מועדון סיף לילדים על הספקטרום האוטיסטי (צילום: זיו שי)
מועדון סיף לילדים על הספקטרום האוטיסטי (צילום: זיו שי)

לא על החרב לבדה: מועדון סיף לילדים על הספקטרום

זיו שי, אב לילד על הספקטרום, יו"ר בהתנדבות של עמותת מועדון הפועל חיפה בסיף, הגה לפני כשלוש שנים מיזם יוצא דופן: מועדון סיף לילדים על הרצף האוטיסטי, הפועל כיום עם כמה כיתות תקשורתיות בבתי ספר בעיר. "סיוף זה בעצם כמו שחמט, רק אתלטי", הוא אומר, "ילדים שהיה להם קשה אפילו לעמוד האחד מול השני, לאט-לאט הם משפרים המון דברים הקשורים בתכנון תנועה"

פורסם בתאריך: 25.10.21 14:18

בזכות תושייה של זיו שי, שהוא אב לילד על הספקטרום ויו"ר בהתנדבות של עמותת מועדון הפועל חיפה בסיף, ילדים חיפאים על הרצף האוטיסטי רושמים הישגים נאים בפעילויות ספורט ופנאי.

מועדון הסיוף פועל בחסות עיריית חיפה כבר יותר מ-80 שנה. החל משנות ה-90 פעילות המועדון מתקיימת במרכז הסיוף העירוני בקרית אליעזר. לאורך כל שנותיו עסק המועדון בקידום הספורט תוך שימת דגש על פעילות ערכית וחברתית.

בשנת 2018 זיהה שי צורך הנוגע לפעילות של ילדים על הרצף. עד היום, למעט טיפולים פרא-רפואיים, האפשרויות לפעילות מסוג זה היו מצומצמות ומוגבלות באופן קיצוני. פעילות ספורטיבית היא מסגרת שבה נפגשים ילדים ובני נוער ויוצרים קשרים בינאישיים. צמצום פעילות הילדים הלומדים בכיתות תקשורתיות לטיפולים פרטניים פוגעת בהיבט חשוב זה של התפתחותם החברתית המאותגרת מלכתחילה. בנוסף, ההשפעות של היעדר פעילות ספורטיבית ידועות ומוכרות וכוללות מוגבלות תנועה וניוון, השמנת יתר על נגזרותיה, בעיות ריכוז, מצבי רוח ועוד.

מועדון סיף לילדים על הספקטרום האוטיסטי (צילום: זיו שי)

מועדון סיף לילדים על הספקטרום האוטיסטי (צילום: זיו שי)

כילד, התאמן שי בסיף במועדון הפועל חיפה, יחד עם בני גילו תומר אור, שהיה אלוף העולם, ויואב אופנברג, שהיה אלוף ישראל, ומאוחר יותר הפך להיות עוזר מאמן, וכיום הוא המאמן הראשי. לפני חמש שנים הם איחדו כוחות. שי הצטרף לעמותה כדי לעזור לאופנברג בנושא הניהול. בשיחה אקראית עם בחור שסיים לימודי רפואה, על אף בעיות חמורות של קשב וריכוז, הוא למד שהסיוף חידד אצלו את נושא הדיוק והריכוז ולימד אותו לעבוד המון עם הראש.

"סיוף זה בעצם כמו שחמט, רק אתלטי", מסביר שי, "בשיחה הזו נכח חבר הנהלה נוסף שסייף במועדון בצעירותו וגם הוא אב לילד על הרצף. עשינו אחד ועוד אחד ועוד אחד ואמרנו שזה משהו שיכול להתאים לילדים שלנו. כאבא לילד שהיה אז בן 5, חשבתי איך אנחנו מקימים משהו אמיתי  ולא סתם חלטורה. חברנו לבית הספר ליאו באק', שם יש מעטפת מאוד טובה לילדי החינוך המיוחד בראשה עומדת מירב דרור. אגב, עד לפני שנה, כל הכיתות התקשורתיות של התיכונים היו רק בליאו באק. הצענו לה שאנחנו נשקיע בציוד, אנחנו נדאג למאמנת בחינם, אבל אנחנו רוצים בתמורה את הילדים של החינוך המיוחד ומרפאה בעיסוק, מישהי שהכרנו מראש".

והיא הסכימה.

"היום אנחנו מתחילים את השנה הרביעית של הפרויקט בבית הספר עצמו, ובאמת מהשנה הראשונה יכולנו להבחין איך ילדים שהיה להם קשה אפילו לעמוד האחד מול השני, לאט-לאט הם משפרים המון דברים הקשורים בתכנון תנועה. ראינו כי טוב, והחלטתי להציע אותו הדבר לכיתה של הבן שלי בבית הספר אהוד. עשינו הפעלה לשתי הכיתות התקשורתיות שם, שהייתה מאוד מיוחדת. היתה היענות של שישה-שבעה זוגות הורים, מתוך 12 ילדים בשתי הכיתות. הבאנו גם להם מרפאה בעיסוק וככה התחלנו להעביר להם שיעורים ברמה שבועית. הקבוצה הזו פועלת זו השנה השלישית, התלמידים כבר בכיתה ג', והיא פעלה ברצף לאורך כל תקופת הקורונה תוך שמירה על הנהלים. רואים את ההתקדמות שלהם, איך בהתחלה הם היו מאוד מפוזרים ואיך הם התקדמו. החל משיפור קואורדינציה וגמישות, דרך תרגול מיקוד, התמצאות במרחב, שגרה, והתמודדות עם גירויים כמו רעש, חום, ריח, מגע והכי חשוב – ארבעה ילדים השתלבו והיו לחלק בלתי נפרד מהמועדון".

 

ובינתיים אתם מתרחבים.

"במקור, כשרציתי לעשות את הפרויקט הזה, אמרתי שאנחנו חייבים קודם כל להתמקצע ואחר כך, לאחר שנדע שעשינו דברים נכונים עם אותם הילדים ונרגיש בטוחים במה שאנחנו עושים, נקפוץ עוד שלב. בסוף השנה שעברה פנינו לרשות הספורט בעיריית חיפה, וזכינו לשיתוף פעולה מדהים מניר שאול, מנהל הרשות, וגלית חכם האחראית על החינוך ברשות. ביחד החלטנו להגדיל את הפרויקט ולהרחיב אותו גם לחטיבות הביניים. התלמידים האלה מגיעים לשעה במועדון כחלק מתוכנית הלימודים. חברנו לבית הספר חוגים, שמגיעים בהסעות, ותלמידי בית הספר רעות שנמצאים חמש דקות מכאן. זו כבר הקבוצה הרביעית שלנו".

זיו שי (צילום: גיא זידל)

זיו שי (צילום: גיא זידל)

התוכנית הזו כבר מוכרת בארץ.

"יצרו איתי קשר מערים אחרות. הנגשנו כיתה בעתלית, והיא הקבוצה החמישית שלנו. התקשרה אליי מישהי מעיריית גבעתיים שרוצה לעשות משהו כזה. התקשר אליי אדם שיש לו שני ילדים על הספקטרום, והוא ממועדון סיוף באשדוד, שמע עלינו ומאוד התלהב. הזמנתי אותו לבוא לראות, ואנחנו נעזור לו לפתח משהו כזה באשדוד. השאיפה היא להקים עוד קבוצות בהמשך הדרך, לשלב ילדים במסגרת אימוני המועדון ולפעול להוסיף את ענף הסיוף ל-Olympics spacial. אני מאמין שככל שיעבור הזמן, אנחנו נוכל להרחיב את הפרויקט, עד שהוא יעמוד בפני עצמו. אני חייב לתת קרדיטים למאמנת אולה ברודסקי שהיא האחראית המקצועית של הפרויקט ששמו Special Fencing, למרפאות בעיסוק ניצן פרידמן ומירב גבירצמן ולשותף שלי ליוזמה יוני מנור. בלעדיהם זה לא היה קורה".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. איילת

    מרגש מאוד. המועדון הזה בכלל מכיל ומקדם. אוהבת ומעריכה את כל העוסקים במלאכה

  2. אלון

    מרגש לשמוע, כל הכבוד לכם!
    הלוואי ותצליחו לפתוח מרכזים שכאלו בעוד הרבה מקומות.

  3. אלעד

    איזה יופי!
    כל הכבוד על המיזם.
    זה מאוד מרגש לשמוע על זה, אתם עושים לרבים שירות גדול.
    אין כמוכם, המשיכו כך!

  4. אלעד

    אתם עושים לרבים שירות גדול.
    כל כך מרגש, המשיכו כך!
    אתם מציבים דוגמא נהדרת לסובבים אותכם.

  5. יוסי

    איזה יופי
    הלוואי וימשיך לגדול ולהתפתח
    יפה לראות איך התקופה כה קשה יוזמות כאלה נוצרות משיתופי פעולה כל כך רחבים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר