ההיפודרום (צילום: יוסי מזור)
ההיפודרום (צילום: יוסי מזור)

לחם ושעשועים

פורסם בתאריך: 30.8.19 08:09

הנוסחה הברורה לכל היא “כשהציבור שמח, השלטון יציב”. מדיניות הלחם והשעשועים היתה נהוגה בעת העתיקה ברחבי האימפריה הרומית. הקיסר דאג לשעשע את ההמון במרוצי סוסים שנערכו בהיפודרום, בקרבות גלדיאטורים באמפיתיאטרון, בהצגות בתיאטרון המפואר שבנה לרווחת התושבים ובבתי המרחץ ששירתו את הציבור. הבילוי בכל אחד מהאתרים הללו כלל כמובן פולחן לכבודו של הקיסר שדאג להמון. את המושג “לחם ושעשועים” טבע המשורר והסטיריקן הרומי יובאנליס, בן המאה הראשונה. הוא ראה בכך את הידרדרות המוסר והמידות הטובות – פופוליזם לשמו, שמטרתו להסית את דעת ההמון מהצרות האמיתיות.

הטיול שלנו הפעם הוא לקיסריה – עיר הלחם והשעשועים – שנבנתה על ידי הורדוס לכבודו של הקיסר. זהו טיול קצר שנמשך כשעתיים ומתאים לכל המשפחה בכל ימות השנה. מצטיידים בשתייה, בכובע ובנעליים נוחות להליכה, כותבים באפליקציית ווייז “תיאטרון קיסריה” ויוצאים לדרך.

הכניסה לגן הלאומי כרוכה בתשלום – 39 שקל למבוגר ו־24 שקל לילד. שעות הפתיחה בימים ראשון-חמישי ושבת הן 17:00-8:00, ובימי שישי ובערבי חג 16:00-8:00. בכניסה תוכלו להתחמש במפת האתר ובדפי הסבר.

 

שיש בייבוא מרומא (צילום: יוסי מזור)

שיש בייבוא מרומא (צילום: יוסי מזור)

 

בשנת 23 לפני הספירה החל הורדוס בהקמתה של קיסריה. כדי לפנות שטח לבנייתה של העיר המפוארת הוא מחק מעל פני השטח את הכפר הפניקי שהיה במקום, ועל הדרך הוא הקים צמוד לעיר את הנמל הגדול ביותר של אותם הימים בים התיכון. בכניסה לאתר שוכן התיאטרון שנחשב לאחד מתיאטראות הקדומים והמפוארים שהתגלו בארץ. התיאטרון, שהיה יכול להכיל 6,000 איש ואשה, פעל מימיו של הורדוס ובמשך מאות שנים עד לתקופה הביזנטית, והוא שוחזר ומשמש למופעים גם בימינו. בהמשך ניצב ארמון השונית, שהיה מבנה מפואר אשר נבנה על קו הים.

 

התיאטרון (צילום: יוסי מזור)

התיאטרון (צילום: יוסי מזור)

 

ארמון השונית (צילום: יוסי מזור)

ארמון השונית (צילום: יוסי מזור)

 

בכניסה למתקן השעשועים הבא תמצאו שירותים ציבוריים מאותם הימים. הוראות השימוש היו פשוטות: להרים את הטוגה אל גובה המותניים ולהתיישב בנחת. נראה שהעובדה שאנשים עשו את צרכיהם זה לצד זה בלי מחיצות לא הפריעה להם להתרכז במשימה. צמוד לשירותים נמצאת הכניסה להיפוסטדיום. כאן התכנסו תושבי העיר כדי לצפות במרוצי הסוסים. ציורי הקיר שנחשפו במקום מעידים על שימושו הכפול של המתקן גם כהיפודרום למרוצי סוסים ומרכבות וגם כצירקוס – זירת שעשועים שבה נערכו מופעים ואירועים המוניים אחרים.

 

השירותים הציבוריים (צילום: יוסי מזור)

השירותים הציבוריים (צילום: יוסי מזור)

 

 

גרם המדרגות בצדו הצפוני של ההיפוסטדיום יוביל אתכם אל בית המרחץ המפואר של העיר. המקום, שהיה מקור לגאוותם של התושבים, שימש כמרכז ספא וכמועדון בריאות וכושר, והכל במחיר שווה לכל נפש. הכניסה היתה דרך הפָלָאֶסְטְרָה שבה היו מתעמלים. לאחר הטבילה בבית המרחץ וריכוך העור בחדר החם חזרו המתרחצים לפלאסטרה כדי לקבל עיסויים למיניהם.

 

בית המרחץ (צילום: יוסי מזור)

בית המרחץ (צילום: יוסי מזור)

 

אחד מהמכלולים המעניינים שנחשפו כאן היה קריית השלטון, ובטבורה לשכת המס המקומית. במרכז המבנה יש רצפת פסיפס ועליה הכתובת “אם תציית לשלטונות המס, אזי אין לך ממה לחשוש”. סביב הכתובת נמצאו ספסלי אבן שעליהם ישבו התושבים, תוך בהייה בכתובת והמתנה לגורלם בידי פקידי המס.

 

רחובות מרוצפים (צילום: יוסי מזור)

רחובות מרוצפים (צילום: יוסי מזור)

 

בהמשך המסלול תגיעו אל הנמל המשוחזר, שם תוכלו לצפות במיצג אורקולי אשר מספר על קיסריה בתקופות השונות. שווה צפייה. אל תוותרו גם על הביקור במגדל שבו תוכלו ליהנות מתצפית מרהיבה לכיוון הים וממיצגים נוספים. סביב הנמל יש חנויות, מסעדות ולקינוח גלידריה. טיול מהנה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר