קנאביס רפואי (צילום: אמיר כהן, רויטרס)
קנאביס רפואי (צילום: אמיר כהן, רויטרס)

מכללת עמק יזרעאל: תואר עם התמחות בקנאביס רפואי

המכללה האקדמית עמק יזרעאל פותחת תוכנית לימודים חדשה שתכשיר מומחים לקנאביס רפואי. התוכנית תעסוק בגידול קנאביס ובהיבטיו הרפואיים, המשפטיים והפסיכולוגיים. במכללה מדווחים על אלפי פניות בבקשה להתקבל לתוכנית ומדגישים: התנסות בקנאביס אינה דרישה מקדימה

פורסם בתאריך: 8.8.19 12:51

לראשונה בארץ תעניק המכללה האקדמית עמק יזרעאל תואר ראשון עם התמחות בקנאביס רפואי. ההתמחות תיעשה במסגרת החוג למדעי ההתנהגות ותעסוק בשלושה היבטים מרכזיים – גידול וייצור קנאביס רפואי, רפואה ופרמקולוגיה, וכלכלה ומשפט.

לצד הלימודים התיאורטיים ישתלבו הסטודנטים בשנה השלישית ללימודים בעבודה מעשית בחוות גידול ובמפעלי ייצור, ישתתפו בסמינר מחקר שייערך בחטיבות מו"פ (מחקר ופיתוח) בחברות פארמה שונות בתחום הקנאביס הרפואי, ויבקרו במעבדות מחקר אוניברסיטאיות.

תנאי הקבלה לתוכנית הוא עמידה בריאיון אישי שיתקיים בסוף השנה הראשונה ללימודים. בחוג למדעי ההתנהגות מציינים כי לריאיון יוזמנו רק סטודנטים עם ממוצע ציונים של 88 ומעלה במקצועות נבחרים במדעי ההתנהגות בשנה א', ובהם בקורס מבוא של קנאביס לרפואה.

 

מכללת עמק יזרעאל (צילום: תומר נויברג, ג'יני)

מכללת עמק יזרעאל (צילום: תומר נויברג, ג'יני)

 

את הרעיון לפתוח תוכנית כזו בעמק יזרעאל יזם נשיא המכללה פרופ' יצחק הרפז שחיפש רעיון לפתיחת אפיק לימודים בין תחומי חדשני. במסגרת חיפושיו הוא גילה לפני שנה שבתחום הקנאביס הרפואי אין תוכנית אקדמית בין תחומית אלא רק תוכניות דיסציפלינריות במקצועות כמו רפואה, רוקחות וחקלאות. לצורך לימוד הנושא הוא טס לצפון אמריקה וגילה שגם שם אין תוכנית לימוד בין תחומית, ולכן החליט לייסד אותה בעצמו.

הרפז: "תעשיית הקנאביס היום היא מה שהיתה תעשיית הסייבר לפני עשר שנים. גם את התעשייה הזו ישראל צריכה ויכולה להוביל. התעשייה הזו כבר מאופיינת בלא מעט מיזמים וטכנולוגיות חדישות, וכבר עכשיו ברור שהפוטנציאל הכלכלי שלה יכול להגיע לעשרות מיליארדי דולרים. אני גאה בכך שאנחנו הראשונים לפתח התמחות אקדמית בקנאביס רפואי. לנוכח ההשפעה המשמעותית שצפויה לתעשייה זו על המשק הישראלי בשנים הקרובות, יש צורך באנשי מקצוע מיומנים שיצעידו את התחום קדימה, ולכן אנחנו רואים חשיבות עליונה בהכשרת בוגרינו למקצועות החדשים בשוק העבודה".

 

פרופ' יצחק הרפז (צילום: טל גליק)

פרופ' יצחק הרפז (צילום: טל גליק)

 

לראש התוכנית מונתה ד"ר אפרת בראל, פסיכולוגית בהכשרתה. "בוגרי התוכנית החד חוגית הזו יקבלו תואר ראשון במדעי ההתנהגות, שכולל הרבה קורסים בפסיכולוגיה וקורסים שיוקדשו ללימודי קנאביס, וזאת בניסיון לספק הבנה לאורך שרשרת הערך הזו. התוכנית תעסוק בנושאים שמתחילים בהיבטי הגידול, הייצור וההדברה, עוברים דרך אספקטים של תעשיית הפארמה וסוגיות משפטיות, כלכליות, רפואיות, פארמקולוגיות, פארמוקינטיות ואפילו אטימולוגיות, ומסתיימים במטופל שעומד בחזית ביחד עם בני משפחתו. בשלב הזה מגיע החיבור למדעי ההתנהגות – פסיכולוגיה".

לצורך כתיבת תוכנית הלימודים נפגשה בראל עם גורמים בתעשיית הפארמה שהודו בפניה שאכן נישה אקדמית בתחום הקנאביס אינה קיימת. בראל: "עולות שאלות כמו מי יושב מול המטופל ועוזר לו לבחור את הזן הנכון לו, ומי מייעץ למשפחות. כיום אין פונקציה כזו".

אין אף אחד שמסביר למטופל מה זה קנאביס רפואי?

"יש, אבל אין מי שנמצא עם המטופל ועם משפחתו בביתם, מלווה ומדריך אותם. יש כאן הרבה היבטים אבל אין קואורדינטור. למשל, המטפל צריך מתווך כשהוא נמצא מול הרופא שממנו הוא מבקש קנאביס או מקבל ממנו המלצה לקנאביס. צריך מישהו שמבין. אמנם מי שירשום בסופו של דבר את המרשם לקנאביס יהיה הרופא ולא הבוגר שלנו, אבל הבוגר יבוא עם הבנה מעמיקה בתחום ויוכל לסייע למטופל. הבוגר שלנו יכול להיות גם שליח של חברת פארמה שמייצרת קנאביס רפואי, והוא יהיה זה שיביא אותו למטופל, ידריך אותו ויהיה איתו בקשר אם למשל צריך להוריד או להעלות את המינון".

איך המטופלים יגיעו לבוגר שלכם שיעבוד בתחום?

"מכיוון שאנחנו בונים את הכל תוך כדי תנועה, אני לא יכולה לשרטט קו מתאר ברור. זה לא תואר בראיית חשבון שאחרי שעוברים את מבחני לשכת רואי החשבון יש מקצוע ביד. כאן הכל עדיין בחיתולים. אנחנו בונים את התפקיד ביחד עם התעשייה והולכים איתה יד ביד כי הסטודנטים שלנו ישתלבו בה בעבודה המעשית. כשהם יעבדו בעתיד בחברות הפארמה הם יהיו הנציגים שיישלחו למפגשים עם המטופלים, ואם הם יעבדו בחקלאות הם יתמחו בגידול זני קנאביס רפואי. הבוגרים שלנו יסיימו תואר במדעי ההתנהגות עם הבנה מעמיקה בקנאביס, וזה יאפשר לבעלי חוש יזמי יוצא דופן לפרוש כנפיים ולצאת לדרך עצמאית בתחום. יש הרבה צמתים שאינם מטופלים לאורך שרשרת הערך הזו, כך שהכל פתוח. אנחנו לא מבטיחים לסטודנטים משהו שאינו קיים אבל אנחנו הראשונים להציע משהו במסגרת אקדמית. היום אנחנו הסנונית הראשונה אבל לא לאורך זמן. אני מאמינה שעוד מוסדות אקדמיים יגלו את התחום וייכנסו אליו, ואז גם ייווצרו עיסוקים ומקצועות חדשים. אנחנו בהחלט רוצים לקחת חלק בזה".

 

ד"ר אפרת בראל (צילום: המכללה האקדמית עמק יזרעאל)

ד"ר אפרת בראל (צילום: המכללה האקדמית עמק יזרעאל)

 

לדבריו של הרפז יש אלפי פניות להתקבל לתוכניות: "אנחנו מציעים את התוכנית לסטודנטים שעולים לשנה ב', כאשר תנאי הקבלה הוא עמידה בריאיון אישי לבדיקת התאמה. אנחנו רוצים לראות אצל הסטודנטים זיקה לתחום ומחויבות כי בסופו של דבר הם אלה שיעמדו במחקר עם מטופלים. צריך מישהו עם גישה ועם אוריינטציה למטופל".

כמה שעות סימסטריאליות כולל הקורס?

"בשנה א' קורס מבוא, בשנה ב' שלושה קורסים ובשנה ג' 20-18 שעות סימסטריאליות, כולל עבודה מעשית וסמינר מחקר אמפירי שיתבצע במכוני מחקר מובילים שפתחו את שעריהם בפנינו. בהמשך אנחנו מקווים לפתח מעבדה כזו גם אצלנו".

נדרשת גם התנסות בקנאביס רפואי?

"זהו לא אחד מהתנאים המקדימים. גם אני אישית מעולם לא התנסיתי. מי שבא מהמקום של רצון להתנסות בקנאביס אני אאלץ לאכזב אותו עמוקות".

 

מעבדה לייצור קנאביס רפואי (צילום: Raphael Marchante, REUTERS)

מעבדה לייצור קנאביס רפואי (צילום: Raphael Marchante, REUTERS)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר