מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בזן (צילום: רמי שלוש)

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את מדד ההשפעה הסביבתית ל-2019: בזן שיאנית המזהמים

המדד של המשרד להגנת הסביבה מציג לציבור את נתוני הסיכון הסביבתי של חברות ומפעלים בבעלות ציבורית וממשלתית. בראש המדד עומד בזן שרשם עלייה של 18 אחוז בניקוד לעומת 2019. במקום החמישי – מפעל כרמל אולפינים

פורסם בתאריך: 20.10.21 07:30

מפרץ חיפה "מככב" במדד ההשפעה הסביבתית של המשרד להגנת הסביבה לשנת 2019 המתפרסם היום (רביעי), כאשר שיאנית המזהמים הארצית, כך על פי המדד, היא בזן.

המדד, המתפרסם זו השנה התשיעית, מספק את דירוג ההשפעה הסביבתית של חברות ומפעלים הנמצאים בבעלות ציבורית וממשלתית. הוא בוחן לעומק את הסיכון הסביבתי של 49 חברות ציבוריות, 124 מפעלי תעשייה גדולים וכ-700 תחנות דלק. המתודולוגיה מבוססת על מדד הערכת סיכונים סביבתיים של הסוכנות להגנת הסביבה הבריטית (מדד OPRA). הכנת המדד נעשתה בסיוע חברת DHVMED.

בראש המדד נמצא מפעל בזן, שרשם עלייה של 18 אחוז בניקוד משנת 2018. עלייה זו משמעותה – השפעה סביבתית גדולה יותר. בשנת 2019 בוצע שימוע למפעל על הפרות של חריגות בפליטה לאוויר ועל אי שדרוג תשתית. במהלך שנה זו תועדו הפרות רבות נוספות בעיקר של חריגות בפליטות לאוויר של מזהמים שונים וכן הפרות הנוגעות לטיפול בשפכים ולחומרים מסוכנים. כמו כן, למפעל ניקוד גבוה הנובע מכמות פליטות והעברות לסביבה.

ניקוד נוסף ניתן לבזן על הפרות מהשנים 2018-2017, כוללות הרשעה בפלילים על זיהום הנחלים גדורה והקישון ב-2010; כתב אישום בגין אירוע שריפת מכל שהכיל חומרים מסוכנים ותחזוקה לקויה של מכל זה; אירוע הזרמה לנחל בערכי מזהמים גבוהים מהמותר, אירוע שריפה, אי ביצוע ניטור לבנזן ועוד.

מפעל נוסף במפרץ חיפה ש"מככב" במדד הוא כרמל אולפינים הממוקם במקום החמישי במדד. המפעל הציג עלייה קלה של אחוז בניקוד ביחס לשנת 2018. בשנת 2019 בוצע שימוע למפעל בגין הפרה של מכסת השעות שבהן פעלו מתקני ייצור ללא הפעלת מתקן הטיפול לפליטות לאוויר. כמו כן, תועדו הפרות הנוגעות לחומרים מסוכנים וחריגות בפליטות מזהמים לאוויר. ניקוד נוסף ניתן על הפרות מהשנים 2018-2017 על הרשעה בפלילים על הפרות של חריגות בפליטות לאוויר, עיצום כספי שניתן על הפרות של מערכת הבקרה ומצלמות הלפיד, צווים מנהליים על חריגות בניטור סביבתי ופליטות חומרים אורגניים נדיפים, התראה ושימוע בתחום הפליטות לאוויר.

 

 

מבזן נמסר בתגובה: "למרות חוסר מהימנותו של המדד והמידע המטעה הניתן למשקיעים, קבוצת בזן רואה בהשקעה באיכות הסביבה חשיבות אסטרטגית, כפי שגם עולה מהנתונים הרשמיים המתפרסמים על ידי המשרד להגנת הסביבה. בשנים 2019-2018 קבוצת בזן הפחיתה פליטות בעשרות אחוזים, ביניהם הפחתה של 75 אחוז בפליטות הבנזן (בשנה אחת בלבד). הפחתה זו מצטרפת למגמה רב שנתית של הקבוצה, אשר הפחיתה משנת 2009 ועד 2019 בין 65 ל-95 אחוז מפליטות מזהמי אוויר העיקריים. בזן ממשיכה בימים אלה לתכנן פרויקטים ארוכי טווח שההשפעה הסביבתית החיובית שלהם תהיה משמעותית".

יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה – מפרץ חיפה, שרית גולן שטיינברג: "מדד המפעלים, שבו נמצא כי בז"ן מככבת בראש רשימת המזהמים לא מפתיע את תושבי מפרץ חיפה. הם חווים את הזיהום והסיכונים ממתחם בזן כחלק משגרת חייהם. 100 ימי החסד של הממשלה החדשה עברו. זו העת לקידום פינוי מתחם בזן. צריך להבין שמדובר בדוח מ-2019 שכבר לא רלוונטי. אין לנו זמן לתחקירים בדיעבד, צריך לעשות מעשים קדימה. מאז 2019 התרחשו עוד עשרות פליטות ואירועים. אנחנו לא כאן על מנת לכתוב את ההיסטוריה אנו כאן על מנת לשפר את העתיד. ממשלת ישראל חייבת לזכור, כי לא מדובר בדוחות, מדובר בחיי אדם. משמעותן של החריגות היא פגיעה בבריאות הציבור באזור מפרץ חיפה. נגמרו ימי הדיבורים, עכשיו הגיע הזמן למעשים".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר