קני הצב בגדות נחל הקישון (צילום: רשות נחל הקישון)
קני הצב בגדות נחל הקישון (צילום: רשות נחל הקישון)

השימור מצליח: ביצי צב בסכנת הכחדה התגלו בקישון

במהלך סקר לבדיקת הימצאות קני צב בגדות נחל הקישון התגלו שני קנים ובהם ביצים. מכיוון שכל קן יכול להכיל כ-120 ביצים, הציפייה היא להעשרה משמעותית של אוכלוסיית הצבים הרכים בנחל

פורסם בתאריך: 9.7.18 20:26

אוכלוסיית הצבים הרכים (צבי הענק) במי נחל הקישון צפויה לגדול בקרוב לאחר שבסביבת הנחל התגלו שני קני ביצים של צב ממין זה אשר נמצא בסכנת הכחדה. הקנים התגלו במורד הנחל במהלך סקר הימצאות קני צב רך בגדות הנחל שערך צוות משותף לרשות נחל הקישון ולרשות הטבע והגנים במסגרת המעקב אחר התאוששות החי והצומח בסביבת הנחל.

לפני כמה ימים הושבה אל הנחל באזור בו נמצאו קני הביצים צבה מעוברת שעמדה ככל הנראה להטיל ביצים, ולהערכת רשות נחל הקישון צבה זו היא שהטילה את הביצים באחד מהקנים שהתגלו. הצבה ההרה הועברה לנחל הקישון משמורת החולה במסגרת שיתוף פעולה בין רשות נחל הקישון לרשות הטבע והגנים.

בשני המקומות שבהם אותרו הקנים על ידי הצוות נראתה תלולית עפר שהעידה שמתחתיה אכן קיים קן. לאחר ביצוע דיקור עדין ומכוון לתוך התלולית וזיהוי הקנים, כוסו הביצים באדמה והמצב בשטח הושב לקדמותו. מכיוון שכל קן יכול להכיל כ-120 ביצים, הציפייה כעת היא לבקיעת הביצים בשני הקנים ולהעשרת אוכלוסיית החי בנחל בצבים רבים.

 

השבת הצבה ההרה למי נחל הקישון (צילום: רשות נחל הקישון)

 

 

בשלב הטלת הביצים מטפסות הצבות לגדת הנחל, חופרות גומחות, מטילות ביצים ומכסות אותן. הן חוזרות למים, ומרגע סיום ההטלה עוברות הביצים אינקובציה בחול במשך כחודש. כשבוקעים הצבים הקטנים הם מוצאים את דרכם לנחל, תרים אחר מזונם ומסתתרים מפני טורפים.

תצפיות של צבים רכים בוגרים החלו להירשם במורד נחל קישון בשנת 2001 שבה החל השיפור באיכות מי הנחל. בשל כושר שרידותם הגבוה ועמידותם באיכויות מים נמוכות, הצבים הרכים היו מבין בעלי החיים הראשונים לשוב אל הנחל המשתקם. לא ידוע מהו גודל אוכלוסיית הצב הרך שמאכלסת את כיום את נחל הקישון, ומעט ידוע גם על אורח החיים של בעל חיים זה עקב סביבת המחיה הייחודית שבה הוא חי.

מנכ"לית רשות נחל הקישון שרון נסים: "כתוצאה מפעולות השיקום ועם השיפור באיכות מי הנחל אנו רואים עושר מינים בנחל ועדים להתבססותם של שוכני הקבע בו".

 

ביצי הצבה בקן (צילום: רשות נחל הקישון)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר