חיפה (צילום: ירון צור לביא)
חיפה (צילום: ירון צור לביא)

מחאת ההורים מתרחבת: "אין חשיבה ואין התחשבות"

תושבי רמת אלון, רמת ספיר, רמת חן, רמת הנשיא ונאות פרס שמוגדרות כצהובות נסערים מכך שילדיהם לא חזרו ללמוד בגלל שיוכן של השכונות לרובעים כתומים, והם יקיימו ביום שלישי הפגנה ברחבת היכל עיריית חיפה. גם עובדי מת"מ זועמים על כך שהגנים במתחם סגורים. העירייה: "מודעים למצוקת ההורים אך מדובר בהחלטות ממשלה"

פורסם בתאריך: 14.2.21 07:57

לאחר שפתחו בעצומה לחלוקה מחדש של הרובעים בעיר, תושבי השכונות רמת אלון, רמת ספיר, רמת חן, רמת הנשיא ונאות פרס שמוגדרות כצהובות עדיין נסערים מכך שילדיהם לא יחזרו ללמוד במוסדות החינוך לפחות עד יום רביעי בגלל שיוכן של השכונות לרובעים כתומים. גם פנייתה של עיריית חיפה לפרויקטור הקורונה פרופ' נחמן האש לא הרגיעה את הרוחות, והפגנה שתוכננה להתקיים אתמול (מוצ"ש) מול ביתה של ראש העיר עינת קליש רותם ברמות ספיר בוטלה ברגע האחרון. התושבים החליטו לפעול כחוק ולקבל מהמשטרה אישור, וההפגנה תתקיים ביום שלישי בשעה 10:00 ברחבת היכל העירייה.

"אני עובדת חיונית", אומרת רו"ח בלה טל מנאות פרס, "אם לא אגבה מסים, למדינה לא יהיה כסף לשלם דמי אבטלה, חל"ת ומענקים לעצמאים. אני מוצאת את עצמי כבר שנה שלמה בקונסטלציה הזויה עם שני ילדים קטנים בבית -בת 4 ובן שנתיים. השכונה שלי היא צהובה, אבל איכשהו הוחלט לחלק אותנו לרובעים ואיחדו אותנו עם קרית שפרינצק, נוה דוד, עין הים ועוד כמה שכונות, כך שאנחנו מוגדרים כתומים, ולכן לא פותחים את מוסדות הלימוד בשכונה. עיריית חיפה יודעת לגבות מאיתנו ארנונה כאילו אנחנו גרים בכרמל, אז אתם לא יכולים כשנוח לכם לגבות ממני יותר כסף, וכשלא – לסגור אותי. אני מרגישה שאין חשיבה ואין התחשבות. צריך לעשות חשיבה מחדש ולפתוח אותנו. אין סיבה שאשאר בבית עם ילדים קטנים כשהשכונה שלי צהובה לפי משרד הבריאות. שום סיבה".

מעבר לעצומה, מה אתם מתכננים לעשות?

"רצינו לקיים אתמול הפגנה מול ביתה של ראש העיר כדי שמישהו שם למעלה יתעורר, אבל בסוף נקיים אותה באמצע השבוע. לא ממש משנה לי מי הגדיר אותי – משרד החינוך, משרד הבריאות או העירייה – תשנו את ההגדרה. למה להקשות עלינו? יש אנשים במינהל החינוך שרוצים מאוד לעזור, ואני קוראת לקליש רותם לתקן את העוול הזה. יש לנו תשעה חולי קורונה בכל השכונה, רובנו מחוסנים במנה השנייה, אז למה לסגור אותנו?".

גם עדי אסולין נמצאת בבית כבר שנה שלמה. היא יצאה לחל"ת ממשרד הפרסום שבו עבדה כדי להיות עם שלושת ילדיה, בזמן שבעלה נוסע לעבודתו בתל אביב. "אני גרה בנאות פרס עם שלושה ילדים קטנים בבית – האחד במעון, השני בגן עירייה והשלישי בכיתה א' – ושלושתם יהיו גם בשבוע הקרוב ללא מסגרות למרות שהשכונה היא צהובה ועם שיעור מתחסנים מהגבוהים בחיפה", היא אומרת, "וזאת למה? כי החליטו לאחד אותנו עם שכונות שאינן קשורות אלינו, למרות שבחלוקה אזורית מבחינת תשלומי הארנונה הן לא חלק מאיתנו. עד עכשיו חשבתי שמילא, כולנו באותה סירה, אבל כשמגיעים לחוסר הגינות כזה אנחנו זקוקים לכל עזרה כדי לתקן את העוול ולהחזיר את ילדינו לשגרה סוף סוף".

אורטל האס מרמת אלון, אמא לשלושה: "יש לי ילדים בגן חובה, בכיתה ג' ובכיתה ו'. את הבכורה שלי אלוהים שכח כבר מזמן, היא מסכנה, שנה ללא שגרה. אין לי מילה אחרת להגדיר את מצבה מלבד מסכנה. נעשתה חלוקה לפי אזורים על ידי העירייה והכל טוב ויפה, אבל כשמדברים על הקורונה ועל העניין הבריאותי אין שום משמעות לקטע הגיאוגרפי. אי אפשר לקחת את רמת אלון ולקשר אותה לנוה שאנן רק בגלל הקרבה. אם שם יש תחלואה גבוהה, מה זה קשור למה שקורה אצלנו בשכונה? ומה שעשו בנאות פרס זה עוד יותר מזעזע. הם במערב חיפה וקשרו אותם לבת גלים. מה הקשר? זה מראה על חוסר חשיבה בחלוקה".

כנראה שבגלל ריבוי הפניות ביקשה העירייה מפרויקטור הקורונה לאפשר גמישות בחזרה ללימודים.

"העירייה לא היתה צריכה לתת יד לדבר הזה ולהבין שהחלוקה הזו היא גיאוגרפית בלבד ושאין בה שום היגיון. יש לבודד רק אזורים שבהם רמת התחלואה היא גבוהה. החלוקה הקיימת היא לא נכונה ולא עניינית. מדובר בילדים שגזרתם עליהם להיות בבית עוד שבוע לפחות. כואב לנו על הילדים שכל בוקר שלהם נפתח במריבות על הזום. כל יום זה מסע חדש".

אתם כועסים גם על מה שקורה ברמות רמז ורמות ספיר.

"זו תעלומה. רמות רמז ורמות ספיר שייכות לחבל נוה שאנן, אז איך קרה שבתי הספר פיכמן והבונים וארבעה גני ילדים פתוחים? איך זה שהעירייה שייכה את מוסדות החינוך שם לחבל רמות כאשר כל השכונה שייכת לחבל נוה שאנן? גנים שנמצאים ברחובות פיכמן וחביבה רייך פתוחים, וגנים שנמצאים ברחובות בורלא ובורוכוב סגורים. איך באזור גיאוגרפי אחד יש חלוקה לשני חבלים? פה באמת אין היגיון. זה הדליק אצלנו נורה אדומה ועורר התנגדות עזה. למה החריגו ופתחו את מוסדות החינוך שלידנו, ואנחנו סגורים. זה לא נראה לנו".

תושבת אחרת מרמת אלון שלחה לקליש רותם הודעה בווטסאפ: "אני כותבת לך עם המון דאגה, גם כעובדת בית החולים רמב"ם עמוסה (מחלקת הדימות) וגם כאמא לשלושה ילדים בגילאים 10, 8, ו-5 שהולכים לבית ספר ולגן ברמת אלון. עד כמה שידוע לנו, רמת אלון היא צהובה, יש בה שבעה חולים מאומתים ו-44 אחוז מתחסנים – נתון מכובד ביחס לאוכלוסייה צעירה בשכונה הכי צעירה בחיפה. מכורח החלוקה לחבלים בעיר הוצמדנו לשכונות נוה שאנן וזיו – שכונות עם סימון כתום על סף אדום – לאורך רוב ימי המשבר. רמת אלון שמרה לאורך רוב ימי המשבר על גווני הצהוב ואף ירוק. בית הספר אלון מעולם לא נסגר בגלל מקרי הדבקה, למעט כמה מקרים של כיתות בודדות שנשלחו לבידוד, וכך גם לגבי הגנים. בקשתנו הנואשת היא להחריג את השכונה מחבל נוה שאנן מכיוון שרמת אלון היא שכונה סגורה, בית הספר כמעט לא מקבל תלמידים מנוה שאנן, ולכן לא נכון להשאיר את התלמידים בבית. ידוע לנו שבית ספר פיכמן ששייך לנוה שאנן הכתומה נפתח, ולכן לא ברורה לנו ההחלטה לא לפתוח את בית הספר אלון ואת הגנים בשכונה".

 

 

אבל לא רק בשכונות אלו התעוררה בעיה. במתחם מת"מ יש שני אשכולות גנים של נעמ"ת – צפוני ודרומי – שבהם לומדים ילדים מגיל שלושה חודשים ועד גיל 6, אשר פתוחים בימים רגילים מהשעה 7:30 בבוקר ועד 17:00. ביום חמישי הגנים הללו היו סגורים בגלל שאזור מת"מ נצבע בכתום, ועוד באותו היום קיבלו ההורים הודעה משמחת שהגנים ייפתחו היום (ראשון). אלא שביום שישי בשעה 18:00 ההחלטה בוטלה.

"מת"מ זה לא אזור מגורים אלא אזור תעסוקה של הייטק, ואין שם בכלל אנשים, במיוחד עכשיו, כי כולם עובדים מהבית", אומרת לריסה ברודצקי, שלה יש ילד באחד מהגנים, "אין סיבה לשייך את האזור הזה לאזור מגורים או לצבע כתום. כל הילדים שלומדים בגנים האלה לא גרים שם – הם מגיעים ממקומות שונים – אז מה הקשר לאזור כתום או ירוק?".

איך זה שאישרו פתיחה ולמה ביטלו?

"ביום חמישי ההורים התחילו לעשות בלגן, וקצת אחרי השעה 17:00 כתבו לנו הודעה שהרשויות אישרו לפתוח את הגן ביום ראשון. מנהלת הגן הגיעה ביום שישי כדי לנקות, לקבל אוכל ולעשות הכל כדי שהגן יהיה מוכן לפתיחה. בערב היא קיבלה הודעה מהמפקחת של נעמ"ת על כך שהרשויות חזרו בהן ושצריך אישור החרגה יתרה ממשרד הבריאות כדי לפתוח את הגן בגלל שהוא נמצא באזור הכתום. אין מילים, כולם כבר התארגנו להיום מבחינת העבודה. אנחנו ההורים החליטו שרק אנחנו נוכל להפעיל לחץ כי לא הגיוני שאנחנו וילדינו סתם נשב בבית בגלל סיבה לא מוצדקת. איך החליטו שזה אזור כתום? זה הרי מקום עבודה".

ההורים של הילדים בגנים האלו עובדים כולם במת"מ?

"כן, אחד מהתנאים להתקבל לגן הוא שהורה אחד לפחות עובד במת"מ, ומקפידים על כך מאוד. זה גן מצוין ולא אחליף אותו. גם אם אמשיך לעבוד מהבית, שווה לי להסיע את הילד שלי לגן. רק שיפתחו כבר".

מעיריית חיפה נמסר: "העירייה מודעת למצוקתם של ההורים ופועלת בכל דרך אפשרית להקל עליהם, אך מדובר בהחלטות ממשלה. נאות פרס הוגדרה כשכונה כתומה, גני נעמ"ת נמצאים במבואות הדרומיים שמוגדרים כשכונה כתומה, ואזור הטכניון שבו נמצאים גני נעמ"ת האחרים הוגדר כשכונה כתומה. מי שהודיע להורים אחרת עשה זאת על דעתו ולא בסמכות. באשר לרמת אלון הוגשה בקשה לחבר את השכונה לחבל כרמל, והיום אחר הצהריים צפויה להתקבל תשובה. מוסדות החינוך יפעלו בהתאם להחלטות שיתקבלו. יצוין כי בתי הספר פיכמן והבונים נמצאים על קו התפר בין צהוב לכתום ואושרו כצהובים, אך רמת אלון אינה נמצאת באותו הקו".

עוד נמסר כי "בתוך כך ומתוך רצון להקל על ההורים פנתה העירייה למגן ישראל בניהולו של פרופ' אש בבקשה לאפשר גמישות באישור לימודים. בבקשה, שהועברה ביוזמתה של קליש רותם, מוסבר כי חיפה חולקה לשבע גזרות בהמלצת מגן ישראל במטרה לבודד אזורים שרמת התחלואה בהם גוברת. חיתוך צבעי הרמזור לצרכי לימודים גזר את מצבה של העיר ביום שני שעבר לפי התחלואה שהיתה קיימת ביום זה בכל אחת משבע הגזרות העירוניות. הצבע ניתן לכל חבל בנפרד לפי היחס שבין מספר החולים למספר התושבים. עובדה זו יוצרת מצב שבו התושבים בשכונות ירוקות שנמצאות בחבל כתום אינם יכולים לשלוח את הילדים לבתי הספר ולגנים. בעיה נוספת המתעוררת כתוצאה מהחלוקה לחבלים גדולים היא שקבוצות אוכלוסייה גדולות שהתחסנו אינן נהנות מיתרון זה. לעירייה קיימת אפשרות להחמיר את החלטות הממשלה בתת שכונות אדומות, אך אין בסמכותה להקל על שכונות ירוקות שנמצאות בחבלים כתומים או אדומים. לאור כל אלה מבקשת העירייה אישור לניהול גמיש במערכת החינוך, כך שהיא תוכל לפתוח בתי ספר לפי מצב התחלואה בשכונה ולא לפי חיתוך מצב שרירותי בהתאם ליום אחד בשבוע והשתייכות לחבל גדול שאינו משפיע על שכונה ספציפית".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גנים פרטיים הם בכלל על איזוריים. מה זה משנה הכתובת שבה נמצא הגן???

  2. יריב

    השכל הבריא אומר שצריך לצבוע בתי ספר לפי האוכלוסיה שמגיעה ללמוד בו ולא רק לפי האוכלוסיה שמתגוררת בסמוך (מה ההשפעה על בית ספר אם אוכלוסיה מבוגרת באותה שכונה לא מחוסנת או חולה ?).

  3. ייי

    אין שכל אין דאגות, שלטון של פקידים ככה המדינה מתנהלת ותמשיך להתנהל כל עוד יושבים אנשים תת רמה ורפי שכל ומנהלים את העניינים בגופים הציבוריים המושחתים האלה

  4. עע

    מצנזרים תגובות, נהייתם צפון קוריאה ואיראן בושה לגוף תקשורת שמסית ככה

  5. תגובה לשלמה כהן

    אתה משתמש פיקטיבי עלוב, ובאותה עליבות אתה מדברר את העבריינית המורשעת ואת חבר מרעיה.
    מביש ומביך שהעירייה מפעילה טוקבקיסטים בתשלום שמצדדים באוזלת ידה.

  6. שרי

    יש בתי ספר וגני ילדים שמגיעים אליהם מכל העיר ואפילו מחוץ לעיר.
    צריך להגדיר בפינצטה אזורים מועדים ולא במבט מלמעלה.

  7. נמצא הפתרון: להחריג את תושבי חיפה מעיריית חיפה

    עיריית חיפה: גוף כושל שלא עושה שום דבר חוץ מלגבות ארנונה ולהרוס את העיר חיפה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר