העירייה בשאלה איך מאריכים לבר אור את החוזה, ונאמר לנו שאסור לנו להאריך אותו ושאנחנו צריכים להוציא מכרז חדש שייקח כמה חודשים כי היא לא עברה ועדת מנכ"ל כנדרש ולא היה מכרז. הצעתי לה להיות אוצרת של עוד תערוכה אחת שם והיא לא הסכימה. אני לא פוסל אותה פרסונלית, וכשיתפרסם מכרז חדש לאוצרת הראשית היא תוכל להתמודד. היא פתחה במסע נגד ביחד עם כמה אנשים סביבה, וזה רק יוצר מחסום גדול יותר. האמנים שכועסים מקבלים מידע לא נכון בצורה לא מדויקת ועקומה. עד סוף החודש נקרא לכל האמנים שמשתתפים בתערוכה להסיר את היצירות שלהם. יש לי את הקו שלי, ולצערי יש מי שהולך איתי ראש בראש. זה כבר לא ברמה האמנותית אלא האישית, וחבל שזה כך".

באשר לדבריו של חפץ על כך שעסקנים מנהלים את התרבות בעיר אמר חיון: "אני לא מתערב באמנות. אני רוצה שקיפות וקריטריונים ברורים, אני רוצה לדעת לכמה זמן אמן מקבל סטודיו על חשבון העירייה ולמה אמן כזה ולא אחר, ואני רוצה לדעת שקבלת אמן כלשהו למרכז לא תהיה בזכות חברים ובגלל מישהו שצועק חזק".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. זאת גלריה, לא מוזיאון.

    זה לא מוזיאון ולכן לא צריך כלל אוצרת.
    האמנים השתמשו במקום כמחסנים, חלקם בכלל לא גרים בחיפה אלא במרכז ובצפון.
    הגלריה בפירמידה אמורה להיות גלריה, צריך מנהל גלריה ולא אוצרות.
    צריך שקיפות בקבלת אמנים עם ועדת קבלה עירונית ולא חבר מביא את חברו.
    מה שהולך בפירמידה זה שערוריה של חלקות משאב ציבורי לקליקה סגורה.

  2. חובב אומנות

    המינוי של בר אור היה לא חוקי ונעשה ללא מכרז, בניגוד למה שמתחייב בגוף ציבורי. אין סיבה להאריך לה את המינוי, מה גם שהיא פנסיונרית ולא נרשמה איזושהי התפתחות אומנותית בשנת ניהולה.

  3. קודם כל תושבי חיפה כקריטריון

    המקום שממה
    מוטב לתת אותו לאמנים צעירים שאולי ייצא מהם משהו בעתיד
    מאשר לאמני העבר שמזלזלים בחיפה ועובדים שם רק כי יקר להחזיק סטודיו במרכז

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר