רקטור אוניברסיטת חיפה פרופ' גוסטבו מש בוועידת ערי ישראל לחינוך (צילום: ראובן כהן)
רקטור אוניברסיטת חיפה פרופ' גוסטבו מש בוועידת ערי ישראל לחינוך (צילום: ראובן כהן)

"יותר ויותר סטודנטים באים היום לעשות תואר שני בפעם השנייה"

בוועידת ערי ישראל לחינוך הסביר רקטור אוניברסיטת חיפה פרופ' גוסטבו מש את תנאי הקבלה של המוסד והדגיש את השאיפה של האוניברסיטה לחדש ולהתעדכן בעקבות השינויים הטכנולוגיים המשמעותיים שעוברים שוק העבודה והמקצועות השונים, גם בתחומי הלימוד וגם בשיטות ההוראה

פורסם בתאריך: 25.8.19 17:02

רקטור אוניברסיטת חיפה פרופ' גוסטבו מש התייחס היום (ראשון) בוועידת ערי ישראל לחינוך שנערכה בחיפה לאופן הקבלה לאוניברסיטה ולתנאים. מנחה הכנס יוסי מזרחי הזכיר את שר האוצר לשעבר יאיר לפיד שלא סיים תואר אקדמי, והציג את השאלה עד כמה הבגרות והתואר האקדמי נחוצים בכלל.

מש ציין בתשובתו לאוניברסיטה הפתוחה שאינה דורשת תעודת בגרות לשם קבלה ואמר שבתקופת כהונתו כרקטור החליטה האוניברסיטה שדי בכך שסטודנט יעבור שלושה קורסים מתוקשבים ברמה נדרשת כדי להמשיך בחוג לימודיו, גם ללא עמידה בתנאי סף נוקשים. "איפה הבעיה?", המשיך מש, "הבעיה היא בחוגים שדורשים בסיס משותף ידוע מראש. ברפואה, למשל, האוניברסיטה צריכה לדעת איפה להתחיל את לימודי הביולוגיה, והיא מתחילה היכן שהלימודים הפסיקו בתיכון. בכל פקולטה להנדסה צריכה לדעת איפה להתחיל את לימודי המתמטיקה והפיזיקה. בארצות הברית הלימודים בקולג' נמשכים ארבע שנים, ובשנה הראשונה נוצר השוויון הזה. אצלנו מתחילים את האוניברסיטה לא בגיל 18 אלא אחרי צבא או אחרי שירות קבע, והסטודנט רוצה כבר לקבל את התואר. לכן המטרה שלנו היא לדאוג שיהיה בסיס משותף מינימלי בכל המדינה, בעיקר בכיוון של מתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה ואנגלית, מעבר לנושא של אזרחות שכדאי לחזק אותו, במיוחד לנוכח מה שאנחנו רואים לקראת הבחירות הקרובות לכנסת".

מש אמר שאין פתרון אחד שמתאים לכולם אלא פתרונות רבים: "במקרה של לפיד אני לא בטוח שהייתי מכשיר אותו יותר טוב להיות סופר או עיתונאי מאשר הוא הכשיר את עצמו. בוודאי לא הייתי מכשיר אותו להיות פוליטיקאי. אבל בואו נסכים שבשביל רפואה היית רוצה שלסטודנט שמתקבל ללימודים יהיה ידע בביולוגיה וידע מינימלי במתמטיקה, ואותו הדבר בהנדסה".

מש התייחס למרוץ החדשנות שהאוניברסיטה נמצאת בו: "אנחנו נמצאים כבר כמה שנים בתוך מהפכה טכנולוגית שהולכת וצוברת תאוצה, בעיקר בגלל נושא הבינה המלאכותית. יש כמה מקצועות שנעלמו, כמו הכנסת נתונים למחשב וקלדנות, והמון סניפי בנק בישראל ובעולם נסגרים והעבודה עוברת למכונות. גם תחום התחבורה ישתנה בגלל המכוניות האוטונומיות. בקמפוס הנמל יתחיל לפעול בית הספר למדעי הנתונים של אוניברסיטת חיפה. רכשנו ארבעה בניינים וישכנו בהם החוג למדעי המחשב, החוג לסטטיסטיקה והחוג למערכות מידע ביחד עם התוכנית של מדעי הנתונים. הם ישתלבו באקולוגיה של היזמות בסביבה".

מש פירט את התוכניות של האוניברסיטה לכלל החוגים ואמר: "אנחנו מנסים להכשיר את הסטודנטים שלנו החל מ-1 באוקטובר, כך שכל סטודנט יוכל לבחור מה שהוא רוצה ללמוד, בעיקר במדעי הרוח ובמדעי החברה, ומעבר למה שהם בוחרים הם צריכים לבחור אחד משלושה אשכולות שמקנה עשר נקודות זכות. אשכול אחד הוא אשכול נתונים שבו מועברים קורסים בתחום התכנות ובתחום מערכות המידע הגיאוגרפיות, אשכול שני יעסוק בתחום היזמות ואשכול שלישי יעסוק בחשיבה ביקורתית. פתחנו תוכנית של מדעי הרוח הדיגיטליים, שמשלבת תחומים כמו היסטוריה ומערכות מידע, כי גם במדעי הרוח נכנסת יותר ויותר המכונה הלומדת".

 

 

מזרחי שאל את מש מהי הסיבה לכך שסטודנט ילך ללמוד באוניברסיטה אם הוא יכול להרוויח כסף בלי להשתמש בשירותיה, ומש השיב: "כמובן שיש כאלה. סיבה אחת לכך היא שבישראל יש מוסד שמכשיר בני נוער מוכשרים מאוד למקצועות טכנולוגיים תוך מעקף של האוניברסיטה. זה לגיטימי, למרות שהם יחזרו בסופו של דבר לאוניברסיטה כי אנשים מחליפים את המקצוע שלהם שלוש או ארבע פעמים במהלך חייהם. לכן צריך לפתח את הלמידה לאורך החיים. אנחנו רואים היום יותר ויותר סטודנטים שבאים לעשות תואר שני בפעם השנייה, שזו תופעה חדשה. הם לא עושים את זה תואר אחרי תואר, אלא בהפרש של עשר שנים".

השאלה הבאה שהציג מזרחי למש היתה אם מעבר לסוג הלימוד יש גם שינויים באופן הלימודים או שהסטודנטים ימשיכו לפגוש באוניברסיטה את השיטה הפרונטלית הוותיקה. "אנחנו בתהליך של שינוי שיטות הלימוד", ענה מש, "אבל זה לא מספיק עמוק. בגלל הרגולציה של המועצה להשכלה גבוהה, מותר שרק עד שליש מהקורסים יהיו מתוקשבים. בארצות הברית, באוניברסיטאות המכובדות ביותר, יש תארים שהם לגמרי מתוקשבים. למה? כי מועצת חכמי התורה – סליחה, המועצה להשכלה גבוהה – דנה, דנה ודנה והחליטה שסטודנט צריך ששני שליש מהתואר שלו יורכב מקורסים פנים אל פנים".

מזרחי הביע הבנה להחלטה של המועצה להשכלה גבוהה מחשש לפריחה של תארים בהתכתבות ודוקטורטים פיקטיביים, ומש אמר: "בוא נהיה רציניים. אוניברסיטאות ומכללות ציבוריות בישראל לא יחלקו תעודות בהתנדבות. אוניברסיטת חיפה קיימת 45 שנה. היא הכשירה עשרות אלפי אנשים בכל אזור הצפון. אפשר לתת קצת קרדיט. אגב, המועצה להשכלה גבוהה מורכבת כולה מאנשים מבוגרים מאוד".

מש הדגיש שחלק מהמקצועות השתנו ואחרים עוד ישתנו: "אנחנו פותחים השנה תואר במשפטים ללא משפטנים, וזאת מכיוון שכל מנהל וכל אדם שעוסק בבני אדם ובקבלת החלטות זקוק היום לידע משפטי כדי לקבל החלטות נכונות".

מש סיים את דבריו באמירה שלפיה בשנה הקרובה הסטודנטים יפגשו "אוניברסיטה אקטיביסטית, אקטיבית ומעורבת, שפועלת לקידום העתיד בתחומי המחקר וההכשרה לשוק העבודה. אני חושב שהם יפגשו אוניברסיטה טובה מאוד".

 

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר