חוף שקמונה (צילום: יוסי מזור)
חוף שקמונה (צילום: יוסי מזור)

שנת 2021 הייתה הנקייה ביותר בחופים. חיפה סווגה כ"הכי פחות נקייה"

מנתונים שמפרסם המשרד להגנת הסביבה עולה, כי שנת 2021 רשמה שיא היסטורי בניקיון החופים הפתוחים הלא מוכרזים: יותר מ-70 אחוז מהחופים הוגדרו כ"נקיים" או כ"נקיים מאוד". עם זאת חיפה ממוקמת עם הרשויות שסוגרות הרשימה והוגדרו כ"הכי פחות נקיות"

פורסם בתאריך: 31.1.22 10:17

שיא היסטורי בניקיון החופים הפתוחים הלא מוכרזים. מנתוני המשרד להגנת הסביבה עולה, כי שנת 2021 הייתה השנה הנקייה ביותר בחופי ישראל מאז התחלת תוכנית "חוף נקי" של המשרד לפני 16 שנה. מנתונים שמפרסם המשרד עולה, כי 74.2 אחוז מהחופים הוגדרו כ"נקיים" או "נקיים מאוד" לפחות במשך 70 אחוז מהשנה, לעומת 19.7 אחוז מהחופים בשנת 2005, כאשר הושקה התוכנית.

הרשויות החופיות ששמרו על מדד של "נקי מאוד" או "נקי" בכל המדידות שבוצעו ב-2021 הן: תל אביב-יפו, רשות הטבע והגנים, מטה אשר, טירת הכרמל, גן רווה ובת ים. שלוש הרשויות שדורגו במקומות האחרונים, שלאורך 2021 החופים שלהן היו הכי פחות נקיים, הן חיפה, נהריה וחדרה.

במהלך השנה בוצעו מדידות בחופים, אשר ניטרו פסולת חופית בדגש על פסולת פלסטיק. ב-2021 לא בוצע המדד בתקופת ניהול אירוע זיהום החופים "זפת בסערה", מסוף חודש פברואר ועד מארס. בתקופה זו, המשרד ערך בדיקות של ניקיון החופים מזפת באמצעות מדד "הזפתומטר" (בחופים מוכרזים ופתוחים) אשר התבסס על הרעיון של "מדד חוף נקי", והותאם כמענה לבדיקה אחידה בכלל החופים המזוהמים.

המשרד פרסם לאורך האירוע את מפת "רמזור החופים" אשר הציג את מצב הזיהום בשטח והתקדמות פעולות הניקיון מזיהום הזפת לקראת פתיחתם לפני עונת הרחצה.

 

 

 

2021 היא השנה הראשונה מתחילת התוכנית שבה יותר מ-70 אחוז מהחופים היו נקיים 70 אחוז מהזמן, כפי שהוגדר במטרות תוכנית "חוף נקי". ניכר, כי פעילות התוכנית על שלל מרכיביה, הביאה לשיפור משמעותי וחסר תקדים במצב ניקיון החופים הפתוחים לאורך השנה. תוצאות מצוינות אלו הם המשך ישיר של לעלייה העקבית בתוצאות התוכנית משנת 2017.

לצד הבקרה, תומך המשרד להגנת הסביבה בשנים 2021 עד 2024 בתקציב רב שנתי חסר תקדים ברשויות המקומיות שבתחומן חופים בלתי מוכרזים, בהיקף של עד 26,463,253 שקלים עבור ביצוע פעולות ניקוי בחופים לא מוכרזים לרחצה. נוסף על כך, תומך המשרד בתקציב של עד 6 מיליון שקלים עבור הפחתה במקור של פסולת ימית על ידי הקמת תשתיות לאיסוף פסולת בחופים לא מוכרזים, מתקני אסוף למניעת הגעת פסולת לחופים מנקז נגר עילי, פיקוח על חוק איסור שימוש בפלסטיק חד-פעמי בחופים, עבור הקמת מתקני תשתית או ציוד לעידוד בשימוש כלים רב-פעמיים.

התמיכה ברשויות החוף בהפחתה במקור מקדמת התחייבות לקידום חוק עזר עירוני, שיאסור שימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק בכלל חופי הרשות (הן המוכרזים והן הלא מוכרזים), כפי שכבר קיים באילת, הרצליה, תל אביב, חוף אשקלון וחוף הכרמל.

כחלק מהמאמצים לקידום הניקיון בחופים, הפעיל המשרד להגנת הסביבה גם ב-2021 בחודשי הקיץ תוכנית לתגבור אכיפה של חוקי העזר לניקיון, בעזרתם של שוטרים מתחנות רבות ברחבי הארץ. במהלך פעולות אלו חולקו כ-4,054 קנסות, ומתוכם כ-1,118 קנסות על עבירות ניקיון.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "בשנת 2021 חל שיפור מרשים ברמת ניקיון החופים הפתוחים, שמעודד אותנו להמשיך ביתר שאת לחופים נקיים לחלוטין, ללא פסולת פלסטיק וללא כלים חד פעמיים שפוגעים בסביבה ומחריפים את משבר האקלים. זה בידיים של כל אחת ואחד מאיתנו: בואו נשאיר את הכלים החד-פעמיים בבית ונשמור על ניקיון החופים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר