זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: בז רטנר)
זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: בז רטנר)

"למשרד להגנת הסביבה אין תורת אכיפה ראויה"

מבקר המדינה מותח ביקורת קשה על מדיניות האכיפה הסביבתית של המשרד להגנת הסביבה. בדוח נכתב כי המדיניות הקיימת אינה קובעת סדרי עדיפויות בטיפול במפגעים ואין בה אמות מידה לבחירת אמצעי אכיפה מתאימים. מגמה ירוקה: "הדוח מוכיח שהרגולציה כשלה"

פורסם בתאריך: 7.5.19 15:33

בדוח השנתי של מבקר המדינה יוסף שפירא שפורסם אתמול (שני) נמתחה ביקורת קשה על מדיניות האכיפה הסביבתית של המשרד להגנת הסביבה. בדוח נכתב: "רשויות אכיפת החוק נדרשות לקבוע סדרי עדיפויות לפיקוח ולאכיפה בהתאם למדיניות ברורה ולהגדיר עקרונות בהפעלת האכיפה. משרד מבקר המדינה מעיר למשרד להגנת הסביבה כי נוהל אכיפה סביבתית שאותו הציג כתורת האכיפה הסביבתית הוא נוהל מסגרת בלבד המתמקד בהיבטים מצומצמים ביותר של מדיניות אכיפה ואינו משקף כלל תורת אכיפה או מדיניות אכיפה ראויה, מלאה ומפורטת, כנדרש מהגוף הממשלתי המוביל את הטיפול בתחום הגנת הסביבה בישראל ומשמש גורם אכיפה עיקרי במערך האכיפה המדינתי".

עוד נכתב בדוח כי "הנוהל אינו כולל מדרג של העבירות הסביבתיות הקיימות לפי הדין, אינו קובע סדרי עדיפויות בטיפול במפגעים ובאכיפת עבירות סביבתיות או מטרות ויעדים לטווח הארוך בתחום האכיפה, אינו קובע כיצד להכין תוכניות עבודה על בסיס סדרי עדיפויות ומתמקד חלקית בהיבטים פרוצדורליים של סדרי פעולות באכיפה ולוחות זמנים. הנוהל גם אינו כולל אמות מידה לבחירת ערוץ האכיפה הרצוי או אמצעי האכיפה המתאים".

 

 

באשר לנהלים רלוונטיים נוספים לתחום האכיפה הקיימים במשרד להגנת הסביבה כתב המבקר כי "מדובר במכלול הנחיות ונהלים שאינם עולים לכדי מדיניות אכיפה קוהרנטית, אחודה, רציפה ושלמה המקיפה את כל ההיבטים הרלוונטיים להליכי האכיפה במשרד". בדוח צוין כי בתשובת המשרד להגנת הסביבה נכתב כי אכן קיים "צורך בתורה אחודה, מפורטת וישימה" וכי הוא מסכים עם ממצאי הדוח ולפיהם טרם גובשה תורת אכיפה מקיפה.

יו"ר הוועדה לאיכות הסביבה וקיימות בעיריית חיפה שרית גולן שטיינברג מסרה בתגובה לממצאי הדוח: "דוח מבקר המדינה חושף את הכשלים בתחום האכיפה הסביבתית במשרד להגנת הסביבה. שנים רבות אנו טוענים נגד הליקויים שקיימים בתחום זה. מי שנהנים מאוזלת היד הם המפעלים המזהמים ומי שמשלם את המחיר הכבד הוא הציבור".

מארגון מגמה ירוקה נמסר בתגובה לדוח: "אומת מה שאנו טוענים שנים – הרגולציה כשלה. דוח המבקר הוא דוח חמור ביותר שממחיש ומאמת את מה שמגמה ירוקה טוענת כבר שנים – בישראל אין מדיניות סביבתית ברורה, מוגדרת ומחייבת, אין אכיפה, אין מעקב, אין ניטור ואין סנקציות. במילים פשוטות – הרגולציה אינה עובדת. אין זה משנה אם הסיבה להיעדר הרגולציה היא חוסר בטכנולוגיה או חוסר ביכולת, היעדר מקצועיות מול מהנדסי המפעלים או חוסר בכוח אדם. התוצאה היא אחת – המפעלים לא נבדקים כמו שצריך; במה שהם נבדקים הם נכשלים ועל מה שהם נכשלים הם לא משלמים את המחיר".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה ל"כלבו-חיפה והצפון": "המשרד מקבל את רוב הערות מבקר המדינה וממשיך בהגברת הפיקוח והאכיפה, כפי שעשה בשנים האחרונות. חלק מהנושאים שהועלו בדוח כבר תוקנו, וחלק אחר נמצא בשלבי בחינה או תיקון. דוח הביקורת מדגיש כי קיים מחסור אדיר בכוח אדם מקצועי ובמשאבים המונע מהמשרד לעמוד בכל משימותיו. היקף העובדים במשרד כולו צמח ב-2.5 משרות נטו בחמש שנים, בעוד שהמשרד צריך למנוע ולהפחית סיכונים סביבתיים לציבור מעשרות אלפי גורמי סיכון. לכן המשרד רואה חשיבות באמירת המבקר שלפיה יש הכרח לתגבר את המשרד בכוח אדם נוסף לצורך טיפול ראוי בתחום האכיפה".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר