גג בית הספר נאות פרס (צילום: שרה פרל)
גג בית הספר נאות פרס (צילום: שרה פרל)

העירייה מתקינה גגות סולאריים בבית הספר בנאות פרס, ההורים מאיימים להשבית את הלימודים

ההורים חוששים מעוצמת הקרינה שתיפלט מהממירים, שיפעילו את המערכת הסולארית, ודורשים מהעירייה שתמנה מומחה חיצוני שיבדוק את הנתונים בשעת עבודת שיא של המערכת. יפה נוף, האחראית על פרויקט הגגות הסולריים בעיר: "חברת יפה נוף תשמח לממן מומחה בלתי תלוי לבחינת עוצמת הקרינה, וזאת על מנת לקדם את הפרויקט החשוב"

פורסם בתאריך: 22.5.22 17:50

הורים בנאות פרס מאיימים להשבית את בית הספר בשכונה, לאור רצונה של העירייה להתקין מערכות סולאריות בגג מבנה בית הספר. לדברי ההורים, הם חוששים מקרינה ודורשים, כי העירייה תמנה מומחה חיצוני שיבדוק את המערכת בשעת עבודת שיא ויאשר כי לא קיים חשש מקרינה שתסכן את הילדים.

עוד במארס בשנה שעברה פרסם התאגיד העירוני יפה נוף מכרז להקמתן של מערכות סולאריות על גגות של מבנים בחיפה, ממנו עלה, כי בשלב הראשון תוכננה התקנתן של מערכות כאלה על גגות של 21 בתי ספר. בתי הספר שלגביהם הוגשה לחברת החשמל בקשה לקבלת אישור הם אחווה (קיסריה 20), אילנות (הסנה 8א'), איינשטיין (איינשטיין 133), אלון (יגאל אלון 8), בן גוריון (קרן היסוד 33), הרצל (צדקיהו 6), חופית (החיננית 3), טשרניחובסקי (טשרניחובסקי 34), יזרעאליה (צ'רניאבסקי 20), נופים (סורוקה 22), עין הים (יציאת אירופה 17), עלייה אנתרופוסופי (העלייה השנייה 27), רוממה ניגונים (אורן 27א'), תל חי (הגליל 107), חוגים (לאון בלום 9), תיכון מקיף שקד קרית חיים (הגדוד העברי 48), רעות (צה"ל 41), אלמותנבי-שיזף (הבישוף חג'אר 1), אל-כרמה (סמטת הכרמים 3) והישיבה התיכונית יבנה (אליעזר אלתר 30) וכן גם בית הספר בנאות פרס.

רויטל כהן, נציגת ועד ההורים בשכונה: "העירייה מתכננת להתקין מערכות סולאריות על גג בית הספר. אני בסדר עם הרעיון, אנחנו צריכים לעבור לתהליכים ירוקים ולהיות בעד איכות הסביבה, אבל העירייה עושה פה מחטף. המערכת הסולארית כבר נמצאת בבית הספר, והבנתי שהיום (ראשון), מתכננים להתקין אותה. הלוחות אמנם לא מייצרים קרינה, הם מונחים על הגג ומהשמש הם מייצרים חשמל. אבל צריך משהו שיפעיל אותן, הן לא עובדות מעצמן. לכן יש ממירים. הממירים האלה הם תוצרת 'וואווי' והם לא קיבלו את אישור ה-FDA. ארה"ב, מעצמת האנרגיה הסולארית לא עובדת איתם. קיבלתי ייעוץ ממהנדס שמומחה לקרינה, שאומר שבסיום ההתקנה, רצוי לבצע מדידה נוספת כמובטח במסמכים ולוודא ששום ילד לא ישהה במקום עם שדה מגנטי מעל 2 מילגאוס. עיריית חיפה לא הביאה שום מומחה מטעמה לבדוק האם הקרינה מממירים אלה אינה עולה על הקרינה המותרת בחוק".

מה אתם רוצים?

"על מנת שלא יבלבלו לי את המוח שהחברה עצמה עושה את הבדיקות, כי יש פה ניגוד אינטרסים מובהק, אם העירייה דואגת לבריאות ילדינו, ושהדבר הזה אכן לא מזיק ברמת הקרינה ולא מטגנים לילדים שלנו את המוח, שיעמידו מומחה ניטרלי, שישלמו לו כסף ושיעשה את הבדיקות הרלוונטיות ויגיד לנו שאנחנו יכולים להיות רגועים, כי הקרינה הזו לא מזיקה. אבל לא סתם ככה שהממיר יושב במנוחה, אלא כשהוא בעבודה. שימצאו זמן בחופשות או כשהתלמידים לא בבית הספר. הבדיקה צריכה להיעשות על הממירים בזמן שהם בשיא עומס העבודה שלהם, על מנת להבין באמת מהי עוצמת הקרינה".

אתם מאיימים בהשבתת הלימודים.

"לא קיבלנו שום מבדקי בטיחות ממומחים ניטרליים, נטולי אינטרסים, שהדבר הזה לא מסוכן. אם זה לא יקרה, אנחנו נשבית את בית הספר".

 

 

מיפה נוף נמסר בתגובה: " כחלק מהחלטת הממשלה למעבר לשימוש של 30 אחוז אנרגיות מתחדשות, מקימה יפה נוף עבור עיריית חיפה פאנלים סולאריים על מבני חינוך. המהלך החשוב מתבצע לאחר שאושר על ידי משרד האנרגיה ומועצת העיר ומלווה על ידי מינהל החינוך בעירייה וגורמי שיתוף ציבור.

"עד כה כבר הוקמו במסגרת הפרויקט עשרות גגות סולאריים בחיפה בדומה לגגות שהוקמו בערים נוספות בישראל ובעולם כולו, כאשר בית הספר בשכונת נאות פרס הוא בית הספר האחרון בחיפה המתוכנן לעבור בשלב זה לשימוש באנרגיה סולארית.

"הפאנלים והממירים המיועדים לבית הספר אושרו לשימוש על ידי מכון התקנים והמשרד להגנת הסביבה, ואולם בניגוד לנאמר, הם לא הגיעו בשלב זה לבית הספר. בתוך כך, הועבר לוועד הורי בית הספר מסמך של משרד האנרגיה, המאשר שלא קיימת קרינה בנוסף לבדיקת קרינה שבוצעה טרם הקמת הגגות ולבדיקות הקרינה התקופתיות שייערכו אחת לחצי שנה אחרי הקמת המערכת.

"זאת ועוד, חברת יפה נוף תשמח לממן מומחה בלתי תלוי לבחינת עוצמת הקרינה, וזאת על מנת לקדם את הפרויקט החשוב. למרות כל אלה, בקשת הנהלת יפה נוף לקיים פגישה נוספת עם ועד ההורים בבית הספר וצוות הניהול, כדי לענות על השאלות שנותרו פתוחות ולתת פתרונות – נתקלה בשלב זה בסירוב".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. נאות פריז

    "הממירים של וואווי והם לא עברו אישור FDA"
    יעני הממירים הסולאריים לא אושרו על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי…
    בקיצור, אסור לאכול או לשתות את הממירים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר