בית הספר ליאו באק (צילום: אריאל מזרחי)
בית הספר ליאו באק (צילום: אריאל מזרחי)

ליאו באק יפעיל תוכנית לחיזוק מעמד מדעי הרוח

התוכנית מיועדת לתלמידי כיתות ח' ו-ט' והיקפה יהיה 17 שעות שבועיות. היא תעסוק ביסודות הרוח, בערכן של הקריאה והכתיבה ובנושאים כמו דמוקרטיה וטוטליטריזם במתכונת של סדנאות ותוך עידוד למידה עצמית, פרשנות ויצירה

פורסם בתאריך: 19.9.19 15:17

יוזמה של בית הספר ליאו באק לקידום ולחיזוק מעמדם של מדעי הרוח במערכת החינוך העל יסודי באמצעות תוכנית מיוחדת אומצה על ידי משרד החינוך במחוז שאף משתתף במימונה ביחד עם הספרייה הלאומית. שם התוכנית הוא "רוח אחרת – נלחמים על הרוח", והיא תתחיל לפעול בתום חגי תשרי.

התוכנית תפעל כפיילוט בכיתות ח' ו-ט' בליאו באק והוקצו לה 17 שעות שבועיות, שבמסגרתן יועברו לתלמידים שיצטרפו תוכניות העשרה וסיורים מעבר לשעות הרגילות שמקבל כל תלמיד במערכת החינוך במקצועות מדעי הרוח. במחוז ממתינים לראות אם התוכנית תצליח כדי להעביר אותה בבתי ספר נוספים.

את התוכנית מרכזת ד"ר דפנה הרן, רכזת המחוננים והמצטיינים בליאו באק, ושותפים בה גם החוג למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה שילווה את תוכנית הלימודים ומערכת החינוך העירונית.

בדברי ההסבר לתוכנית נכתב: "זה שנים רבות מעמדם של מדעי הרוח והחינוך ההומניסטי נמצא בירידה מתמדת בארץ ובעולם. אין מדובר רק בירידה הדרמטית במספר המורים והתלמידים בחינוך העל יסודי ובמוסדות להשכלה גבוהה בתחומי מדעי הרוח, כי אם גם בהשטחת השיח הציבורי והערכי לשיח חד מימדי, ומתוך כך לעתים קיצוני ואף אלים. רוחניות היא לא מקצוע אלא גישה והשקפת חיים. ניתן ללמוד פיזיקה בעומק אינטלקטואלי, רוחני, רגשי ותוך התייחסות להיבטים הערכיים של המקצוע, וניתן ללמוד פילוסופיה ותנ"ך ללא שאר רוח ועומק כלשהו".

 

 

מנכ"ל מרכז חינוך ליאו באק הרב אופק מאיר: "האתגר הגדול שניצב בעת הזאת בפני החברה בכלל ומערכת החינוך בפרט הוא חינוך ועיצוב דורות של בני אדם שיוכלו להנהיג את העולם, מתוך יראת כבוד לידע ואחריות בעיסוק בו ובפיתוחו. בעולם שבו השיח הקובע הוא הפוסט האחרון והציוץ הרכילותי ביותר שנראה לאחרונה בטוויטר, חשוב להעמיד מנהיגות בעלת יכולות רוחניות, שכליות ורגשיות עמוקות ורחבות. מנהיגות שכדברי המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק תדע לבכות, לשחוק, לדבר ולנגן. למדעי הרוח יש תפקיד קריטי בעיצוב המנהיגות הזאת".

מנהל חטיבת הנעורים בליאו באק ערן ברסלר: "בשכבת כיתות ח' אנחנו מתכוונים לפתוח מדי שנה שתי קבוצות שבכל אחת 20-12 תלמידים, ובשכבת כיתות ט' תפעל קבוצה אחת של 30-20 תלמידים".

מה כוללת תוכנית הלימודים?

"בסמסטר א' נלמד את המבוא לתוכנית שיעסוק ביסודות הרוח האנושית, בערכן של הקריאה והכתיבה, בהתנסות בכתיבה יצירתית, בניהול מחלוקות ושיח מורכב, ובהבנת כוחן של דילמות כמנוע צמיחה רוחני ואנושי. בסמסטר ב' ילמדו התלמידים אשכול של מדעי הרוח שיחליף את הלמידה השגרתית של המקצועות היסטוריה, תנ"ך וספרות. ההוראה תתקיים במתכונת סדנאית סביב נושאי רוחב ותשלב הקניית ערכים של למידה עצמית, חקר, התפתחות אישית, עבודת צוות, עידוד קריאה פרשנות ויצירה. בשכבת כיתות ט' הנושא המרכזי יהיה דמוקרטיה, טוטליטריזם ומה שביניהם. אני מקווה שזו התחלה שתיצור שינוי במצב הקיים".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. למה לחזק לימודים המקנים ידע בעל ערך נמוך בשוק התעסוקה?

    מדעי הרוח גוועים ולא בכדי. לא ניתן להתפרנס מהם כראוי והקהל מצביע ברגליים.
    ולכל מי שאומר שחשוב לטפח מקצועות אלו, יתכבדו המעוניינים ויעשו זאת בזמנם החופשי.

    תלמידי ישראל צריכים להתמקד בלימוד מדעים ושפות זרות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר