נמל המפרץ (צילום: רמי שלוש)
נמל המפרץ (צילום: רמי שלוש)

רשות נחל הקישון: "תוכנית המתחם הלוגיסטי של נמלי ישראל – הרסנית"

ברשות נחל הקישון אומרים, כי בדיקה תרמית שביצעו הוכיחה הבדלי חום משמעותיים בין שטחי אחסנה ואספלט לבין שטחים ירוקים, וכי המתחם הלוגיסטי של נמלי ישראל יתרום להתחממות הגלובאלית. בנמלי ישראל מגיבים: "הבדיקה שנעשתה אינה מדעית ומציגה באופן לא מהימן ממצאים מסולפים"

פורסם בתאריך: 24.8.21 10:46

ברשות נחל הקישון טוענים, כי תוכנית האחסנה הלוגיסטית של חברת נמלי ישראל היא הרסנית ותגביר את תופעת ההתחממות בעיר. ברשות מסבירים, כי תופעת אי החום העירוני, נגרמת כאשר השמש מחממת את הכבישים והבניינים ביום, והחום שנאגר נפלט באיטיות בשעות הערב ונכלא בתחום השטח העירוני. לאחרונה ביצעה רשות הנחל בדיקה באמצעות מצלמה תרמית, וברשות אומרים, כי הבדיקה מוכיחה את טענתם זו.

ראש תחום סביבה ברשות הנחל, איתן צנטנר: "ביצענו את הצילום באזור מלחת הקישון, שאליו צמודים שטחי אחסנה ומכולות של חברת נמלי ישראל. הצילום התבצע באמצעות רחפן, שעליו הורכבו מצלמה תרמית ומצלמה רגילה. הצילומים התבצעו על ידי חברת 'מכנף', המספקת שירותי מיפוי אוויריים. בצילומים ניתן לראות בבירור את הפרשי הטמפרטורה בין השטחים הירוקים הפתוחים ובין משטחי האספלט והמכולות, שפלטו חום רב. באזורים שמכוסים צמחייה הטמפרטורה היא כ-29 מעלות. בדרכי העפר החשופים הטמפרטורה היא כ-36 מעלות, במשטחי האחסון הטמפרטורה של משטחי האספלט היא כ-43 מעלות, וטמפרטורת המכולות מגיעה עד כדי כ-47 מעלות צלזיוס".

צילום תרמי מרחפן של שטחי אחסנה (צילום: חברת "מכנף" עבור רשות נחל הקישון)

צילום תרמי מרחפן של שטחי אחסנה (צילום: חברת "מכנף" עבור רשות נחל הקישון)

ברשות הנחל טוענים, כי נמל המפרץ שייחנך בשבוע הבא, ב-1 בספטמבר – הנמל השלישי המצטרף לשני הנמלים הקיימים כבר בחיפה – הוקם על שטח שיובש בים, ובכך משבש את משטר הסעת החול וגורם לכרסום מתמשך בחופי חיפה והקריות. "הפעלת הנמל תגרום לעומס תחבורתי כתוצאה מתנועת המשאיות ולהגברת זיהום האוויר במפרץ מהמשאיות ומהאוניות שיעגנו בנמל", אומרים ברשות הנחל, "בנוסף, נמל זה זקוק לשטחים בנויים, שעליהם מחסני ענק או שטחי אספלט לאחסון מכולות. אחסנה זו מגבירה, כפי שראינו בצילומים התרמיים, את תופעת אי החום העירוני, ומוכיחה שוב ושוב שאין תחליף לשטחים הירוקים הפתוחים ועד כמה חשוב להקים פארק גדול ומשמעותי במורד הנחל".

רשות הנחל הגישה עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד תוכנית האחסנה הלוגיסטית של חברת נמלי ישראל, בדרישה שלא לבנות מחסנים ושטחי מכולות בצמוד לנחל הקישון, באזור הרגיש ביותר שלו מבחינה אקולוגית. לטענת הרשות, לשטחי הלוגיסטיקה יש חלופות רבות במרחב, בעוד לנחל קישון אין חלופת מיקום.

מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים: "צמצום שטחי האספלט של חברת נמלי ישראל והרחקתם מנחל קישון הוא צעד הכרחי, כאחד מצעדים רבים נוספים, שמדינת ישראל נדרשת להם על מנת להיות חלק מהמאמץ העולמי לריסון התחממות כדור הארץ. זאת, במיוחד לאור דוח פאנל מדעני האקלים הבינלאומי, לפיו הטמפרטורה בישראל כבר עולה בקצב מהיר יותר מהממוצע העולמי. אנו רואים כיצד השטחים הפתוחים המהווים שטחי חלחול טבעי מקטינים את תופעת ההצפות בחורף וכיצד הם תורמים להורדת הטמפרטורה העירונית. לכן, חשוב לצמצם את שטחי אחסון של חברת נמלי ישראל ולהרחיב את שטח פארק הנחל במקומם. רשות נחל הקישון תמשיך להיאבק למען צדק סביבתי לתושבי המטרופולין החיפאי ותעמוד על זכותם ליהנות מערכי הטבע של נחל קישון וסביבותיו, בדיוק כפי שנהנים תושבי המרכז מפארקים רחבי ידיים לאורך נחלי הירקון והאיילון".

 

 

עשרות מיליוני שקלים בסקרים סביבתיים

מחברת ישראל נמסר בתגובה: "טענות רשות נחל הקישון, החוזרות על עצמן פעם אחר פעם, מנותקות לחלוטין מהמציאות ופוגעות בפיתוח העיר חיפה ובתושביה, אשר זקוקים למקורות תעסוקה וחיזוק הכלכלה המקומית כמו אוויר לנשימה. פתיחת נמל המפרץ ופיתוח מרכז לוגיסטי מתקדם וחדשני הם צעד חשוב ומשמעותי בפיתוח מטרופולין חיפה והמפרץ לטובת חיזוק הכלכלה המקומית והלאומית. בתוכניות הפיתוח במרחב חיפה, השקיעה חברת נמלי ישראל עשרות מיליוני שקלים בסקרים סביבתיים, במטרה לאפשר את הפיתוח והצמיחה של פעילות הנמלים בישראל על פי סטנדרטים סביבתיים ומקיימים המחמירים ביותר.

"בפיתוח נמל המפרץ הושקעו יותר מ-5.5 מיליארד שקלים וניתן דגש רב להיבטים הסביבתיים הכוללים הטמעת טכנולוגיות חדשות ומתקדמות. למשל, הגנרציה באוניות העוגנות בו תהיה באמצעות רשת חשמל חיצונית ומקיימת במקום ממנועי האונייה. בנוסף, חברת נמלי ישראל השקיעה יותר מ-250 מיליון שקלים במנהרת תשתיות מתקדמת וייחודית, אשר תנטר מחדר בקרה את הצנרת העוברת בה ותמנע זיהומי קרקע.

"פיתוח מתחם לוגיסטי לצורכי המשק הישראלי והסוחרים באזור הצפון הוא תנאי מחייב לפעילות הנמלית התקינה. אם גורמים אינטרסנטים ימשיכו להערים קשיים שיפגעו בתושבי העיר ובפעילות הנמלית, תדרש חברת נמלי ישראל (חנ"י) להקים את המרכז הלוגיסטי רחוק מפעילות הנמל, דבר שיביא לפגיעה בתושבי העיר וייצור עומסי תנועה ועיכובים בפריקת הסחורות. הקמת פארק לוגיסטי מתקדם בסמוך לנמלים נדרשת למשק הישראלי, על מנת להבטיח שיפור השירות והתייעלות שתביא להורדת מחירים ותצמצם את הובלת המטענים מהנמל בכבישים.

"הדוח המתואר בכתבה לא הועבר מעולם לחנ"י אך ניתן ללמוד מהדברים המוזכרים בו, כי הבדיקה שנעשתה על פני המשטחים באמצעות רחפן היא אחיזת עיניים המציגה באופן לא מהימן ממצאים מסולפים, שכן לו הייתה נעשית הבדיקה באופן מדעי, מדויק ומקצועי הרי שהתוצאה הייתה שונה לחלוטין.

"צר לנו שמנכ"לית רשות הקישון, שרון ניסים, בוחרת להציג תמונה חלקית של המציאות בשטח במטרה לקדם אג'נדות שמטעות את הציבור ומציגות מצג שווא. בניגוד לנטען, תוכנית פיתוח עורף הנמל בחיפה כוללת פארק מודרני ומתקדם אשר משלב בין צורכי הנמל לבין פיתוח סביבתי נרחב הכולל פארק טבע מושקע על שטח של כ-600 דונם בעורף הנמלים, שטח שחנ"י העמידה ממקורותיה לרשות התושבים וישמש לפנאי ונופש עבור תושבי חיפה והאזור.

"חברת נמלי ישראל תמשיך בפעילותיה לקידום הנמלים בישראל בכלל ובאזור חיפה בפרט, שכן הנמל הוא החמצן הכלכלי של המדינה ומטרופולין חיפה, באופן שיביא לגידול במקומות התעסוקה במטרופולין לצד שמירה על ערכי הטבע והקיימות".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר