עו"ד שרית גולן שטיינברג (צילום: מיכה בריקמן)
עו"ד שרית גולן שטיינברג (צילום: מיכה בריקמן)

איגוד ערים ורשות נחל הקישון מקדמים תוכנית להצלת נחל סעדיה

בדיון שהתקיים אתמול (רביעי) בוועדת איכות הסביבה הוצגה חלופה לתוכנית המורה על הסטה נוספת של תוואי הנחל וצפויה לפגוע בנחל ובסביבתו. הוועדה המליצה לעירייה לתמוך בבקשת רשות נחל הקישון לכלול את שטח נחל סעדיה בתחום ההכרזה של נחל הקישון

פורסם בתאריך: 30.12.21 11:58

איגוד ערים חיפה להגנת הסביבה, בשיתוף רשות נחל הקישון, יקדמו חלופה לתוכנית חפ1704ג, שתאפשר שמירה על תוואי נחל סעדיה הקיים היום ועל הסביבה האקולוגית הרגישה שהתפתחה סביבו.

בין השנים 2010-2007 הועתק תוואי נחל סעדיה לטובת הקמת מנהרות הכרמל. במהלך העשור האחרון התגלה, כי בנחל ובסמוך לו התפתחה סביבה אקלימית עשירה במגוון ביולוגי כולל של מינים נדירים. תוכנית חפ1704ג, המורה על הסטה נוספת של תוואי הנחל בצמוד לכביש בר יהודה, צפויה לפגוע בנחל ובסביבה הירוקה שהתפתחה סביבו.

בדיון שהתקיים אתמול (רביעי) בוועדת איכות הסביבה, הביעה יו"ר הוועדה שרית גולן-שטיינברג את עמדתה, כי יש לפעול להשבת הנחל לציבור. גם רשות נחל הקישון וגם איגוד ערים להגנת הסביבה הציגו תוכנית חלופית שתאפשר שמירה על נחל סעדיה בתוואי הקיים תוך מתן מענה לצורכי התוכנית במקומות חלופיים.

 

 

הפעיל החברתי אריק דרובוט, הנאבק למען הצלת הנחל, נפגש בעבר בנושא עם ראש העירייה עינת קליש-רותם, ולדבריו, באותה הפגישה נאמר לו, שאין כוונה לשנות את התוכנית. אלא שכעת רשות נחל הקישון ואיגוד ערים מציעים לפעול לקידום תוכנית חלופית, כשוועדת איכות הסביבה המליצה לעירייה לתמוך בבקשת רשות נחל הקישון לכלול את שטח נחל סעדיה בתחום ההכרזה של נחל הקישון.

דרובוט: "התוכנית אומרת שהתוואי של הנחל ישונה, קליש אמרה שהיא לא מעוניינת לשנות את התוכנית. אבל שינוי התוואי זו הצרה הקטנה, הצרה הגדולה היא שבעצם רוצים להזיז אותו לתוך מובלעת קטנטנה, משהו כמו 50 מ' רוחב על 400 מ' אורך מה שיהפוך אותו לסתם תעלת בטון חסרת משמעות".

גולן-שטיינברג: "נחל סעדיה הוא מהנחלים הייחודיים שיש בארץ. מה שאולי היה נכון לפני עשור לא רלוונטי להיום, וצריך לחשוב מחוץ לקופסה, כדי להשאיר את הנחל בידי הציבור. במקביל לכך, אנו בוחנים כל העת פתרונות מהירים לתשטיפים מהר הזבל הפוגעים בנחל. כמו כן יחידת האכיפה של האיגוד הונחתה לתגבר את האכיפה נגד עברייני השלכת הפסולת והמוסכים באזור".

סוגיית נחל סעדיה נמצאת גם על שולחנו של המשרד להגנת הסביבה. לפני יומיים הודיע המשרד כי הוציא התראה לעיריית חיפה על זיהום מתמשך של נחל סעדיה בשפכים המוזרמים ממוצא הניקוז העירוני אל מערכת הניקוז הטבעית וממנה אל הנחל, ומתשטיפים הנובעים מאתר הפסולת הישן וזורמים אל ערוץ הנחל; וכן על מפגעי פסולת על גדות הנחל.

בהודעה נכתב כי "מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה דורש מעיריית חיפה להפסיק לאלתר את זיהום הנחל. העירייה נדרשת להגיש לאישור המשרד תוכנית להפסקת הזיהום ממערכת הניקוז, תכנית לפתרון משלים הכולל התקנת תשתיות נוספות להגנה על הנחל, תוכנית לטיפול והפסקת זיהום הנחל מתשטיפי הר הזבל ותוכנית להגברת הפיקוח והאכיפה על מנת למנוע המשך השלכת פסולת ברשות הרבים על גדות הנחל. על התוכניות לכלול לוחות זמנים, באופן שיבטיח את יישום הפתרונות בהקדם. בעניין הגנת הנחל מפני זיהום ממערכת הניקוז, נדרשת העירייה לטפל החל מתום עונת הגשמים הנוכחית, ועד לסילוק סופי וקבוע של כל מקורות הזרמת השפכים אל מערכת הניקוז".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר