גן ילדים (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
גן ילדים (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

עשרות ילדים עם לקויות למידה התגלו מתחילת שנת הלימודים

במסגרת התוכנית העירונית "מקפצה לחיים", הפועלת בשכונות כמו הדר, נוה שאנן, קרית שפרינצק ונוה דוד, מגיעים אנשי מקצוע לגנים ומאתרים ילדים בגילאים 4-3 עם לקויות למידה, שחלקם על הרצף האוטיסטי

פורסם בתאריך: 28.1.19 16:30

עשרות ילדי גנים בגילאים 4-3 עם לקויות למידה המצריכות טיפול, חלקם על הרצף האוטיסטי, התגלו מתחילת שנת הלימודים הנוכחית. הילדים עם הלקויות נמצאו במסגרת התוכנית העירונית "מקפצה לחיים" הפועלת בשכונות שער העלייה, נוה דוד, קרית שפרינצק, קרית אליעזר, בת גלים, הדר עליון, הדר תחתון, נוה שאנן, קרית שמואל וקרית חיים.

התוכנית פועלת ב-47 גנים באמצעות התאגיד העירוני המרכז לקידום למידה, שלו חמישה סניפים ברחבי העיר. כחלק מהתוכנית מצטרפים אל הצוות החינוכי בגן אנשי מקצוע, ובהם קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק ופסיכולוגים, שמגיעים לגן מדי שבוע וצופים בילדים.

 

 

מנהלת התוכנית אני בוגין: "יש טבלאות נורמטיביות מסודרות שבהן מצוין מה מצופה מילד מגיל 3 ואילך. אנשי המקצוע בודקים את הילדים אל מול הטבלאות ומאתרים לקויות. לפעמים מדובר רק עיכוב על רקע סביבתי".

מהו אותו עיכוב?

"למשל קלינאי תקשורת בודק אוצר מילים – בגיל 3 זהו פרט חשוב מאוד – ואם מגלים אוצר מילים דל, לעתים מתברר שהילד בא מבית שבו לא דוברים עברית, וכתוצאה מכך השפה של הילד היא דלה. אם יש פער גדול מול הנורמה, ההנחה שלנו היא שיש משהו מעבר. דוגמה נוספת – מרפא בעיסוק בודק יכולות של מוטוריקה גסה כמו טיפוס על סולם. זה נותן תמונת מצב על יכולתו של הילד להתנתק מן הקרקע, על יכולת הפרדת תנועה בטיפוס ועל יכולות של מוטוריקה עדינה שכוללת גם חשיבה ותפישה מרחבית. כאשר בבדיקה עולה שהילד לא חשוף מספיק לתרגול ולאימון זה מצביע על כך שלא לקחו אותו מספיק למגרשי משחקים ולא תנו לו מספיק הזדמנויות תנועתיות כדי לפתח את התחום, אחרי שהבעיה מאותרת, הצוות עובד עם הילד, עם ההורים וכמובן עם הגן".

מהו קורה כשמתגלה ילד עם לקות?

"בכל גן יש בממוצע יש שלושה-ארבעה ילדים שאנחנו חושדים שהבעיה שלהם נובעת מלקות מסוימת ולא מחסכים סביבתיים. הילדים הללו מופנים לאבחונים שמגלים שברוב המקרים שאנחנו צודקים. מדובר בעשרות ילדים שיש להם לקות, וההורים לא מודעים לכך. המסגרת שהילדים מגיעים אליה בגיל 3 היא המסגרת הפורמלית הראשונה שההורה פוגש, והילדים עם הלקויות עדיין לא מאותרים. אנחנו עוזרים בעיבוד של התהליך הזה כי פתאום ההורה מתבשר שלילד יש איזה קושי שצריך טיפול. כשפתאום מוצאים ילד בגיל 3 על הרצף האוטיסטי זה לא פשוט להורים ולגן, אבל בשביל זה אנחנו שם – לסייע".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר