חדר המצב שנפתח בחיפה (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
חדר המצב שנפתח בחיפה (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

חשד לכתם שמן מול חופי ישראל: המשרד להגנת הסביבה פתח חפ"ק בחיפה

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אישרה את הגדרת האירוע כאירוע זיהום ים גדול או בהיקף אזורי או לאומי והוחלט על היערכות מוגברת לקראת הגעת הכתם החשוד לחופי ישראל. עם זאת, נכון לעכשיו, על פי ההערכות בשטח, אין ממצאים ברורים המצביעים על הימצאות כתם שמן בים

פורסם בתאריך: 2.2.22 15:52

בעקבות חשד להימצאות כתם שמן מול חופי ישראל, פתח הבוקר (רביעי) המשרד להגנת הסביבה חדר מצב בחיפה. השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אישרה את הגדרת האירוע כ-Tier-3 – בעל פוטנציאל להיות אירוע זיהום ים גדול או בהיקף אזורי או לאומי. זאת, בשל הפרישה הגיאוגרפית והתזוזה המהירה, ועד אשר יתברר אחרת.

האירוע מנוהל מחדר המצב על ידי השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, מנכ"לית המשרד, גלית כהן; סמנכ"ל בכיר לאכיפה, יצחק (בנדה) בן דוד וצוות היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית. את האירוע מנהל רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, לצד מנהל הזירה, סגן מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, פרד ארזואן.

בהערכת המצב שקיים המשרד להגנת הסביבה הבוקר עם רשויות החוף, הוחלט על היערכות מוגברת לקראת הגעת הכתם החשוד לחופי ישראל, בדגש על האזורים שהוגדרו כפגיעים יותר בטווח שבין אשקלון לראש הנקרה. המשרד להגנת הסביבה הציג לרשויות החוף את תמונת המצב העדכנית כפי שעולה מהשטח, לפיה נכון לעכשיו אין ממצאים ברורים המצביעים על הימצאות כתם שמן בים.

המשרד הנחה את הרשויות החופיות להפעיל את תוכנית החירום המקומיות (תח"מ), על פי התוכנית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום ים בשמן (תלמ"ת) ולהיערך בהתאם. זאת, לרבות ניקיון כל חופי הרשויות המקומיות מפסולת מוצקה וממתקנים חופיים למניעת זיהום שמן המשולב בפסולת; גיוס מטה חירום; מתן גישה רק למי שפועלים לניקוי החוף ויידוע הציבור; וכן היערכות להפעלת התוכנית המפעלית.

בהערכת המצב הוחלט כי המשרד להגנת הסביבה, יחד עם הרשויות החופיות ועמותת "אקואושן", ייערכו להפעלת רשת המתנדבים לחירום ים, וזאת במידת הצורך. בנוסף, המשרד להגנת הסביבה הודיע כי בהתאם להגדרת האירוע כ-Tier-3, הממשלה ערוכה להקצאת כלל המשאבים הדרושים לרשויות במידה ותינתן הנחיה חד משמעית בנושא, כולל תקצוב וציוד הרשויות באמצעי ספיגה, במקרה שיתקבלו עדויות על זיהום שמן בים.

 

 

השרה זנדברג אמרה בהערכת המצב: "טרם נמצאו בידינו ממצאים המראים באופן ברור, כי מדובר באירוע זיהום ים. אנו מקווים לתרחיש אופטימי, ולצד זאת נערכים לגרוע ביותר. לרשויות החוף יש תפקיד חשוב בהיערכות הלאומית, ועלינו להיערך כמה שיותר מוקדם לכל מצב. הממשלה נושאת באחריות ומנהלת את האירוע, בהובלת המשרד להגנת הסביבה, יחד עם מערכת הביטחון, המל"ל ופיקוד העורף. ככל שיידרש, ניתן את כלל המשאבים והפתרונות לרשויות החוף הדרושות לצורך ניהול האירוע באופן המיטבי".

עמיר: "על אף שאין לנו עדיין ממצאים ברורים מהים, אנחנו נערכים לאירוע במלוא החומרה. חלון הזמנים שלנו צר, ורמת הדאגה היא בסף המקסימלי. המשרד כבר פועל לפתיחת מחסני החירום, וציוד הרשויות החופיות שצפויות להיפגע בסבירות הגבוהה ביותר באמצעי ספיגה וספיחה. חדר המצב ממשיך לעבוד מסביב לשעון, וילווה את הרשויות החופיות לאורך כל האירוע".

המשרד להגנת הסביבה יפרסם הנחיות יומיות לכלל רשויות החוף, וימשיך לעדכן באופן שוטף את כלל הגורמים בכל התפתחויות האירוע.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר