מבקר המדינה יוסף חיים שפירא (צילום: אוליבייה פיטוסי)
מבקר המדינה יוסף חיים שפירא (צילום: אוליבייה פיטוסי)

ביקורת בדוח מבקר המדינה על עיכוב בהקמת מתקן התפלה

מבקר המדינה יוסף שפירא מתח ביקורת קשה על הרשויות שלא הקימו מתקן להתפלת מי ים בגליל המערבי כפי שנדרש. זאת כאשר, לפי הדוח, "מצב אגני המים בצפון הארץ הוא מהחמורים אי פעם"

פורסם בתאריך: 23.10.18 12:01

בדוח השנתי של מבקר המדינה יוסף שפירא שפורסם אתמול (שני) נמתחה ביקורת קשה על העיכוב בהקמת מתקן להתפלת מי ים בגליל המערבי, שנועד לספק מים לאזור חיפה והגליל. המתקן מתוכנן באזור נהריה.

הביקורת על העיכוב היא חלק מפרק בדוח על תכנון משק המים בישראל וניהולו. בפרק זה צוין כי משק המים נמצא במשבר שמתבטא בין השאר בכך שלא ניתן לספק את מלוא צורכי משק המים בלי להביא להידלדלות מקורות המים הטבעיים של המדינה. "מצבם של אגני המים בצפון הארץ הוא מהחמורים אי פעם, והגירעון בהם מסתכם בכ-200 מיליון מ"ק מתחת לקווים האדומים", נכתב בדוח.

אחת מהדרכים להגדלת היצע המים היא התפלת מי ים, שמתבצעת על ידי הפרדה בין המים למלחים המומסים בהם, על מנת לקבל מים הראויים לשתייה, לחקלאות ולכל שימוש אחר במים באיכות של מי שתייה.

 

 

בתוכניתה של הרשות הממשלתית למים וביוב ממרץ 2010 נקבע כי הקמת מתקן ההתפלה בגליל המערבי תסתיים ב-2015, אך לפי דוח המבקר, עד היום בנייתו לא החלה והיא גם לא נראית באופק. רק במרץ השנה החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות לפרסם הודעה רשמית על עצם הכנת התוכנית, וזאת לאחר שהדיונים בה הועברו אליה מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה.

בדוח הוצג מסמך של רשות המים ממרץ 2016 שבו הוצג הצורך בהקמת המתקן והובע חשש מפני אפשרות שלנוכח הירידה החדה בכמות המשקעים בצפון תיווצר בעיה באספקת המים למתחמי דיור חדשים ביישובי האזור, ובהם חיפה, ופגיעה בפעילות העסקית באזור.

על המענה הלא ממומש לחששות אלה כתב המבקר: "המתקן נועד לספק את ביקוש המים ולשפר את אמינות אספקת המים לגליל המערבי, לחיפה ולגליל העליון. כמו כן, המתקן צפוי להיטיב את איכות מי השתייה המסופקים לתושבים, תוך שמירה על מקורות המים הטבעיים במדינה".

מינהל התכנון השיב למבקר כי הוא פועל בשיתוף עם רשות המים ותוך השקעת מאמץ לקידום התוכנית. הרשות ציינה כי היא פועלת באופן נמרץ להבטחת אספקת מים אמינה לאזור הצפון ומקדמת תוכניות שמטרתן היא תגבור מערכות ההולכה בין האזור למערכת הארצית. עוד ציינה הרשות כי אספקת ביקוש המים לאזור הצפון מובטחת עד להקמת מתקן ההתפלה ולאחריו.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יובל הדר

    כתבה רדודה וחתוכה
    המבקר מראה שנים של מחדל
    בין היתר באפשרות לספק חשמל למפעלי ההתפלה ולכן הםמגם מוגבלים בכושר היצור ומשלמים קנסות במילארדי שקלים

    למה לא צויין?

    מדוע לא צוויןמכי המחדל נובע בגלל מיקום שגוי שאינו לפי הקריטריונים שהמדינה עצמה הכתיבה (לא בשטחים פתוחים אלא במפעלי תעשייה – לדוגמא)?

    מדוע לא נכתב על הפרשה בפרוטרום – שם קיבל תשובה קרקע למטרה זו בדיוק – טען שהיא מזוהמת אך ניקה אותה ומתכוון להקים בה אזור למגורים? (על קרקע לכאורה מזוהמת אני מזכיר…)

    שוד קרקעות והון שילטון , הם שמעכבים, עחד עם רשות המים ש10 שנים לא משלימה תהליכים לרבות סקר קרקעות וים כפי שהיא מחוייבת .

    רשות המים נזרקה אחרי נזיפה על אלו למעלה ועוד עי המועצה הארצית , וכעת מנסה לעקוף את כללי התכנון בעזרת הות״ל הדורסני.

    תושבי מטה אשר והמועצה לט תיתן לזאת להתרחש.

    מפעל התפלה עצום כגודל ישוב יוקם באזור תעשייה בלבד.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר