זירת הפיגוע בחדרה (צילום: דוברות המשטרה)
זירת הפיגוע בחדרה (צילום: דוברות המשטרה)

איגרת להורים: כך תסייעו לילדים להתמודד עם החשיפה לפיגועים

על רקע הפיגועים האחרונים: השירות הפסיכולוגי הייעוצי במשרד החינוך שלח איגרת להורים, ובה הנחיות התמודדות עם החשיפה לאירועים קשים. בין השאר מומלץ להורים למתן את חשיפת הילדים לתקשורת

פורסם בתאריך: 3.4.22 13:05

בעקבות גל הפיגועים הרצחני שאירע לאחרונה, שלח השירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י) – אגף בכיר במשרד החינוך, איגרת להורים ובה הנחיות איך לסייע לילדים להתמודד עם החשיפה לפיגועים. בין השאר מומלץ להורים למתן את החשיפה לתקשורת.

"הילדים ובני הנוער ברחבי הארץ נחשפו למידע אודות הפיגוע דרך אמצעי התקשורת והרשתות ולעיתים מתוך האזנה לשיחות בבית", נכתב באגרת, "אירוע כגון זה, בנוסף לתחושות הקשות המלוות אותו, עלול לערער את תחושת המוגנות ולעורר פחדים וחששות. כהורים, בכוחנו לעזור לילדינו להתמודד עם חשיפה לאירועים קשים. לתווך את האירוע באופן תואם גיל, לאפשר להם להתבטא ולשתף באשר על ליבם ולהשיב, ככל הניתן, תחושת ביטחון ומוגנות".

בהמשך האגרת מציע שפ"י להורים דרכים מעשיות לפעולה איך לשוחח עם הילדים בעקבות חשיפתם לאירועים מעוררי פחד. "נתווך את המידע באופן רגיש, מותאם וענייני – נאפשר לילדים לשתף במה שהם יודעים על האירוע, חושבים או מרגישים בעקבותיו. נביע הבנה לחששות ולפחדים וניתן להם מקום. נסייע לילדים להבין את האירוע במילים פשוטות, באופן שמותאם לגילם. נמנע ממידע מיותר שעלול להצית את הדמיון ולעורר פחדים נוספים. נדגיש שהאירוע הסתיים. ככל שהילדים צעירים יותר, כך נשאף לקצר את השיחה ונשתדל להתנסח במשפטים קצרים וברורים", לשון האיגרת.

המלצה נוספת עוסקת בעשיית סדר במכלול העובדות. "נתאר את העובדות בבהירות ובאופן מאוזן. נענה לשאלותיהם באופן מותאם ונסייע להם להבין את המציאות המורכבת. נאפשר להם לשתף בקשיים ונדבר באופן שמעביר מסר של ביטחון וזמינות. ננסה להשיב תחושת שליטה במצב בדגש על היום שאחרי – כוחות הביטחון שעובדים כדי לשמור על האזרחים, הרופאים שמטפלים בפצועים והקהילות שתומכות במסירות בפצועים ובמשפחות".

 

 

לגבי חשיפת היתר לתקשורת נכתב באגרת: "נעזור לילדים להבחין בין עובדות לבין דעות או שמועות, לשם הבנה מדויקת יותר של האירועים. בהזדמנות זו נסביר את הסכנה שבהעברת שמועות ואת חשיבות הזהירות וההקשבה לגורמים מוסמכים בלבד. נעודד את הילדים למתן את הצפייה באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות, ולבחור להימנע מלצפות בתמונות ובסרטונים. נדבר עם הילדים על תופעת הפצת סרטונים מזירת הפיגוע, נעזור להם להבין את הפגיעה שהדבר מסב למשפחות הנפגעים ואת הקושי שבצפייה במראות הקשים ונבין ביחד עימם מדוע חשוב לעצור את ההפצה אם סרטון כזה מגיע אלינו".

כמו כן מתייחסים בשפ"י לילדים המגלים חרדה בעקבות האירועים. ההמלצות הן: להביע מסרים בוני חוסן, להביע ביטחון, תקווה ואופטימיות, לשמור על שגרה – "השגרה מחזקת ונותנת מסר של שליטה ורציפות; לעודד את הילדים לשתף בשאלות, במחשבות וברגשות – "כך שיחושו ביטחון לפנות אלינו שוב ולשתף בקושי"; להפקיד בידי הילדים תפקידים שמתאימים ליכולותיהם – "פעילות ומילוי תפקיד אחראי מחזקים וממתנים עיסוק יתר בפחדים"; לשדר אמון ביכולת התמודדות של הילדים, להיות ערניים ובמידת הצורך להתייעץ עם גורמי המקצוע בבית הספר ובקהילה.

בסיום האיגרת נכתב: "בימים עצובים כגון אלו אנו 'מתאמנים' כמשפחה על היכולת לשתף בקושי, לגלות אמפתיה ורגישות לסביבה ולסמוך על החוסן ועל הכוח המשפחתי שלנו ושבנו. נזכור שכל ילד וכל ילדה מגיבים בדרכם, ולכן אנו צריכים לא להיבהל, אלא להיות נוכחים ורגישים. לא למהר לפרשנויות, אך לשמור על ערנות. הורים יקרים, אנא, אל תישארו לבד. אם אתם בתקופה של עומס רגשי או שיש לכם שאלות מורכבות, פנו למחנכת, לגננת, ליועצת, לפסיכולוגית או למנהלת, שתפו את קרוביכם ופנו גם לגורמי תמיכה נוספים בקהילה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר