מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

עלייה משמעותית בפליטות מזהמים מבתי הזיקוק ב-2017

לפי דוח של המשרד להגנת הסביבה חלה עלייה של 21 אחוז בפליטת מזהמים מסוג חומרים אורגניים נדיפים מבתי הזיקוק. באופן כללי, קובע הדוח, חלה בשנת 2017 ירידה ניכרת בפליטת מזהמים מסוג זה במפרץ, בעיקר בשל סגירתו של מפעל חיפה כימיקלים

פורסם בתאריך: 2.10.18 16:46

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (שלישי) כי במפעל בתי הזיקוק במפרץ חיפה חלה עלייה משמעותית בפליטות של שני סוגי מזהמים. הנתונים כלולים במרשם הפליטות לסביבה (מפל"ס) שמנוהל מתוקף החוק המטיל חובת דיווח על מפעלים בעניין הפליטות מהם. עם זאת קובע המשרד כי באופן כללי חלה ירידה משמעותית בפליטות מזהמי אוויר לסביבה בשנת 2017 ממפעלי המפרץ.

לפי החוק, על בעל מפעל למסור לרשם הפליטות אחת לשנה דיווח על הכמות של כל חומר מזהם שנפלט מהמפעל אם כמות זו שווה לכמות סף מוגדרת או עולה עליה. לפי הודעת המשרד, בשנת 2017 חלה במפרץ חיפה הפחתה של 29 אחוז בפליטות חומרים אורגניים נדיפים ללא מתאן בהשוואה לשנת 2016, וזאת בעיקר "עקב סגירת מפעל חיפה כימיקלים" במתחם בתי הזיקוק. אלא שבמקביל, במפעל אחר במתחם – מפעל בתי הזיקוק השייך לקבוצת בז"ן – חלה לפי הודעת המשרד בשנת 2017 עלייה של 21 אחוז בפליטות חומרים אורגניים נדיפים ללא מתאן ועלייה של 18 אחוז בפליטות חומרים שחשודים או מוכרים כמסרטנים.

על כך צוין בהודעת המשרד כי "עלייה זו נובעת מפליטות מרכיבים ומציוד. בעוד שבשנת 2016 זוהו וטופלו 542 דליפות שמהן נפלטו כ-18 טון במשך השנה, הרי שבשנת 2017 זוהו וטופלו 843 דליפות שמהן נפלטו כ-59 טון במשך השנה".

 

 

המשרד הדגיש בהודעתו את הראייה הכוללת במפרץ חיפה בשלמותו, ולפיה מאז שנת 2012 חלה באזור זה הפחתה של 61 אחוז בפליטות חומרים אורגנים נדיפים ללא מתאן והפחתה של 66 אחוז בפליטות חומרים שחשודים או מוכרים כמסרטנים.

לפי הודעת המשרד, חלק ניכר מההפחתות יש לייחס ליישום דרישותיו להפחתת הפליטות בשני מפעלים נוספים השייכים לקבוצת בז"ן ופועלים במתחם – כרמל אולפינים וגדיב. "בשנת 2017 התרחשה הפחתה של 110 טון של חומרים אורגניים נדיפים ללא מתאן במפעל כרמל אולפינים לאחר יישום דרישות ההפחתה", צוין בהודעה.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר: "אנחנו רואים במפל"ס כלי מרכזי עבור הציבור והארגונים הסביבתיים ועבורנו לקבלת תמונה מפורטת על הזיהום בסביבה. אנחנו מברכים על המשך השיפור בפליטות לאוויר, בהזרמות לים ובמיחזור הפסולת, וממשיכים לפעול בנחישות נגד כל מי שיזהם".

מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה: "קבוצת בז"ן פועלת בהתאם לנהלים המחמירים ביותר של המשרד להגנת הסביבה לזיהוי ולטיפול במקורות דליפה לא מוקדיים ממפעליה. בז"ן מבצעת מדי שנה כ-500,000 בדיקות לזיהוי מקורות דליפה לא מוקדיים אפשריים. הדליפות שהתגלו וטופלו בשנת 2017 מהוות 0.19 אחוז מסך הבדיקות השנתיות. מגמת שיפור איכות האוויר, כפי שגם עולה מהדוח, היא מעודדת, ובז"ן תמשיך לפעול למען שיפור איכות האוויר באזור".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. "ממשיכים לזהם בכל הכח" סיסמת יהב

    יונה יהב ושיטת השקשוקה
    פצחן וקרקעות צפון להגדלת הרווחים של משפחת עופר בעלי בתי הזיקוק ואת כולני ירעילו ויסרטנו

  2. חיפאי לשעבר

    "תמשיך לפעול למען שיפור איכות האוויר באזור" פשוט צוחקים לכם בפנים. לסגור את המפעלים האלה ולהקים תעשייה חדשה וירוקה. זה רק יכול לבוא מהאזרחים אף פוליטיקאי לא יעשה כלום…

  3. עידן עופר אחראי למותם של עוד כמה אלפים

    הורגים אותנו ברכות.
    עידן עופר רומס את חיפה בלי רחם.
    ובינתיים, בצד השני של חיפה, האיצטודיון העירוני נקרא על שם המשפה המקוללת הזו, איזו חרפה.

  4. אני רק שאלה

    מה לגבי חוות המכלים , תחנת הכח ואזור התעשייה חוף שמן שממוקמים בלב ליבה של חיפה? שם הבעיה העיקרית , רק שהירוקים הם עובדי חברת החשמל ולכן לא שומעים על זה מילה וחצי מילה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר