הזנת חול בחופי דרום מפרץ חיפה (צילום: גידי בטלהיים, המשרד להגנת הסביבה)
הזנת חול בחופי דרום מפרץ חיפה (צילום: גידי בטלהיים, המשרד להגנת הסביבה)

חברת נמלי ישראל החלה בהזנת חול ימי בחופי דרום מפרץ חיפה

הזנת החול לאורך קו החוף נדרשת בעקבות תהליך סחף חול (ארוזיה) משמעותי בחופי מפרץ חיפה, הנובע משילוב של סערות החורף בים והשפעת התשתיות הימיות במפרץ חיפה, ובעיקר בנמל המפרץ. מדובר בפעולה מלאכותית של הוספת חול לקטעי חוף באמצעים טכנולוגיים שונים

פורסם בתאריך: 24.7.22 12:36

בהנחיית המשרד להגנת הסביבה, החלה חברת נמלי ישראל (חנ"י) בהזנת חול באזור התעשייה שבדרום מפרץ חיפה. הזנת החול, הנעשית תחת פיקוח של היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד, צפויה להימשך כחודש וחצי, ובמהלכה יוזנו כ-150 אלף קוב חול שייחפר מבריכת נמל חיפה. החול נבדק לתכולת מזהמים ונמצא נקי למטרה זו.

פעולת ההזנה תתבצע בהתאם להיתר הטלה של הוועדה למתן היתרים להטלת פסולת לים באמצעות ספינת מחפר ייעודית. במשרד להגנת הסביבה מדגישים, כי יש להימנע מקרבה לאזור הפעולות וכי יש להישמע להוראות המפקחים.

הזנת החול לאורך קו החוף נדרשת בעקבות תהליך סחף חול (ארוזיה) משמעותי בחופי מפרץ חיפה, הנובע משילוב של סערות החורף בים והשפעת התשתיות הימיות במפרץ חיפה, ובעיקר בנמל המפרץ.

 

 

הזנת חול בחופי הים היא פעולה מלאכותית של הוספת חול לקטעי חוף באמצעים טכנולוגיים שונים. הזנת חול משמשת לשיקום חופים חוליים שנסחפו והוצרו, להרחבת חופים חוליים לצורכי פיתוח ולשימוש ציבורי ותיירותי, לשחזור או יצירת רצועות חוף חוליות לרגלי מצוקים כשיטה להגנת בסיסם.

בשלב ההזנה, החול מוזרם לחוף כשהוא רטוב, דבר המתבטא בגוון כהה יותר מאשר זה המאפיין חול ים יבש. כמו כן, בשל סחף החול המוגבר באזור, חופי הקריות מכילים יותר חול שהוא בעל גוון צהוב בהיר ומקורו בדיונות וסלע הכורכר שמתפרק, ופחות חול שמקורו בים, הידוע בצבעו הכהה יותר, ולכן קיימים הבדלי צבע בלבד.

מפקחי היחידה הימית במשרד להגנת הסביבה יעקבו אחרי כל התהליך מקרוב, והמשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול לשיקום ולהזנת חופי מפרץ חיפה בחול, לרווחת הציבור.

מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, רני עמיר: "פעולת הזנת החול הימי לחופים היא התערבות מלאכותית הנדרשת לשימור מינימלי של חופים החשופים לסחף החול על ידי זרמי הים וכן בשל השפעת התשתיות הימיות במפרץ חיפה ובעיקר בנמל המפרץ. המטרה שלנו היא לשמור עד כמה שניתן על החופים לטובת הציבור והסביבה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רועי

    התהליך הזה מתבצע מספר שנים התיעוש והבנייה במפרץ מבת גלים ועד חוות המיכלים בקריית חיים כשבתווך 3 נמלים עשו את שלהם, משטר הזרימה במפרץ השתנה ומן הראוי שהאזרחים יפוצו על ידי נמלי ישראל בבנייה של שוברי גלים מקבילים לכל אורך חופי הרחצה המועטים והמזוהמים שנותרו עם גישה ציבורית, הרצועה במפרץ היא קטנה ומסתיימת ברפאל

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר