חדר המצב שנפתח בחיפה (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
חדר המצב שנפתח בחיפה (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

לאחר הערכת מצב: הוסר החשש מהימצאות כתם נפט מול חופי ישראל

אחרי כמעט 24 שעות של כוננות מוגברות הודיע המשרד להגנת הסביבה לפני שעה קלה, כי הממצאים בשטח שללו הימצאות שמן או נגזרותיו בים. הכוחות וכלי השיט הוחזרו לחוף

פורסם בתאריך: 2.2.22 17:56

בעקבות הממצאים שעלו עד כה בבדיקות ובסיורים שביצע המשרד להגנת הסביבה יחד עם צה"ל, כוחות הביטחון, משרדי ממשלה אחרים וגופים אחרים, נערכה בחיפה הערכת מצב בראשות השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה גלית כהן, סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה, יצחק בן דוד (בנדה), רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית שניהל את האירוע וגורמי המקצוע.

הממצאים בשטח נכון להיום (רביעי) אחר הצהריים, ששללו הימצאות שמן או נגזרותיו, הוצגו בהערכת המצב, והביאו להחלטת השרה זנדברג לסגור את תקרית האירוע הלאומי-Tier-3, שעליה הכריז המשרד ביום שלישי, בעקבות חשד פוטנציאלי לכתם שמן בלב ים מול חופי ישראל.

השרה החליטה, במקביל לסגירת האירוע הלאומי ברמה 3, להחזיר את הכוחות ומכלול כלי השיט מהים, אך יחד עם זאת, להמשיך לאייש בשלב זה את חדר המצב של המשרד להגנת הסביבה בחיפה. כמו כן, ייפרשו מחר מפקחי היחידה הימית לאורך החופים כדי לאתר ממצאים חשודים, אם יהיו כאלה. רמת הכוננות ברשויות החופיות תרד, אולם הן יונחו לשמור על ערנות.

תוצאות בדיקות המעבדה למי ים שנדגמו על ידי המשרד להגנת הסביבה יתקבלו ככל הנראה תוך מספר ימים. כמו כן, מתבקש המשך ניטור על ידי כוחות צה"ל וניסיון לפענח את מהות הזיהוי שהגיע במקור כאינדיקציה לכתם.

 

 

זנדברג: "העלינו את הכוננות והכרזנו על אירוע לאומי בשל החשדות לשמן בים שהתגלו על ידי כלי טיס של צה"ל ומערכת הביטחון. לאחר סריקות אינטנסיביות בים, לא נמצאו עד כה כל ממצאים המעידים על זיהום שמן בים, ולכן החלטנו לסגור את האירוע. עם זאת, נמשיך לעמוד על המשמר, תוך בחינת תוצאות דיגומים והמקור לחשדות. אירוע 'זפת בסערה' שהתרחש לפני כשנה הראה לנו כמה חמורה יכולה להיות התוצאה של אירוע מהסוג הזה. זו הסיבה שאנו זהירים ונערכים לרע ביותר, ועם זאת מקווים לטוב ביותר".

השרה הוסיפה: "האירוע הוכיח שוב, עד כמה אנשי המשרד מובילים היערכות לאומית לטיפול בזיהום ים בשמן וכן שרשויות אחרות הטמיעו את חובתן להיערך אף הן לכל תרחיש. שיתוף הפעולה עם מערכת הביטחון, הרשויות המקומיות החופיות, רשות הטבע והגנים, משטרת ישראל, רח"ל, עמותת 'אקואושן', הסקטור הפרטי שהעמיד את אמצעיו כמתחייב, ושאר הגורמים חשוב בעת אירועים כאלה. אנחנו מעדיפים להיות במצב כזה שבו פעלנו במהירות והתייחסנו לאירוע כלאומי, ושמחים, כי החשד נבדק ונשלל. היממה האחרונה הוכיחה שוב את חשיבות חוק התלמ"ת שעלינו להעביר וחשיבותה הקריטית של הגברת ההיערכות של מדינת ישראל לאירועי זיהום ים וחופים. אני מבקשת להודות לכלל הגופים שלקחו חלק באירוע ועל תגובתם המהירה. קיבלנו פניות רבות ממתנדבים שכבר רצו להגיע לחופים והיו ערוכים לניקוי. למזלנו, הפעם לא נזקקנו לסיועם, אבל מחמם את הלב לראות את רוח ההתנדבות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר