זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: בז רטנר)
זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: בז רטנר)

משרד הבריאות: עודף בתחלואת סרטן בנפת חיפה

נתוני דוח היארעות הסרטן לפי נפות בישראל מראה שבנפת חיפה יש תחלואה גבוהה ברוב סוגי הסרטן ביחס לשאר הנפות. ראש העיר יונה יהב: "לא נתפשר עד שאחרון המפעלים המזהמים יעזוב את העיר"

פורסם בתאריך: 8.10.18 16:38

דוח היארעות סרטן לפי נפות בישראל בשנים 2015-2001 מלמד כי בנפת חיפה "נצפה עודף מובהק בתחלואה בסרטן עבור רוב סוגי הסרטן שנבדקו, למעט סרטן הערמונית בגברים". הדוח הוכן על ידי משרד הבריאות, ומקורות הנתונים הם הרישום הלאומי לסרטן והמרכז לבקרת מחלות במשרד.

נתוני הדוח פורסמו היום (שני) במסגרת הכרזתה של האגודה למלחמה בסרטן על מבצע ההתרמה השנתי שלה "הקש בדלת". המבצע שנועד לקידום המאבק במחלות הסרטן יתקיים ביום שני הקרוב. לפי נתון נוסף בדוח, בנפת חיפה נצפתה בגברים ובנשים תחלואת סרטן חודרני מכל הסוגים גבוהה מהצפוי, כאשר עודף התחלואה נע בין תשעה אחוזים ל-14 אחוז.

פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות: "הנתונים הם תיאוריים. אין אפשרות להסיק מהם לגבי קשר ישיר בין זיהום סביבתי לבין התחלואה בסרטן, בפרט שרק סרטן הריאה ובמידה מסוימת גם סרטן כיס השתן נחשבים כקשורים לזיהום אוויר סביבתי. הממצאים יכולים לנבוע משורת גורמים שלגביהם אין בידינו פרטים כמו עישון, ביצוע של בדיקות סינון לגילוי מוקדם של סרטן וגורמי סיכון אישיים, גנטיים ותעסוקתיים. רק מחקר ייעודי ואנליטי, שיאסוף נתונים לגבי חשיפות רלוונטיות ברמת הפרט, יוכל לתת מענה ברור יותר להבדלים בתחלואה בין הנפות".

ראש העיר יונה יהב אמר בתגובה: "לא נתפשר עד שאחרון המפעלים המזהמים שמסכנים את בריאות התושבים יעזוב את העיר. הנתונים מוכיחים פעם נוספת את צדקת המאבק נגד המפעלים המזהמים ומדגישים את החשיבות של פעולותינו לשינוי פניו של המפרץ ולהפיכתו לאזור בילוי והייטק. אנחנו עדיין ממתינים לתוצאות הערעור שאותו הגשנו לבית המשפט העליון נגד הרחבת בז"ן, ודרישתנו היא ליישם תוכנית בלתי מתפשרת לצמצום ולהפחתת הפליטות ממפעלי בז"ן. בתוך כך אנו ממתינים גם לסיום ההליך שאותו אנו מקיימים עם המשרד להגנת הסביבה לבחינת היתרי הפליטה ולביטול רישיונות עסק למפעלים מזהמים. אפס סובלנות כנגד המפעלים מזהמים – זו המדיניות שלנו, ואנו קוראים לממשלה להצטרף אלינו, תוך קבלת החלטות אמיצות ומעשיות להבטחת שלומו ובריאות של הציבור".

 

 

גם גורמים אחרים במערכת הפוליטית החיפאית מיהרו להתבטא ביחס לתוצאות הדוח. סיעת הירוקים, שהעומד בראשה אביהו האן מתמודד על ראשות העיר, פרסמה הודעה שבה נכתב: "לאיש אין ספק שנפת חיפה בולטת בתחלואת הסרטן עקב הזיהום מהתעשייה הפטרוכימית ומתקני התשתית המזהמים במפרץ חיפה. זהו מחדל נורא ומתמשך אשר חתומים עליו המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, איגוד ערים לאיכות הסביבה חיפה באחריותו של יהב, שאר ראשי הרשויות המקומיות במפרץ וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון הממונה על מינהל התכנון אשר אישר להרחיב את התעשייה המזהמת ולהוסיף עוד תשתיות מזהמות ומסוכנות במפרץ".

בהודעתם של הירוקים נטען שנתוני תחלואת הסרטן בקרב ילדים בנפת חיפה "נשמרים בסוד כמוס, ואילו היו מתפרסמים הם היו מעוררים רעידת אדמה ציבורית שמדינת ישראל לא ידעה כמותה". הירוקים הדגישו את קריאתם לסגור "מהר ככל האפשר את בתי הזיקוק בחיפה, שגם הממשלה מודה שהוא המתחם המזהם ביותר בישראל".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. אנונימית

    מה קרה פתאום מי שנת 1950 המקום של בתי זקוק עומד מה כולם נזכרו יש בחירות אולי זו כתבה פוליטית נטו.

  2. שילך לחפש עיר אחרת עם תושבים יותר טיפשים

    זה אותו יונה שהגן שנים על המזהמים ושהכחיש נתוני תחלואה?

  3. עידן

    פשוט ביזיון. תפסיקו לסמוך על הפוליטיקאים אתם לא רואים שהם סתם דיבורים. תצאו כבר לרחובות מדובר בחיים שלכם ושל המשפחות שלכם. לא יאומן

  4. דן

    פשוט ביזיון. תפסיקו לסמוך על הפוליטיקאים אתם לא רואים שהם סתם דיבורים. תצאו כבר לרחובות מדובר בחיים שלכם ושל המשפחות שלכם. לא יאומן

  5. רונן

    בגלל הזיהום מכבי חיפה לא מצליחה תעברו לפתח תקוה יותר טוב שחקו אצלנו אולי תזכו באליפות וגם הפועל פתח תקוה האימפריה…

  6. יעקב איתן

    כמה שזה ציני אכזרי וחסר לב מצד יונה יהב להגיד את אותם הדברים בדיוק במשך 15 שנה…בדיוק את אותם הדברים …ובעת ובעונה אחת להתיר את הרחבת בזן. הדוחות האפידמיולוגיים מוכרים מזה 20 ו 30 שנה וכולם מצביעים על תחלואת סרטן בחיפה…יש אדם אחד בישראל שלא יודע שבזן גורם לסרטן ומות סביבו?…רק יונה יהב "נלחם בזיהום"…מה יגידו ילדים הורים ובעלים ונשים של המתים?

  7. יונה

    תושבי חיפה פראיירים היו וימשיכו להיות. בכיינים. במקום לצאת לרחובות ולהפגין, יושבים בבית ומתים מסרטן.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני לא מבין באמת את כל המצב בעלי החברות של המזהמים פשוט בשביל כסף רוצחים אנשים נשים ותף הם בטוח לא גרים באיזור
    אין הרבה מה לעשות צריך ראש עיר אנושי

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הגיע הזמן לפעול עוד חודש בחירות רק ראש עיר שמתחייב תוך זמן קצר ביותר לפנות את הזיהום לפני הגינות והכיכרות והדשא וכל מה שראש עיר מנסה להרשים
    רק הוא צריך להיות שם ואם לא יעשה אסור לוותר פשוט לפנות אותו

  10. ברי

    בזן מזקק דלק ליצוא…והם מרויחים הון, המדינה אפילן לא דורשת מהם שיחזירו לחברה משהו ..
    עידן עופר גורף הון- ויהב נותן לו עוד ועוד… הציבור אדיש…

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר